مهارت‌های مدیریتی که یک مدیر موفق باید بداند

این سوال که چگونه یک مدیر خوب باشیم سال‌هاست توسط مدیران و رهبران در سراسر جهان پرسیده می‌شود. اما چرا این سوال اینقدر متداول است؟ پاسخ مشخص است. چون زنجیرۀ رویدادهایی که به نتایج تجاری قوی و پایدار منجر می‌شوند، با مدیران بزرگ شروع می‌شوند. مدیرانی که هر لحظه آماده‌اند از شیوه‌های مدیریت رایج سرپیچی ‌کنند و مهارت های مدیریتی جدیدی کشف کنند.

ویژگی خاص مدیران بزرگ چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی های مدیر موفق این است که میزان تعاملش با کارمندان بالاست. طبق تحقیقات موسسۀ «گالوپ» تنها 28 درصد از کارمندان ایالات متحده به طور مؤثر با مدیران خود تعامل دارند یا به طور فعال در سازمان خود به دنبال عملکرد بهتر هستند.

مطالعات گالوپ در حوزۀ مشاوره مدیریت نشان می‌دهد این معیار نقش مهمی بر نتایج بلندمدت شرکت دارد. اگر یک شرکت کارکنانی متعهد داشته باشد، رشد، سودآوری بلندمدت و افزایش قیمت سهام دیگر یک رؤیا نیست.

حال این سؤال مطرح است که چطور می‌توان به چنین مدیری تبدیل شد؟ با کدام مهارت های مدیریتی می‌توان کارکنان ارزشمند را حفظ کرد و با افزایش تعامل، ارزش درونی آن‌ها را کشف و استخراج کرد؟ 

پاسخ این است: همۀ قوانین را بشکنید! کاری که بزرگ‌ترین مدیران جهان انجام می‌دهند همین است. آن‌ها در چهار حوزۀ اصلی مدیریت، تغییرات خاص خود را ایجاد می‌کنند: انتخاب، مدیریت انتظارات، انگیزه و توسعه.  

انتخاب

اکثر مدیران، کارکنان خود را با توجه به مهارت‌های موردنیاز برای وظیفۀ موردنظر انتخاب می‌کنند. اما مدیران بزرگ افراد را با توجه به استعدادشان انتخاب می‌کنند. 

استعداد به عنوان یک الگوی تکرارشونده از فکر، احساس یا رفتار است. استعداد باعث می‌شود افرادی با مهارت‌ها و آموزش‌های مشابه، نتایجی کاملاً متفاوت رقم بزنند. 

در جهان افراد مستعد زیادی وجود دارند، اما افرادی که استعدادهای طبیعی آن‌ها متناسب با وظیفۀ آن‌ها باشد کم پیدا می‌شوند.

برای مثال، چه چیزی باعث می‌شود بعضی نمایندگان خدمات مشتری از بقیه متفاوت باشند؟ معمولاً همۀ کارمندان در یک شرکت آموزش یکسانی را دریافت می‌کنند، اما چرا باز هم برخی کارمندان مشکلاتی را به وجود می‌آورند؟ چرا همچنان تماس‌هایی با شرکت گرفته می‌شود و مشکلات مشابهی مطرح می‌شود؟

مشکل اینجاست که افراد استخدام شده در این موقعیت‌های شغلی، به طور غریزی استعداد ارتباط با مشتری را ندارند. این «استعداد» است که کارمندان را به سمت مؤثرترین شیوه‌ها برای ارتباط با مشتری هدایت می‌کند.

مدیران بزرگ افرادی که فقط «مهارت» لازم برای یک شغل دارند را استخدام نمی‌کنند. آن‌ها به دنبال افرادی هستند که استعدادشان، نحوۀ انجام یک کار را دوباره تعریف کند. در واقع یکی از مهارت های مدیریتی این است که استعداد را به نوآوری پیوند بزنید.

بیشتر بخوانید: 3 استراتژی موثر مدیریت تیم برای تیم‌های کوچک

مدیریت انتظارات 

اغلب مدیران سعی می‌کنند مراحل یک کار خاص را برای کارمندان مشخص کنند. اما مدیران هوشمند نتایجی را که به دنبال آن هستند تعریف می‌کنند و به هر فرد اجازه می‌دهند از استعداد خود برای دستیابی به آن استفاده کنند. 

البته این را فراموش نکنید که مدیران هوشمند زمانی که بحث دقت یا ایمنی در میان باشد، یا زمانی که یک استاندارد صنعتی مطرح باشد، یک سری هشدارهای خاص را به کارمندان می‌دهند. 

حتی ممکن است گام‌ها یا جهت‌های خاصی ارائه دهند. اما در این موارد هم تاکید می‌کنند که نتایج نباید فدای مراحل شوند. این یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های مدیریتی است.

تمرکز اصلی همیشه باید روی نتیجه باشد و هر کارمند برای رسیدن به آن نتیجه، از استعدادهای نوآورانۀ خود استفاده کند.

توجه به استعدادها و پتانسیل‌های نهفته، همواره در پروژه‌های شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» مدنظر بوده است. برای بازدید از پروژه‌های این شرکت در حوزۀ توسعه کسب‌وکار به این صفحه مراجعه کنید.

انگیزه

از قدیم گفته‌اند خواستن توانستن است. اما به نظر می‌رسد مدیران موفق خیلی هم به این جمله اعتقاد ندارند. توجه به این جمله باعث می‌شود مدیران فقط روی پیداکردن و رفع نقاط ضعف کارمندان تمرکز کنند. 

یعنی تمایل داشته باشند افراد را به آن چیزی که نیستند تبدیل کنند.

در حالی که مدیران موفق با این استراتژی مخالف‌اند. آن‌ها بر توسعۀ نقاط قوت کارمندان خود تأکید می‌کنند تا از این طریق به پرورش استعداد آن‌ها کمک کنند. یکی از مهم‌ترین مهارت های مدیریتی این است که بفهمیم افراد در چه کاری خوب هستند. سپس ببینیم چگونه می‌توانیم از آن کار خاص بهرۀ بیشتری ببریم.

بیشتر بخوانید: چطور مدیریت زمان را به پرسنل آموزش دهیم؟

توسعه 

مدیران عادی افراد را ارزیابی می‌کنند و عملکردشان را توسعه می‌دهند. اما مدیران موفق، عملکرد را ارزیابی می‌کنند و افراد را توسعه می‌دهند. آن‌ها به خوبی می‌دانند هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و باید با آن‌ها به طور متفاوتی رفتار شود. 

از نظر بیشتر شرکت‌ها پیشرفت یعنی ارتقای شغلی کارمندان از یک مسئولیت به مسئولیت دیگر. 

اما این نگرش اصلاً درست نیست. مثلاً بسیاری از حسابدارها وقتی به سمت مدیر فروش ارتقا می‌یابند شکست می‌خورند. چون توانایی حسابداری با توانایی فروش یا مدیریت کاملاً متمایز است. علاوه بر این، ترفیع یک حسابدار به مدیر فروش باعث می‌شود شرکت شما یک حسابدار با تجربۀ بالا را از دست بدهد.  

بیشتر بخوانید: مدیریت بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟

جمع‌بندی

مدیران بزرگ به دنبال افرادی هستند که استعدادشان با موقعیت شغلی موردنظر یکسان باشد. زیرا هم‌جهت شدن استعداد و مهارت، می‌تواند نوآوری و پیشرفت زیادی را برای شرکت به ارمغان بیاورد. بزرگ‌ترین مدیران جهان در چهار حوزۀ اصلی مدیریت یعنی انتخاب، مدیریت انتظارات، انگیزه و توسعه، مهارت های مدیریتی منحصربه‌فرد خود را دارند. 

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید