آیا فضای کار اشتراکی راندمان کار را بالاتر می‌برد؟

دورکاری مزایای زیادی دارد. استقلال کاری، ساعات کاری منعطف، عدم نیاز به رفت و آمد تنها چند مورد از مزایای دورکاری هستند. اما همانطور که کارمندها از هم دور می‌شوند، چالش‌های قابل توجهی هم به وجود خواهد آمد. بر اساس مطالعات مختلف، انزوا و تنهایی از بزرگترین معایب دورکاری هستند. دورکاری یعنی از دست رفتن تعامل انسانی و جنبه‌های اجتماعی مثبتی که قبلاً با حضور در یک دفتر ایجاد می‌شد. همۀ این‌ها باعث شده تا ضرورت وجود فضای کار اشتراکی بیش از پیش حس شود.

بیشتر بخوانید: فضای کار اشتراکی چیست؟

با اپیدمی تنهایی آشنا شوید…

به گفتۀ «ویوک مورتی» جراح عمومی سابق اهل ایالات متحده، افزایش تعداد کارمندان دورکار، یکی از دلایل اصلی رشد «اپیدمی تنهایی» (Loneliness Epidemic) بوده است. 

مورتی همچنین اشاره کرده که این روزها «تنهایی» خیلی بیشتر از یک مشکل اجتماعی عادی بروز کرده است. تنهایی باعث کاهش طول عمر می‌شود و اثرات آن با مصرف 15 نخ سیگار در روز برابر است و طبق یافته‌های جدید، حتی بیشتر از چاقی باعث کاهش طول عمر می‌شود.

کاهش اثرات انزوا با فضای کار اشتراکی

تحقیقات در مورد فضای کار اشتراکی نشان می‌دهد که این فضاها که در آن کارمندان و فریلنسرها در عین تنهایی در کنار هم کار می‌کنند، به طور قابل‌توجهی انزوا و تنهایی ناشی از دورکاری را کاهش می‌دهند.

برخی از یافته‌های کلیدی از نظرسنجی‌های ما از فضای کار اشتراکی نشان می‌دهد که:

  • 87 درصد از پاسخ‌دهندگان به دلیل اجتماعی بودن مایل‌اند با سایر اعضا ملاقات داشته باشند و 54 درصد گفته‌اند که مایل‌اند بعد از کار و یا آخر هفته با سایر اعضا معاشرت ‌کنند.
  • 79 درصد گفته‌اند فضای کار اشتراکی روابط اجتماعی آن‌ها را گسترش داده است.
  • 83 درصد گزارش داده‌اند از زمان پیوستن به فضای کاری اشتراکی کمتر احساس تنهایی می‌کنند.
  • 89 درصد گزارش داده‌اند از زمان پیوستن به فضای کاری اشتراکی خوشحال‌تر هستند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند روابط حرفه‌ای با عضویت در یک فضای کار اشتراکی تا حدود زیادی تقویت می‌شوند. باز هم سری به آمار بزنیم:

  • 82 درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش داده‌اند که فضای کاری مشترک، شبکه‌ها و روابط حرفه‌ای آن‌ها را گسترش داده است.
  • 80 درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش داده‌اند که برای کمک گرفتن یا راهنمایی خواستن از همکاران خود مراجعه می‌کنند.
  • 64 درصد گفته‌اند که روابط کاری آن‌ها در فضای کار اشتراکی منبع مهمی برای تبلیغ و توسعه کسب‌و‌کار است.

افزایش تمرکز، روابط اجتماعی و سرگرمی

تحقیقات همچنین انواع دیگری از مزایای مرتبط با فضای کار اشتراکی را نشان داده‌اند. اکثر اعضا (84 درصد) بیان کرده‌اند که کار در یک فضای کاری مشترک باعث بهبود مشارکت کاری و انگیزۀ آن‌ها می‌شود. 

بیشتر آن‌ها معتقدند به دلیل حواس‌پرتی کمتر در مقایسه با کار از خانه یا کافی شاپ، بهتر می‌توانند تمرکز کنند.

اما علی‌رغم جنبه‌های شغلی، تحقیقات نشان داده‌اند که این پیوندهای اجتماعی است که برای کارمندان ارزشمند است. 

از کارمندان خواسته شد فضای کار اشتراکی را در قالب سه کلمه توصیف کنند. سه کلمه‌ای که بیشترین تکرار را داشتند، هم‌زیستی، سرگرمی و روابط اجتماعی بودند.

مطالعات دیگر نیز این یافته‌ها را تایید می‌کنند. به عنوان مثال، محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که کارمندان در فضای کار مشترک سطوح بسیار بالاتری از «شکوفایی» را نسبت به کارمندان سنتی از خود نشان می‌دهند. 

این موضوع تا حد زیادی به دلیل جنبه‌های اجتماعی فضای کار مشترک است که به کارمندان امکان می‌دهد با سایر اعضا معاشرت و تعامل داشته باشند. بنابراین با اطمینان زیادی می‌توان گفت که دلیل اصلی حضور کارمندان در فضاهای کاری اشتراکی «تعاملات اجتماعی» است.

توجه به مزایای فضای کار اشتراکی همواره در پروژه‌های شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» مدنظر بوده است. از پروژه‌های ایده خلاق ایرانیان بازدید کنید.

مزایای فضای کار اشتراکی برای شرکت‌ها

پس از همه‌گیری بیماری کرونا تعداد بیشتری از مردم با انزوا و تنهایی ناشی از دورکاری روبرو شدند. آمارها نشان می‌دهند تعداد کارمندان شرکت دورکار همچنان در حال افزایش است. امسال 43 درصد از کارمندان آمریکایی گزارش داده‌اند حداقل به صورت مقطعی گاهی اوقات از راه دور کارشان را انجام می‌دهند. در سال 2012 این میزان 39 درصد بوده است.

با متداول‌تر شدن دورکاری، تعداد کارمندان مستقل (فریلنسرها، مشاوران مستقل و…) نیز در حال افزایش است.

محیط کاری مشترک برای شرکت‌ها هم مزایای زیادی دارد. پرداخت پول به کارمندان برای کار کردن در فضای کار اشتراکی علاوه بر کاهش تنهایی ناشی از دورکاری، فرصت‌های بیشتری برای شبکه‌سازی ایجاد می‌کند. 

شرکت‌ها می‌توانند با فراهم کردن زیرساخت‌های تجاری و فناوری برای فضای کاری مشترک، محصولات و خدمات نوآورانه‌تری تولید کنند. کارمندانی که اجتماعی‌تر باشند، شادتر، متعهدتر و مولدتر خواهند برد.

بیشتر بخوانید: نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها چگونه است؟

حتی کارمندانی که در شرکت‌ها به صورت مستقل کار می‌کنند، باید کار مشترک را جدی بگیرند. آن‌ها هم می‌توانند از جنبه‌های اجتماعی فضای کار اشتراکی سود ببرند. بعد از عضویت در چنین فضاهایی تازه متوجه می‌شوند این فضاها فرصت‌های شبکه‌سازی حرفه‌ای بیشتری برایشان ایجاد می‌کنند. 

تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نرخ رضایت بسیار بالایی را نسبت به فضاهای کاری اشتراکی نشان می‌دهند. 90 درصد از پاسخ دهندگان گزارش داده‌اند که از فضای کار مشترک خود راضی هستند. فقط 5 درصد ناراضی بودند و بقیه رای ممتنع داده‌اند.

94 درصد مدیران اعلام کرده‌اند قیمتی که برای فراهم کردن فضاهای کار اشتراکی پرداخت کردند منصفانه بوده است. اغلب مدیران اعلام کرده‌اند تا دو سال دیگر به عضویت خود در این فضاها ادامه می‌دهند و فقط 4 درصد گزارش داده‌اند که احتمالاً عضویت خود را تمدید نمی‌کنند.

فضای کار اشتراکی در پنج سال گذشته با سرعتی سریع در حال رشد بوده است. پیش‌بینی کنونی ما این است که این رشد ادامه پیدا کند. از تحقیقات مشخص است که عامل اصلی این رشد، جنبه‌های اجتماعی کار مشترک است. 

بیشتر بخوانید: 3 استراتژی موثر مدیریت تیم برای تیم‌های کوچک

جمع‌بندی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و دوست دارند در کنار انسان‌های دیگر باشند. صرف نظر از پیشرفت‌های تکنولوژی، این موضوع تغییری نخواهد کرد. با ایجاد فضای کار اشتراکی و کاهش انزوا و تنهایی، بهره‌وری و شادی کارمندان بیشتر می‌شود و این موضوع، هم برای سازمان‌ها و هم برای کارمندان سود زیادی به دنبال خواهد داشت.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید