نکات توسعه کسب و کار از زبان حرفه‌ای‌ها [ 5 مورد ]

تصویری از برنامه ریزی جهت توسعه کسب و کار

شرکت‌های مختلف به مقوله توسعه کسب‌و‌کار نگاه متفاوتی دارند؛ اما جدا از این نگاه متفاوت، مهم‌ترین ارزش‌ها و نکات توسعه کسب و کار در تمام دنیا مشابه است.

فرقی نمی‌کند فروشنده، مدیر روابط عمومی، مدیر بازاریابی یا یکی از مهندسان شرکت باشید، در هر صورت با اهمیت رشد تا بالاترین سطح ممکن آشنا هستید و می‌دانید رسیدن به چنین جایگاهی چقدر چالش‌انگیز است.

اگر مشتاقید بدانید منظور از توسعه کسب و کار چیست، چطور باید این چالش‌ها را پشت‌سر بگذارید و کسب‌و‌کار خود را روز‌به‌روز گسترده‌تر کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

نکات توسعه کسب و کار: از ابتدا ارتباط‌سازی کنید

تصویری از ارتباط سازی جهت توسعه کسب و کار

بسیاری از مدیران موفق زمانی که به عقب نگاه می‌کنند، می‌فهمند زودتر از اینها باید روابط و شبکه شخصی خود را در داخل و بیرون سازمان گسترش می‌دادند. بنابراین در کنار اینکه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهید، مهم است خیلی زود برای برقراری ارتباط اقدام کنید.

از فرصت‌های مختلف برای شبکه‌سازی در سازمان استفاده کنید و همواره به‌دنبال راهی برای ملاقات با افراد خارج از شرکت باشید. در رویدادهای مرتبط با صنعت کسب‌و‌کار خود و علاقه‌مندی‌هایتان شرکت کنید و همه‌جا خود را معرفی کنید؛ آدم‌ها دوست دارند با کسانی کار کنند که نظرشان را جلب می‌کنند.

حتی اگر یک نفر به شما و کسب‌و‌کارتان رغبت نشان دهد، مزایای زیادی برایتان به همراه خواهد داشت. زیرا بر اساس آنچه مشاوره کسب و کار می‌گوید، هرچقدر افراد بیشتری بشناسید، به موقعیت بهتری دست می‌یابید.

به ندای درون خود گوش دهید

یکی از کلیدی‌ترین نکات توسعه کسب و کار این است که گوش دادن به صدای درون و عمل به آن به شما امکان شکوفایی می‌دهد. به دل خود اعتماد کرده و فرصت‌های بزرگ را دنبال کنید.

چه بسا مدیرانی که بعد از بحران‌های اقتصادی بزرگ ضربه خوردند و مجبور به نقل مکان شدند؛ اما همین ضربه را فرصتی برای قوی‌تر شدن و توسعه حرفه خود دیدند.

سروکله این فرصت‌ها درست زمانی پیدا می‌شود که شرایط در بدترین حالت ممکن است. پس بدون ترس و تردید به ندای دل خود گوش کنید و مسیر درست را انتخاب نمایید.

نکات توسعه کسب و کار: وضعیت فعلی را به چالش بکشید

رویدادهای مهم دهه گذشته مثل فروپاشی موسسات مالی برجسته نشان می‌دهد که معمولا همه‌چیز همانطور که بوده باقی می‌ماند. نهایتا کسانی به موفقیت می‌رسند که می‌توانند فراتر از وضعیت موجود را ببینند و مفروضاتی که منجر به تفکر ایستا می‌شود را به چالش بکشند.

یکی از مهم‌ترین نکات رشد و توسعه کسب و کار این است که به‌عنوان مدیر از استخدام یا ارتقاء نیروها بدون توجه به پارامترهای دقیق نهراسید. قدم اول می‌تواند ارتقای نیروهای جوان اما با استعداد داخلی به‌جای استخدام نیروهای باتجربه باشد.

اگر بتوانیم وضعیت موجود را به چالش بکشیم، به‌راحتی می‌توانیم چندین کسب‌و‌کار در صنایع مختلف راه‌اندازی کنیم؛ چراکه با ارائه ارزش منحصربه‌فرد به مشتریان، سهم خوبی از بازار به‌دست آورده‌ایم.

محور موفقیت در توسعه کسب‌و‌کار، اندیشه خارج از چارچوب و استفاده از فرصت‌هایی است که دیگران هنوز شناسایی نکرده‌اند.

در مراحل استخدام کلی نگر باشید

تصویری از استخدام جهت توسعه کسب و کار

افزایش تعداد کارکنان اگرچه یکی از نکات توسعه کسب و کار است، لزوما منجر به بهبود بهره‌وری یا رشد و توسعه نمی‌شود. مردم با ارزش‌ترین دارایی شما هستند، اما تعداد آن‌ها مطرح نیست؛ هدف اطمینان از داشتن افراد با مهارت‌های مناسب و ذهن متمرکز بر مشکلات است. این افراد باید با فلسفه و فرهنگ تجاری شما همسو باشند.

شرکت زمانی بیشترین بازدهی را خواهد داشت که همه اعضای تیم هماهنگ با یکدیگر کار کنند. بنابراین برای آنکه توسعه کسب‌و‌کار، کار مشکل و پیچیده‌ای نباشد، هنگام استخدام نیروی جدید تناسب او با کل گروه را در نظر داشته باشید.

زمان خود را با اولویت‌بندی مدیریت کنید

یکی از نکاتی که در روش های توسعه کسب و کار می‌آموزید، اهمیت زمان به‌عنوان یک کالای ارزشمند است.

ساده‌سازی خدمات و محصولات حائز اهمیت است؛ چراکه مشتری دید واضحی نسبت به چیزی که از شما می‌خرد پیدا میکند و شما می‌توانید کسب‌و‌کار را به طور صحیح مدیریت کنید.

بیشتر کارآفرینان و متخصصان توسعه تجارت مرتب از کمبود زمان ابراز تاسف می‌کنند. ۲۴ ساعت در طول یک شبانه‌روز ابدا کافی نیست و زمانی برای انجام بسیاری از کارها باقی نمی‌ماند. با این حال اولویت‌بندی مهارت خوبی برای حل این مسئله در توسعه کسب‌و‌کار است.

تنها راهی که می‌توانیم به مهم‌ترین اهداف خود دست یابیم، تمرکز و صرف زمان و انرژی روی پروژه‌هایی است که تحقق اهداف را به بهترین شکل ممکن میسر می‌کنند؛ در عین حال باید بتوانیم فرعیات را کنار بگذاریم.

بنابراین هنگام برنامه‌ریزی یک جلسه، یک تماس تلفنی یا انتخاب یک هدف برای پیگیری، همیشه هزینه این فرصت را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله با مهم‌ترین نکات توسعه کسب و کار آشنا شدیم و امیدواریم به‌کارگیری آن‌ها در روند توسعه کسب‌و‌کار شما عزیزان مفید واقع شود.

توسعه کسب‌و‌کار در تمام زمینه‌های شغلی یکی از سریع‌ترین روش‌های پیشرفت محسوب می‌شود که معمولا به تمرکز، برنامه‌ریزی، استقامت و سرسختی نیاز دارد. اگر از تکنیک‌های درستی استفاده شود، سود زیادی به همراه دارد و اگر اشتباه استفاده شود، می‌تواند روحیه مدیر و کارکنان را تضعیف کند.

در طول این فرایند باهوش‌ترین ذهن‌ها همیشه آماده پذیرش تغییرات هستند و می‌دانند هر تایید یا عدم تایید یک تجربه یادگیری است و متخصصان را برای چالش‌های بعدی آماده می‌کند. ما در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان بسیاری از نکات توسعه کسب و کار را به شما می‌آموزیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید