روش های توسعه کسب و کار ( 15 استراتژی)

 هیچ‌یک از روش های توسعه کسب و کار یک‌شبه شما را به هدف نمی‌رسانند. اما چشم باز مي‌کنید و می‌بینید دیگر خبری از کارکردن شبانه‌روزی نیست، خبری از دست‌مزدهای ناچیز نیست و خیلی‌ها شما را می‌شناسند! 

در این مقاله قرار نیست از مزیت‌های توسعه کسب و کار برای شما بگوییم. اگر نمی‌دانید، قبل از شروع این مقاله سری به محتوای توسعه کسب و کار چیست بزنید. ما اینجا فرض می‌کنیم شما از سودمندی این تصمیم کاملا آگاه هستید و ۱۵ استراتژی بی‌نظیر به شما معرفی می‌کنیم که کسب و کارتان را خیلی زود به سطح بالاتری می‌برند. 

در حال حاضر صدها استراتژی رشد کسب و کار وجود دارد؛ ولی ما موثرترین آن‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

1. طراحی و ساخت قیف فروش یکی از روش های توسعه کسب و کار 

یکی از اولین راه های توسعه کسب و کار، طراحی و ساخت یک قیف فروش است. این کار علاوه بر اینکه امکان گسترش و رشد کسب و کار را فراهم می‌کند، به شما کمک می‌کند مخاطب را در تک‌تک مراحل این قیف همراهی کنید تا به خریدار تبدیل شود. 

مشخصا قبل از طراحی، اقدامات پیش‌نیازی هست که باید انجام شوند؛ اما پس از آنکه این فرایندها به‌طور کامل اجرا شدند، در اولین قدم باید قیف فروش خود را مفهوم‌سازی و طراحی کنید. فرقی نمی‌کند چه پیشنهادی ارائه می‌کنید، مهم این است که ماشین فروش خودکار خود را بسازید و روش های موثر بر توسعه کسب و کار را امتحان کنید.

2. استفاده از سیستم مدیریت مشتریان 

پیگیری تراکنش‌ها حتی برای کسب و کارهای کوچک سخت است؛ به خصوص اگر قرار باشد به صورت دستی انجام شود. حالا فرض کنید این پیگیری‌ها با رشد کسب و کار چقدر دست و پاگیر می‌شود. چاره کار استفاده از یک سیستم مدیریت مشتری است. 

گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با توجه به مدل و حوزه کسب و کار خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. بسیاری از آن‌ها با انواع سرویس‌های مبتنی بر فضای ابر ادغام می‌شوند و به‌عنوان یکی از روش های توسعه کسب و کار امکانات جالبی در اختیارتان می‌گذارند. برخی در زمینه حسابداری به شما کمک می‌کنند و برخی برای فروش و بازاریابی مفید هستند. 

3. تحقیق در مورد رقیبان یکی از روش های توسعه کسب و کار

برای آنکه محصولات و خدمات خود را به نحو احسن به توده مردم پیشنهاد کنید، باید ابتدا در مورد رقیبان خود در بازار تحقیق کنید. صرف نظر از بستری که برای انجام تحقیقات خود استفاده می‌کنید، تمامی صفحات فرود، تبلیغات و سایر مراحل قیف رقیبان خود را به‌دقت مشاهده کنید.

به این ترتیب با درک استراتژی آنلاین رقبا می‌توانید استراتژی بهتری نسبت به آن‌ها طراحی کنید و نظر مخاطبان هدف را به خود جلب کنید. تبلیغاتی را پیدا کنید که برای مدت زمان طولانی اجرا شده‌اند و از آن‌ها تقلید کنید. اگر این تبلیغات برای رقیبان شما مفید بوده، به احتمال بسیار زیاد برای کسب و کار شما هم مفید خواهد بود.

تحقیق در مورد رقبا یکی از مراحل راه انداختن کسب و کار اینترنتی است که در این مقاله به‌طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

4. طراحی یک برنامه وفاداری مشتریان

آیا می‌دانید فروش به مشتریان جدید نسبت به فروش به مشتریان قبلی تا ۳ برابر بیشتر هزینه‌بردار است؟ حتی برخی از منابع معتقدند این رقم می‌تواند به ۴ یا ۱۰ برابر هم برسد! از این‌رو طراحی و راه‌اندازی برنامه‌های وفاداری مشتریان از جمله موثرترین روش های توسعه کسب و کار و افزایش فروش محسوب می‌شوند. 

یک برنامه وفاداری جذاب بسازید و آن را برای مشتریان فعلی خود در دسترس قرار دهید و فروش را به مرور زمان افزایش دهید. قرار است به شیوه‌های مختلف مشتریان قدیمی را با خود همراه نگه دارید و در کنار آن برای جذب افراد جدید تلاش کنید.

5. شناسایی فرصت‌های جدید از جمله روش های توسعه کسب و کار

نگاهی به مشتریان خود بیندازید و با درک بهتر اطلاعات جمعیت‌شناختی آن‌ها، فرصت‌های جدیدی برای کسب و کار خود رقم بزنید. برای مثال اگر می‌بینید اکثر مشتریان شما نوجوانانی هستند که در منطقه خاصی زندگی می‌کنند، با توجه به این اطلاعات پیشنهاداتی ارائه کنید که برای این افراد جذاب باشد. 

حتی گاهی سرک کشیدن در کانال‌های ارتباطی رقیبان و تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی صنایع دیگر، فرصت‌های خوبی برای توسعه کسب و کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

6. ایجاد یک لیست ایمیلی از مخاطبان

یکی از بهترین و موثرترین روش های توسعه کسب‌وکار، جمع‌آوری فهرستی از ایمیل‌های کاربران است که خود مستلزم داشتن آهنربای هدایتی یا لید مگنت (Lead Magnet) است. چون در غیر این صورت احتمال عضویت افراد در خبرنامه ایمیلی وب‌سایت چندان زیاد نیست. 

آهنربای لید یا هدایتی ایجاب می‌کند که قیف فروشی برای کسب و کار خود داشته باشید. برمی‌گردیم به اولین استراتژی این مقاله و اهمیت طراحی و ساخت قیف فروش برای توسعه کسب و کار.

7. شروع همکاری‌های استراتژیک برای گسترش کسب و کار

مشارکت استراتژیک با شرکت‌های مناسب یکی از موثرترین روش های توسعه کسب و کار است که نتیجه آن خیلی زود مشاهده می‌شود. چرا که در مدت زمان کوتاهی شما را به طیف گسترده‌ای از مشتریان جدید متصل می‌کند. 

مراقب باشید کدام شرکت‌ها را برای همکاری انتخاب می‌کنید. شناسایی شرکت و نوع شراکت سخت‌ترین گام این استراتژی است. به محض آنکه کسب و کارهای مکمل خود را پیدا کردید، با آنها تماس بگیرید و فرصت همکاری را به آنان پیشنهاد کنید.

8. استفاده از پلتفرم‌های جهانی یکی از روش های توسعه کسب و کار

هر کسب و کاری که داشته باشید، پلتفرم‌هایی وجود دارند که قبل از شما در همان زمینه به شهرت جهانی رسیده‌اند.  سراسر اینترنت پر از وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات است که می‌توانید به‌عنوان فروشنده در آن فعالیت کنید یا وب‌سایت‌هایی که به شما امکان می‌دهند ملک خود را اجاره دهید، دانش خود را به اشتراک بگذارید، تخصص خود را معرفی کرده و از این راه درآمد کسب کنید. 

به‌‌جای آنکه از صفر شروع کنید، سراغ این پلتفرم‌ها بروید و از شهرت آن‌ها به نفع خود بهره ببرید. 

9. استفاده از نام برندهای دیگر ( اخذ نمایندگی)

به‌عنوان یک کسب و کار نوپا، یکی از روش های توسعه کسب و کار این است که از نام و شهرت برندهای معروف استفاده کنید. این روش زحمت چندانی ندارد. کافی است درصدی از مبلغ فروش را به برند اصلی بپردازید و محصولات آن‌ها را به مشتریان خود ارائه کنید. مخاطب با دیدن این نام‌های آشنا راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و سریع‌تر می‌توانید خودتان را به عنوان یک موجودیت مستقل به او معرفی کنید.

10. واگذاری حق امتیاز برند (فرانشیز)

این یکی از راه های توسعه کسب و کار است که به تلاش زیادی از جانب شما احتیاج ندارد. این شهرت برند شما است که برایتان درآمد بیشتری رقم می‌زند. به شرکت‌های دیگر اجازه دهید به عنوان زیرمجموعه برند شما فعالیت کنند و محصولات خود را پس از تایید به اسم برند شما روانه بازار کنند. 

ارائه محصولات بیشتر با نام برند شما به بازار کمک می‌کند چشم افراد به دیدن نام شما عادت کند، از طرفی بخشی از درآمد حاصل از فروش شرکت‌های زیرمجموعه به شما تعلق خواهد گرفت. این یکی از ایده‌آل‌ترین روش های توسعه کسب و کار به‌شمار می‌رود.

11. ارائه پیشنهادات متنوع به مشتری

به تنوع پیشنهادات خود نگاه کنید. آیا محصولات، خدمات یا اطلاعات تکمیلی وجود دارند که بتوانید ارائه کنید و به کمک آن‌ها مشتریان بیشتری جذب کنید؟ فراموش نکنید رشد و توسعه، بدون فکر و برنامه اتفاق نمی‌افتد. پشت تک‌تک قابلیت‌هایی که ارائه می‌کنید و فرصت‌هایی که می‌سازید، باید فکر و برنامه‌ریزی کافی وجود داشته باشد.

نقاط درد مخاطبان هدف را کشف کنید ‌و ببینید فروش چه محصولاتی علاوه بر محصولات فعلی، به کسب و کار شما ارزش اضافه می‌کند و به دغدغه‌های مشتریان شما پاسخ می‌دهد.

12. ایجاد جریان درآمد غیرفعال

قرار نیست تا آخر عمر فقط به ازای کاری که با دستان خود انجام می‌دهید، درآمد کسب کنید. اصلا یکی از نکات توسعه کسب و کار که قصد داریم به شما بیاموزیم همین است. بخش زیادی از درآمد شما باید از طریق جریان‌های غیرفعال حاصل شود.

منظور از درآمد غیرفعال، پولی است که حتی وقتی خوابیده‌اید، در تفریح و مهمانی به‌سر می‌برید یا کار نمی‌کنید، وارد حساب شما می‌شود. هرچقدر تمرکز خود را بیشتر روی این بخش از توسعه کسب و کار بگذارید، کمتر چراغ دفتر کار را روشن نگه می‌دارید، کمتر در اوج خستگی کار می‌کنید و با این حال درآمد بیشتری عایدتان می‌شود. این کار نه‌تنها کسب و کارتان را حفظ می‌کند، بلکه با منابع کافی، زمینه‌ای برای گسترش آن در اختیارتان می‌گذارد.

از وظایف مشاور کسب و کار این است که راه ایجاد این جریان درآمد غیرفعال را به شما بیاموزد.

13. جلب توجه کسب و کارهای مکمل

برخی از موثرترین روش های توسعه کسب و کار حول بهره‌گیری از کسب و کارهای مکمل می‌چرخند. در صورت امکان رقیبان یا کسب و کارهای دیگری بیابید که مکمل صنعت شما باشند؛ سپس از آن‌ها سکوی پرتابی برای رشد کار خود بسازید. با نگاهی دقیق به صنعت خود و شناسایی پتانسیل‌ فرصت‌های بالقوه، در پی جلب توجه کسب و کارهای مکمل باشید.

14. گسترش کسب و کار در سطح بین‌المللی 

اگر می‌بینید امکان گسترش کسب و کار شما در سطح بین‌المللی وجود دارد، بدون کوچکترین تردید قدم اول را بردارید. با کمی تحقیق و بررسی متوجه می‌شوید که برای تجارت در کشورهای دیگر چه اقداماتی باید انجام شود. شاید در مرحله اول متحمل هزینه‌هایی شوید، اما پتانسیل سود گسترش کسب و کار در کشورهای خارجی بسیار زیاد است. 

گسترش کسب و کار در سطح بین‌المللی یکی از هزاران نکات توسعه کسب و کار است که ما در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان به شما می‌آموزیم.

15. ساخت وبینار تبلیغاتی یکی از روش های توسعه کسب و کار

ساخت وبینار یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تبلیغ محصولات و خدمات است. با فروش خودکار حاصل از وبینارها، هر محصول یا خدمتی که در کسب و کار خود ارائه می‌کنید، به سرعت به اطلاع حجم زیادی از مخاطبان شما می‌رسد و آنان را از مخاطب به مشتری راغب تبدیل می‌کنید.

کلام آخر

در این مقاله با برخی از کاربردی‌ترین روش های توسعه کسب و کار آشنا شدیم. اثربخشی برخی از این استراتژی‌ها در درازمدت مشاهده می‌شود؛ اما مزیت‌های آن‌ها و سودی که برای هر کسب و کار رقم می‌زنند، آن‌ها را ارزشمند و کاربردی می‌کند. 

بنابراین اگر رویای توسعه کسب و کار خود را در سر دارید، صبور باشید و به‌جای آنکه تمام تمرکز خود را روی نتیجه کوتاه‌مدت کار خود بگذارید، به ارزش خالص آن در بلندمدت نگاه کنید و به‌فکر کمک به مشتری باشید.

اگر شما هم پیشنهادی در این زمینه دارید یا استراتژی‌های دیگری می‌شناسید که مفید واقع شده‌اند، تجربیاتتان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید