شروع کسب و کار کوچک خانگی؛ 10 نکته اساسی

تقریباً همۀ داستان‌هایی که دربارۀ کسب‌وکارهای موفق می‌شنویم، از یک فضای کوچک شروع می‌شوند. شما هم اگر ایده‌ای برای شروع کسب و کار کوچک خانگی دارید که ارزش دنبال کردن را دارد، نباید از شروع کردن بترسید. برندهای بزرگی مثل «آمازون» و «اپل» هر دو کارشان را از گاراژهای خانگی شروع کردند. اگر به ایدۀ کسب و کار خود ایمان دارید و دوست دارید با انگیزه‌ای شکست‌ناپذیر به سمت موفقیت بروید، ما 10 مرحلۀ اصلی برای راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم را به شما معرفی کرده‌ایم. 

1-ایدۀ کسب و کار خانگی خود را گسترش دهید.

اولین قدم برای شروع کسب و کار خانگی ارائه یک ایدۀ تجاری عالی است. در حالت ایده آل، باید یک ایدۀ عالی و کاربردی داشته باشید که قادر است نیازهای بازار را برآورده کند.

یک راه عالی برای رسیدن به ایده، شناسایی مشکلاتی است که در زندگی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید. آیا مشکلی وجود دارد که دائماً با آن روبرو می‌شوید و آرزو می‌کنید ای کاش کسی پیدا شود و آن را حل کند؟ پاسخ این سؤال می‌تواند کلید راه اندازی کسب و کار خانگی شما باشد.

خیلی هم لازم نیست به خودتان سخت بگیرید. مجبور نیستید مثلاً چرخ را دوباره اختراع کنید! 

به کسب‌وکارهایی که در حال حاضر وجود دارند نگاهی بیندازید و از خودتان بپرسید چگونه می‌توانید کارهایی که انجام می‌دهند را بهبود ببخشید. آیا شکاف‌هایی در بازار وجود دارد که بتوانید آن را پر کنید؟

2-تصمیم بگیرید قرار است چه چیزی را بفروشید.

برای شروع کسب و کار کوچک خانگی مراحل زیادی باید انجام شوند، اما در ابتدا باید بفهمید قصد دارید چه چیزی بفروشید. موفقیت شما به عنوان یک کسب و کار خانگی به توانایی شما در فروش محصولات یا خدمات به مشتریان بستگی دارد.

فهرستی از ایده‌ها برای محصولات یا خدماتی که می‌توانید ارائه دهید تهیه کنید. برای تهیۀ این لیست، می‌توانید سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا برای این محصول یا خدمات تقاضا وجود دارد؟
  • این محصول چه سودی برای مشتریان خواهد داشت؟
  • آیا خودم به عنوان مشتری مایلم این محصول یا خدمت را بخرم؟

3-یک طرح تجاری بنویسید.

مرحلۀ بعدی برای توسعه کسب و کار خانگی، نوشتن یک طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار یا Business Plan به شما کمک می‌کند برای شروع کسب و کار کوچک خانگی آماده شوید و قدم‌های آینده را با بیشترین وضوح ببینید. اگر تصمیم داشته باشید در آینده برای تأمین مالی تجارت کوچک خود درخواست بدهید، این طرح کمک زیادی به شما خواهد کرد.

بیشتر طرح‌های تجاری در دو دستۀ کلی قرار می‌گیرند:

  • طرح تجاری سنتی
  • طرح تجاری استارتاپی

در یک طرح تجاری سنتی به جزئیات زیادی پرداخته می‌شود. این طرح‌ها معمولاً چندین صفحه دارند. در مقابل، یک طرح تجاری استارتاپی بر نمای کلی از کسب و کار متمرکز است. 

در واقع شما برای طرح راه اندازی کسب و کار خانگی باید روی مهم‌ترین جنبه‌های کسب و کار خود متمرکز شوید. طرح استارتاپی حتی ممکن است یک صفحه باشد. این طرح برای بررسی اولیه عالی است. اما اگر به دنبال تأمین مالی هستید، سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری از شما درخواست کنند.

4-در مورد ساختار قانونی کسب و کار خانگی خود تصمیم بگیرید.

انتخاب ساختار قانونی صحیح بخش مهمی از نحوه راه اندازی کسب و کار در خانه است. اگر می‌خواهید شروع کسب و کار کوچک خانگی شما سریع و با کمترین دردسر ممکن اتفاق بیفتد، باید از قبل به مسائل حقوقی و قانونی فکر کرده باشید.

به دنبال ساختاری باشید که کنترل کامل همۀ تصمیمات به عهدۀ خودتان باشد. اگرچه تمام سودها نصیب شما خواهد شد، اما هم‌زمان مسئول هرگونه بدهی و ادعایی هستید که ممکن است به کسب و کار شما وارد شود. 

پس از شروع کسب و کار کوچک خانگی خود باید یک حساب بانکی تجاری باز کنید. این حساب، امور مالی شخصی شما را از امور مالی کسب و کار جدا می‌کند.

5-به فکر بیمه باشید.

با شروع کسب و کار خانگی خطرات متعددی در کمین شما خواهند بود. خطراتی مانند شکایت‌های حقوقی، آسیب‌های فیزیکی و… 

بنابراین حتماً به داشتن بیمۀ مناسب فکر کنید. برای توصیه‌هایی که مختص کسب و کار شما هستند با یک متخصص بیمه مشورت کنید. انواع بیمه که در ادامه نام می‌بریم می‌توانند برای توسعه کسب و کار با سرمایه کم مناسب باشند. 

  • بیمه مسئولیت عمومی (صدمات بدنی، خسارت مالی، صدمات جانی)
  • بیمه اموال تجاری (تجهیزات مورد استفاده برای کسب‌وکار)
  • بیمه درآمد کسب و کار (اگر به دلایلی نتوانید کسب‌وکار خود را اداره کنید، بیمه درآمد می‌تواند به پرداخت هزینه‌های ضروری مانند حقوق و دستمزد کمک کند.)

6-یک دفتر کار خانگی راه‌اندازی کنید.

اگر قصد دارید از خانه کار کنید، ایدۀ خوبی است که یک دفتر اختصاصی داشته باشید. این دفتر می‌تواند به سادگی یک اتاق خالی در خانه شما باشد یا حتی یک گوشۀ مشخص در اتاق خواب شما! 

این خیلی مهم است که مکان دفتر، سطح خاصی از حریم خصوصی را به شما ارائه دهد. اگر مجبورید به طور مرتب تماس‌های تصویری با شرکا یا مشتریان داشته باشید، حواستان به پس‌زمینه و دکوراسیون دفتر باشد.

7-با یک حسابدار همکاری کنید.

بحث مالیات برای اکثر افرادی که به فکر شروع کسب و کار کوچک خانگی هستند گیج‌کننده است. علاوه بر مالیات، شما به مشاوره در مورد نحوۀ ساختار کسب و کار خود، نحوه تنظیم حقوق و نحوه پیگیری هزینه‌های خود نیاز دارید. به همین دلیل است که استخدام یک حسابدار می‌تواند ایدۀ خوبی باشد.

یک حسابدار در تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا تیم مدیریتی شما با جدیدترین قوانین مالیاتی همراه باشد و در تله‌های مالی نیفتد.

8-هرگونه الزامات قانونی را بررسی کنید.

برای شروع کسب و کار خانگی خوب است که به الزامات قانونی محل زندگی خود دقت کنید. مثلاً بعضی کشورها به مجوز کسب و کار خانگی نیاز دارند و ممکن است به دلیل عدم رعایت این الزامات جریمه شوید.

بسته به نوع کسب و کاری که قصد دارید راه‌اندازی کنید، این الزامات قانونی درجه‌بندی می‌‎شوند. تمام قوانینی که می‌تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد را لیست کنید و برای رسیدگی به هرکدام از آن‌ها به فکر استراتژی مناسب باشید.

شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» می‌تواند راهنمای خوبی در مسیر شروع کسب و کار کوچک خانگی باشد. برای بازدید از پروژه‌های این شرکت در حوزۀ توسعه کسب‌وکار به این صفحه مراجعه کنید.

9-یک برنامۀ بازاریابی مناسب انتخاب کنید.

بحث بازاریابی برای راه اندازی کسب و کار خانگی موفق بسیار مهم است؛ اما متأسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی به آن فکر نمی‌کنند. عدم برنامه‌ریزی برای بازاریابی آن‌ها را به سمت هزینه‌های هنگفت سوق می‌دهد. هزینه‌هایی که هیچ بازگشتی ندارند. اتفاقی که هیچ راهی برای جبران آن وجود ندارد.

به همین دلیل، حتماً با یک برنامۀ بازاریابی مشخص شروع کنید. یک طرح بازاریابی معمولاً شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مروری بر اهداف بازاریابی شما
  • توضیحی از بازار هدف و مشتری 
  • جدول زمانی وظایف
  • معیارهای مهم برای پیگیری وضعیت مشتری

بعد از نوشتن طرح بازاریابی می‌توانید برنامه‌های خود را برای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و برندسازی شرکت خود ترسیم کنید.

بیشتر بخوانید: مدیریت بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟

10-ایدۀ کسب و کار خود را آزمایش کنید.

حالا زمان آن رسیده که ایدۀ کسب و کار خود را آزمایش کنید و روی «فروش» تمرکز کنید. به هر حال، موفقیت هر کسب و کاری بر اساس سودآوری سنجیده می‌شود.

این را به یاد داشته باشید که هیچ رازی برای شروع کسب و کار کوچک خانگی وجود ندارد و ممکن است در ابتدا قدم‌های اشتباه زیادی بردارید. بنابراین با آغوش باز به استقبال اشتباهات بروید و سعی کنید از همۀ آن‌ها برای بهتر شدن درس بگیرید.

بیشتر بخوانید: راه انداختن کسب و کار اینترنتی (۵ مرحله اساسی)

جمع‌بندی

صرف نظر از استراتژی‌ای که برای شروع کسب و کار کوچک خانگی اجرا می‌کنید، باید آماده باشید در حین حرکت استراتژی خود را تنظیم و مدیریت کنید. مهم‌ترین نکته برای راه اندازی کسب و کار خانگی این است که برای نیاز مشتریان راه حلی عالی ارائه دهید و در این مسیر از کارشناسان معتبر و برجسته کمک بگیرید. قبل از هر تصمیم تجاری، به الزامات قانونی و مالی آن فکر کنید تا محکم‌تر قدم بردارید و کمتر آسیب ببینید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید