مدیریت خرده‌ فروشی مد و سبک

خرده فروشی مد و فشن

به منظور آشنایی با مدیریت خرده‌ فروشی مد و سبک (Retail Fashion & Mode) لازم است ابتدا با مفاهیم شکل دهنده این عبارت بصورت مستقل آشنا شویم. ما در ایده آنلاین، این مفهوم را بصورت زیر برای سازمان‌های متقاضی عرضه می‌نمائيم.

مدیریت

علم و هنر بکارگیری منابع به منظور دست‌یابی به اهداف تعیین شده از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، راهبری، کنترل و  نظارت کارآمد

خرده‌فروشی

 فروش کالا و خدمت برای مصرف کننده نهایی بصورت مستقیم و در محل‌های سنتی مانند فروشگاه، کیوسک یا بصورت برخط (آنلاین)

مد و سبک

عبارت است از چارچوبی همگن یا غیر همگن از شیوه پوشش (اعم از کفش، شلوار، بالاپوش و اقلام جانبی) گویش، طرز زندگی  و تعاملات با پیرامون هر فرد حقیقی و حقوقی که می‌تواند برخوردار از جزئیات بسیار زیادی باشد.

 

با توجه به موارد فوق و به منظور تعریف مدیریت خرده‌ فروشی مد و سبک، لازم است بیان کنیم که این مفهوم شامل سلسله فعالیت‌ها، اقدامات و فرایندهایی است که طی آن محصولات تولیدی یا خدماتی از طریق ظرفیت‌های زیرساختی (فروشگاهی یا برخط) به مخاطبان عرضه شده، فروخته شده و خدمات پس از فروش داده خواهد شد.

فعالیت‌ها و فرایندهای اصلی که در مدیریت خرده‌ فروشی وجود دارد و لازم است برای برپایی خرده‌فروشی مد و فشن به آن پرداخته شود، شامل موارد زیر خواهد بود:👇

طراحی و تعریف سازمان کار

سازمان خرده‌فروشی براساس اندازه کسب وکار، که توسط کارفرما تعریف و ترسیم می‌شود، تدارک دیده خواهد شد. ما در ایده اعتقاد داریم یک سازمان پایه در اندازه کوچک برخوردار از دپارتمان‌های سیستم، مالی، انبار، بازاریابی، اجرایی خواهد بود و با در نظر گرفتن اندازه سازمان، دپارتمان‌های دیگری نیز لازم است به آن اضافه شود. دپارتمان‌ها هر کدام وظیفه‌ای دارند که در نوشته‌های آتی به آن خواهیم پرداخت.

 

تعریف شرح شغل و شایستگی احراز

مصاحبه، جذب، استخدام و راهبری منابع انسانی، نیازمند پیش‌نیازهایی جهت کارآمدی است که مهمترین آن، شرح شغل یا شرح وظایف است. نیروی انسانی لازم است قبل از ارائه هر تعهدی بداند که در موقعیت کاری از ایشان چه انتظار تخصصی دارند. مدیریت خرده‌فروشی در این فرآیند ضمن تعریف نیازمندی‌ها، شرایط احراز و شایستگی نسبت به شناسایی نیروی مناسب برای آن شغل را معرفی می‌نماید. بدین ترتیب به متقاضیان عرضه می‌شود جهت استخدام در یک رسته شغلی چه خصوصیاتی  اعم از تخصصی و عمومی مورد نظر کارفرما می‌باشد.

 

طراحی فرایندها و جریان‌های کاری

هر سازمانی نیازمند طراحی فرایندها و همچنین اتصالات بین آنها بوده و این امر در خرده‌فروشی مد و فشن نیز وجود داشته و برقرار است. شرکت ایده با شناسایی فرآیندها، مقایسه آن با نمونه‌های موفق بین‌المللی، فرآیندهای سازمان خرده‌فروشی و اتصالات آن را شناسایی و مدون نموده و برای منابع انسانی تشریح و آموزش خواهند داد. این امر باعث خواهد شد شفافیت اقدامات هر فرد به میزانی باشد که از هر گونه سردرگمی و ناکارآمدی جلوگیری نماید.

 

پیاده‌سازی نرم‌افزار جامع و یکپارچه سازمانی

امروزه، راهبری خرده فروشی مد و فشن بدون وجود نرم‌افزارهای جامع سازمانی تقریبا محال است. فرایندهای خرید، فروش، مالی، قیمت‌گذاری، انبار، پخش و … نیازمند سامانه‌هایی هستند که بتواند فعالیت و پویایی سازمان را محقق نماید. وجود تنوع گوناگونی از نرم‌افزارهای جزیره‌ای، جامع و یکپارچه در بازار باعث می‌شود مقوله انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌افزار به موضوع بسیار مهمی تبدیل شود. شرکت ایده به دلیل سابقه فعالیت در بازار خرده‌فروشی مد و تجربه همکاری با نرم‌افزارهای متنوع، این امکان را دارد تا با بررسی نیاز سازمان، نرم‌افزار مناسب را شناسایی و پیاده‌سازی نماید. لازم به ذکر است پیاده‌سازی نرم‌افزار در سازمان خرده‌فروشی فرایندی است که طی آن کلیه اقداماتی که در دپارتمان‌های ستاد و همچنین واحدهای فروش (صف) رخ می‌دهد را بصورت نرم‌افزاری عملیاتی ‌نماید. بدیهی است این امر بسیار پیچیده و برخوردار از ظرافت‌های علمی، تخصصی، تجربی متناسب با بوم ایران و همچنین بوم سازمان می‌باشد.

 

هدایت فرآیند فروش

فرآیند فروش، فرایندی زنده و پویاست. این فرآیند در خرده‌فروشی مد و فشن  از روند مد و الگوی زندگی شروع می‌شود. سپس براساس آن لازم است تامین کننده‌های مناسب شناسایی و انتخاب شوند. فرآیند فروش، فرایندی است که طی آن اهداف سازمان و کیفیت دستیابی به آن بر اساس استراتژی‌های سازمان خرده‌فروشی محقق می‌شوند. ایده پس از برنامه‌ریزی و تشریح آن برای پرسنل مستقر در حوزه فروش، تمرکز خود را به کوچینگ و هدایت ایشان متمرکز نموده و تلاش می‌نماید، اهداف مربوط محقق شوند. هدایت برخط فروش زمینه‌سازی جلوگیری از هرگونه اقدام نامتعارف و برنامه‌ریزی نشده در این حوزه خواهد بود.

 

طراحی و تدوین کمپین‌های فروش

امروزه، کمپین‌های فروش، مهمترین عامل در توسعه برند و فروش محسوب می‌شوند. مخاطبان از طریق کمپین‌هایی مستقیم و غیر مستقیم مورد بمباران اطلاع‌رسانی قرار گرفته و با برند و سازمان ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین مشتریان با توجه به آشنایی با مفاهیم خرده‌فروشی، از برند درخواست‌هایی دارند که این درخواست‌ها در کمپین‌های فروش پوشش داده می‌شوند. تخفیف، خلاقیت در تخفیف، ارتقاء فروش و کاهش موجودی کالا از مهمترین مولفه‌هایی است که ایده در طراحی و عملیاتی نمودن کمپین‌های فروش در خرده‌فروشی مد و فشن به آن توجه دارد.  

 

پیاده‌سازی کپمین‌های فروش

به همان اندازه که طراحی کمپین‌های فروش مهم و اثربخش هستند، پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن نیز ضروری و برخودار از اهمیت هستند. شناسایی پیمانکاران لازم در زمینه چاپ، نصب، تامین نیازمندی‌های مربوط با هدف فروشگاه‌آرایی، ویترین‌آرایی و بسته بندی و انعقاد همکاری با ایشان و همچنین دریافت خروجی از خدماتی است که ایده در این زمینه ارائه می‌نماید.

 

پایش و تدوین گزارشات جهت بهبود فعالیت

طراحی گزارشاتی بهینه به منظور ارتقاء کارآمدی در این مرحله می‌تواند عملیاتی شود. این گزارشات که در پایه‌ای‌ترین حالات میزان فروش، تعداد کالای فروخته شده، میزان هزینه، سرعت گردش کالا و …. را محقق می‌نماید، هدفی جز ارتقاء کارآمدی و سود سازمان را دنبال نمی‌نماید. طی پنج سال گذشته این گزارشات، با توجه به نرم‌افزارهای متنوع هوش مصنوعی، خروجی‌های بسیار قابل توجهی برای صاحبان کسب و کار فراهم نموده‌اند. ایده با استفاده از دانش تخصصی و همچنین نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در این زمینه برخوردار از تجربه مناسبی است که منجر به ارتقاء ارزش افزوده در سازمان‌های همکار شده است.

 

توسعه کسب و کار

ترسیم فضای آینده، شناسایی روندها از یک سو و همچنین پوشش نقاط ضعف سازمان از سوی دیگر، مهمترین اقدام در توسعه کسب و کار خرده‌فروشی مد و فشن و محسوب می‌شود. ما در ایده با استفاده از ظرفیت توسعه شبکه تعاملات و ایجاد همکاری با زنجیره ارزش صنعت، برای کارفرما و کسب و کار ارزش افزوده خلق می‌کنیم. طراحی و ایجاد همکاری‌های استراتژیک با همکاران داخلی و بین‌المللی از دیگر مواردی است که ایده به منظور توسعه کسب و کار خرده‌فروشی به مخاطبان خود عرضه نموده است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش نمودیم ضمن تعریف خرده‌ فروشی مد و فشن، مسیر ایجاد و تحقق آن را تا حدی ترسیم نمائیم. لازم به ذکر است خرده‌ فروشی موفق، خرده‌ فروشی است که به جزئیات توجه دارد و این امر در مورد خرده‌ فروشی مد و فشن برخوردار از جزئیات بیشتری در مقایسه با سایر خرده‌فروشی‌هاست.

امیدواریم محتوای این مقاله توانسته باشد یک بینش اولیه در زمینه مدیریت خرده‌ فروشی و خصوصا خرده‌ فروشی مد برای مخاطب عرضه نموده باشد. بدیهی است ایده برای ارائه موارد عمیق‌تر آمادگی داشته و براساس خواست مخاطبان، موارد مربوط را عرضه خواهد نمود.