15 روش برای راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم

ایده‌ها رایگان هستند؛ اما تبدیل ایده‌ها به کسب و ‌کار موفق می‌تواند خیلی پرخرج باشد. شاید شما یک ایدۀ صد میلیارد تومانی داشته باشید، اما به احتمال زیاد در حساب بانکی خود صد میلیارد تومان ندارید!

همیشه «زمان» و «تلاش» برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق وجود دارد. اما بیشتر از زمان و تلاش، ساختن یک شرکت از صفر، به پول خیلی زیادی نیاز دارد.

خوشبختانه چند ترفند وجود دارد که می‌توانید ایدۀ میلیاردی خود را بدون هیچ کار عجیب و غریبی به یک کسب‌ و کار تبدیل کنید. این مقاله پس از مصاحبه با 10 کارآفرین موفق در سراسر جهان نوشته شده است. آن‌ها بر اساس تجربه شخصی‌شان، توصیه‌هایی را برای راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم بیان کرده‌اند.

1- مبادله کنید!

از زبان «کاترین کوهن» یکی از بنیان‌گذاران برند «کوهن»

یکی از بهترین راه‌ها برای راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم «مبادله» است. برای شروع می‌توانید خدمات خود را در ازای خدمات دیگر یا پول نقد مبادله کنید. 

به عنوان مثال، می‌توانید با یک صرافی معتبر همکاری کنید و محصولات یا خدمات خود را با دلار مبادله کنید. سپس آنچه را برای شروع بیزینس با سرمایه کم نیاز دارید تهیه کنید.

زمانی که در سال 1998 تمرینات ماساژ درمانی خود را شروع کرده بودم، به یک صرافی مبادله‌ای (Barter Exchange) پیوستم و توانستم خدمات ماساژ را با دلارِ مبادله‌ای (Barter Dollar) مبادله کنم. 

آن دلارها را برای تبلیغات، تهیۀ کارت ویزیت، بروشور و سایر کالاها و خدماتی که به آن نیاز داشتم خرج کردم. امروز به‌ عنوان یک متخصص حوزۀ کسب‌ و کار، به مشتریانم توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانند خدمات خود را با پول نقد مبادله کنند.

2- با مخارج کمتر زندگی کنید.

از زبان «دایانا میفیلد» مشاور تولید محتوا در سایت DayanaMayfield

کارآفرینان برای شروع کسب و کار با سرمایه کم باید تلاش کنند تا هزینه‌های زندگی را تا حد امکان کاهش دهند. مثلاً در ابتدا می‌توانید حقوقی که باید به خودتان بپردازید را کمتر در نظر بگیرید تا استرس کمتری به کسب و کارتان وارد شود. به یاد داشته باشید، این ماجرا قرار نیست همیشگی باشد. بلکه راه حلی موقتی است که به شما کمک می‌کند رؤیای خود را بسازید.

بیشتر بخوانید: شروع کسب و کار کوچک خانگی؛ 10 نکته اساسی

3- تراکنش‌های کارت اعتباری را بررسی کنید.

از زبان «رابرت لیوینگستون» رئیس و بنیان‌گذار سایت IdealCost.com

یکی از بهترین توصیه‌ها برای راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم، بررسی ماهانۀ مخارج انجام شده با کارت اعتباری است. وقتی قرار است یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، باید یک حساب تجاری جداگانه برای پرداخت‌های الکترونیکی باز کنید. 

برای صرفه‌جویی در مخارج، باید به دقت پرداخت‌ها را بررسی کنید. ممکن است میلیون‌ها تومان هزینۀ اضافی در ماه داشته باشید. هر فاکتور ماهانه باید به طور کامل کنترل شده و تأیید شود که تمام سپرده‌ها صحیح بوده و هزینه‌ها منصفانه هستند. اگر در مورد هزینه‌های خود مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌شود برای مشاوره کسب و کار اقدام کنید.

4- با افراد همفکر خود همکاری کنید.

از زبان «شیام کی ایر» بنیانگذار مؤسسه خیریه SKI

از بچگی آرزو داشتم در حوزۀ توانمندسازی افراد محروم فعالیت کنم و حالا توانستم مؤسسه خیریه SKI را تأسیس کنم. من این شرکت را در سال 2010 تأسیس کردم تا نشان دهم واقعاً می‌شود از منابع مالی به خوبی استفاده کرد! به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر در مناطق دورافتاده جهان.

چالش‌های راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه اندک خیلی زیاد بود. به کمک مدیریت مالی دقیق و همکاری با وکلای دادگستری و متخصصانی که همفکر ما بودند، توانستیم سال اول را جان سالم به در ببریم و خیریه را پایه‌گذاری کنیم.

رمز موفقیت من در راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم مشارکت با افراد همفکر برای ادارۀ شرکت و تأمین مالیِ آن بود. خوشبختانه بعد از آن توانستم این افراد را استخدام کنم و مسئولیت بیشتری روی دوششان گذاشتم. 9 سال پس از آن زمان، من و تیمم به صدها زن و کودک در زیمبابوه و جنوب شیلی کمک مالی کردیم تا هر کدام به کارآفرینان مستقل تبدیل شوند.

5- اولویت شما چیست؟ قیمت یا ارزش؟  

از زبان «برایان کرنز» بنیانگذار ProStrategix Consulting

اغلب مواقع ما به عنوان صاحبان مشاغل کوچک، در معرض بمباران توصیه‌ها قرار می‌گیریم. مخصوصاً وقتی صحبت از معاملات و فروش می‌شود. با این حال، همۀ این توصیه‌ها بد نیستند. اما اینکه هدف شما در یک معامله چیست یا اصلاً چه چیزی را معامله می‌دانید، کاملاً به عهدۀ شماست.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مردم هنگام شروع بیزینس با سرمایه کم مرتکب می‌شوند، این است که به جای ارزش، روی قیمت تمرکز می‌کنند. اگر روی ارزشی که کسب و کار کوچکتان ایجاد می‌کند تمرکز کنید، از هدر رفتن پول جلوگیری می‌کنید. 

مطمئناً این اتفاق برای شما هم پیش آمده که کالایی را به خاطر ارزان بودنش بخرید و بعداً متوجه شوید اصلاً کارایی لازم را ندارد. این تجربه، درس بزرگی در مورد «ارزش» به ما می‌آموزد. 

به منظور تعیین یک قیمت معین برای محصول، «ارزش» معیار خیلی خوبی است. البته خیلی وقت‌ها اندازه‌گیری ارزش سخت است، زیرا سنجش کیفیت محصول می‌تواند دشوار باشد. در هر حال یک سؤال کلیدی وجود دارد که در این مواقع می‌توانید از خود بپرسید: آیا در این سطح قیمت، محصول من بهترین کارایی ممکن را دارد؟

نکتۀ بعدی که باید در مسیر راه ‌اندازی کسب و کار با بودجه کم به آن دقت کنیم، پرهیز از خرید ناگهانی است. بیایید صادقانه با این موضوع روبرو شویم. درست است که از بچگی به ما گفته‌اند: «هرگز بدون فکر و ناگهانی خرید نکن»؛ اما متأسفانه باز هم پیش می‌آید که ناگهان تصمیم به خرید چیزی بگیریم.

این تصمیمات ناگهانی را به حداقل برسانید. وقتی هوس خرید چیزی را کردید، یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید: «آیا شرکت من واقعاً به این نیاز دارد؟» 

اگر چیزی می‌خرید، باید دلیل محکمی برایش داشته باشد. حتی اگر برای درمان یک بیماری باشد!

با توجه به این نکتۀ مهم، می‌توانید در مسیر ایجاد کسب و کار با سرمایه کم، از هدر دادن پول جلوگیری کنید. در ضمن، با اطمینان از اینکه همۀ خریدهایتان هدف دارند، آرامش بیشتری هم خواهید داشت.

اگر ولخرج هستید، تهیۀ فهرستی از مخارج یک هفته، دو هفته یا یک ماه می‌تواند مفید باشد. کنار هر خرید هدفمند یک تیک بزنید. در آخر ببینید چند تیک در فاکتورتان وجود دارد. اگرچه این کار کمی خسته‌کننده است، اما ابزار خوبی برای پیگیری مخارج و شروع عادات جدید برای خرج کردن است.

تجربه ثابت کرده است اغلب افرادی که قصد راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم را داشته‌اند، به دلیل مخارج سنگین و بیهوده شکست خورده‌اند. یک راه حل دیگر برای جلوگیری از این مخارج، تحلیل مدل کسب و کار شرکت شماست.

اگر در زمینۀ رشد کسب و کار نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید روی شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهدۀ پروژه‌های این شرکت به این صفحه مراجعه کنید.

6- یک برند بدون کاغذ باشید!

از زبان «لوگان آلک» بنیانگذار Money Done Right

اگر واقعاً به فکر شروع بیزینس با سرمایه کم هستید، از روز اول متعهد شوید که یک کسب و کار بدون کاغذ باشید. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود، چون دیگر خبری از دستگاه چاپ، کاغذ، جوهر و دیگر لوازم گران‌قیمت نخواهد بود.

البته قبول دارم بعضی وقت‌ها واقعاً مجبورید از کاغذ استفاده کنید، اما این را فراموش نکنید که رسالت شما باید به حداقل رساندن استفاده از کاغذ باشد.

7- عاقلانه تبلیغ کنید.

از زبان «لوگان آلک» بنیانگذار Money Done Right

بودجۀ تبلیغاتی خود را به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که امور مالی شرکت‌تان آسیب نبیند. در مورد مخاطبان خاصی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید تحقیق کنید و به دنبال راه‌هایی کم‌هزینه و استراتژیک برای رسیدن به جامعۀ هدف باشید.

این روزها تبلیغات آنلاین هم می‌تواند کم‌خرج باشد، هم گران‌قیمت. بدیهی است که برند شما می‌تواند روی هر دو حالت سرمایه‌گذاری کند. اما حواستان به این باشد که بدون توجه به بودجه، بدون توجه به اینکه چقدر توی جیبتان است، باید استراتژیک و عاقلانه تصمیم بگیرید. 

فقط به این دلیل که بودجۀ زیادی دارید، نباید سراغ تبلیغات گران‌قیمت بروید. چون ممکن است جواب ندهد. در ضمن، حواستان به تبلیغات دهان به دهان باشد. چرا؟ چون اساساً رایگان است. مشتریان را به صورت ناخودآگاه تشویق کنید   تا به انتشار اخبار کسب و کار شما بپردازند.

8- یک کارت اعتباری برای پاداش داشته باشید.

از زبان «لوگان آلک» بنیانگذار Money Done Right

حتی زمانی که به فکر راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم هستید و سعی می‌کنید مخارج خود را به حداقل برسانید، باز هم هزینه‌های زیادی خواهید داشت. اما این دلیل نمی‌شود که به خودتان پاداش ندهید. پس از هر موفقیت، مقداری پاداش برای خود در نظر بگیرید. این را هم در نظر داشته باشید که کارت اعتباری پاداش، یک راه عالی برای پس‌انداز است و می‌تواند در درازمدت پول زیادی را برای کسب و کار شما ذخیره کند.

9- از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنید.

از زبان «آبی لاکش» یکی از بنیان‌گذاران برند Fracture

با استفاده از شتاب‌دهنده‌ها، می‌توانید هزینه‌های خود را تا حدود زیادی کاهش دهید. یا اگر در منطقه‌تان فضاهای فیزیکیِ همگانی برای استارت‌آپ‌ها هست، از این فرصت غافل نشوید. می‌توانید برای شروع آنجا ساکن شوید.

در این نوع فضاهای جمعی، هزینه‌های ماهانۀ سنگین شما بین چند استارت‌آپ تقسیم می‌شود و نگرانی شما از بابت اجاره، خدمات آب و برق و… کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها چگونه است؟

10-قراردادهای ماهانه و سالانه را اولویت‌بندی کنید.

از زبان «آبی لاکش» یکی از بنیان‌گذاران برند Fracture

قراردادهای ماهانه نسبت به قراردادهای سالانه از اولویت بیشتری برخوردارند. در مسیر راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم ممکن است خیلی از فروشندگان، شما را با یک قرارداد طولانی‌مدت وسوسه کنند. 

در ابتدا به نظر می‌رسد این نوع قرارداد، گزینۀ بهتری نسبت به قرارداد ماه به ماه باشد. اما این‌طور نیست. نباید خودتان را در یک قرارداد طولانی‌مدت زندانی کنید.

بهتر است در شروع بیزینس با سرمایه کم، کارها را همین‌طور ماه به ماه مدیریت کنید. چرا؟ چون به صورت ماهانه می‌توانید بررسی کنید آیا این سرویس یا این فروشنده ارزش همکاری را دارد یا خیر … 

11- خیلی هم فکرتان را مشغول نکنید.

از زبان «آبی لاکش» یکی از بنیان‌گذاران برند Fracture

بیش از حد به مسائل مختلف فکر نکنید. همه چیز خیلی ساده است: بیش از آنچه خرج می‌کنید، درآمد کسب کنید. صاحبان مشاغل در شروع کسب و کار با سرمایه کم معمولاً تحت تأثیر اصطلاحات تخصصی حسابداری قرار می‌گیرند، یا احساس می‌کنند به اندازۀ کافی باهوش نیستند که بتوانند مدیریت کارها را به دست بگیرند. برای همین امور مالی خود را به یک حسابدار حرفه‌ای واگذار می‌کنند و زیر بار خرج آن می‌روند.

من بشدت با این طرز فکر مخالفم. اگر فقط یک راز مهم در راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم وجود داشته باشد، این است که خودتان باید روی امور مالی مدیریت کنید. اصلاً کار سختی نیست. فقط به اصول اولیۀ مدیریت پول که در دوران کودکی یاد گرفته‌اید پایبند باشید!

12- از راه دور کار کنید.  

از زبان «جاش واردینی» یکی از بنیانگذاران برند Serpwatch

وقتی کسب و کار خود را در حوزۀ IT شروع می‌کردم، مدام به این فکر می‌کردم که اجاره یا خرید فضای اداری هزینۀ زیادی دارد. من حتی آمادۀ ریسک کردن هم نبودم؛ چون هیچ پولی برای این کار نبود. اما بعد به فکر تغییر مدل کسب و کارم افتادم: می‌توانستم همه چیز را به صورت دورکاری (ریموت) مدیریت کنم. 

من موفق شدم تیمی از کارمندان ریموت تشکیل دهم که همگی دورکاری را یک امتیاز می‌دانستند. به این طریق، از تهیۀ فضای فیزیکی، پول آب و برق، لوازم اداری و… نجات پیدا کردم.

بیشتر بخوانید: آیا فضای کار اشتراکی راندمان کار را بالاتر می‌برد؟

13- مخارج را تقسیم کنید.

از زبان «فردریک پنی» وکیل مدیریت در شرکت Penney and Associates

من در 30 سال گذشته تعدادی کسب و کار راه انداخته‌ام و یک شرکت حقوقی بسیار موفق تأسیس کرده‌ام. همیشه طرفدار رشد ارگانیک کسب و کار بوده‌ام. در 5 سال اول وکالتم، هیچ وامی نگرفتم. استراتژی من این بود که فقط از وقت و تلاش خودم استفاده کنم و از هیچ بانکی وام نگیرم. همین هم باعث شد که موقع افتتاح شرکتم، بدهی سنگینی نداشته باشم.

توصیۀ مهم بعدی این است که هزینه‌های شرکت خود را با یک شخص یا شرکت دیگر تقسیم کنید. اگرچه برخی ممکن است دورکاری را ترجیح دهند. اما حتی یک دفتر کوچک می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد.

می‌توانید یک فضای اداری یا انبار را با یک شرکت یا شخص دیگر به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بخواهید در ازای مسئولیت تمیز کردن ساختمان و مراقبت از آن، هزینۀ کمتری از شما دریافت کنند.  

14-بی‌خیالِ آسودگی شوید!

از زبان «استیو کورنیاوان» متخصص محتوا و استراتژیست رشد در بازاریابی

به نظر من در شروع کسب و کار با سرمایه کم همیشه دو گزینه برای صرفه‌جویی وجود دارد. اول اینکه خودتان کارهای بیشتری انجام دهید تا مجبور نباشید کسی را استخدام کنید یا یک نرم‌افزار گران‌قیمت بخرید. در این استراتژی، شما زمان و راحتی خود را فدای پول می‌کنید. 

تکنیک دوم، خلاق بودن و یافتن راه حل است. یک مثال ساده: به جای خریدن یک نرم‌افزار پولی، می‌توانید از بسیاری از پلتفرم‌های مبتنی بر ابر (مانند Canva) و حالت آزمایشی نرم‌افزارها (که رایگان هستند) استفاده کنید.

فقط با فدا کردن راحتی و آسودگیِ خود می‌توانید مقدار زیادی پول صرفه‌جویی کنید. البته حواستان باشد این فداکاری‌ها (ساعت کاری طولانی، استرس بیشتر، خواب کمتر و…) مانع بهره‌وری شما نشوند.

15- بین اهداف بلندمدت یا کوتاه‌مدت تصمیم بگیرید.

از زبان «استیو کورنیاوان» متخصص محتوا و استراتژیست رشد در بازاریابی

بسیاری از تصمیماتی که در شروع راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم می‌گیریم، یا کوتاه‌مدت هستند یا بلندمدت. کاری که شما باید بکنید، این است که به اهداف عاقلانه‌تر اولویت بدهید. خیلی وقت‌ها اهداف بلندمدت، بر کوتاه‌مدت اولویت دارند. اما مدیران به علت هیجانی که دارند، سراغ کوتاه‌مدت‌ها می‌روند و ممکن است از نظر مالی ضرر کنند. 

اگرچه در واقعیت، متغیرهای زیادی می‌توانند درگیر باشند و پیش‌بینی‌های شما ممکن است غلط از آب دربیاید. اما برای یک کارآفرین، توانایی دیدن و تحلیل همۀ این متغیرها خیلی مهم است. تنها در این صورت است که می‌توانید تصمیم‌های درست بگیرید، هزینه‌ها را کاهش دهید و سود خود را به حداکثر برسانید.

بیشتر بخوانید: راه انداختن کسب و کار اینترنتی (۵ مرحله اساسی)

جمع‌بندی

کارآفرین بودن نیاز به صبر، هوش، کارِ سخت و پول دارد. همان‌طور که در این مقاله گفتیم، توصیه‌هایی وجود دارد که با عمل کردن به آن‌ها خیلی هم لازم نیست نگران پول باشید. راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم واقعاً شدنی است. به این شرط که هوشمندانه خرج کنید و هزینه‌ها را کاهش دهید. این را به یاد داشته باشید: هر ده هزار تومانی که پس‌انداز می‌کنید، در حال سرمایه‌گذاری برای تحقق رؤیاهای خود هستید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید