مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی

یکی از مسئولیت‌های کلیدی بخش منابع انسانی، تسلط بر مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی است. این موضوع می‌تواند نقش مهمی در نحوۀ عملکرد کل سازمان داشته باشد. از آنجا که هر کسب‌وکاری با دیگری متفاوت است، نمی‌توان یک مدل مدیریت عملکرد برای همۀ کارفرمایان ارائه داد. 

توجه به اصول مدیریت منابع انسانی در کنار ویژگی‌ها، نیازها و اهداف منحصربه‌فرد شرکت، به شما کمک می‌کند بهترین مدل های مدیریت منابع انسانی را پیدا کنید و بر اساس آن‌ها عمل نمایید. ما در این مقاله در مورد چند مدل خاص صحبت کرده‌ایم که  به شما کمک می‌کنند بهترین استفاده را از منابع انسانی خود ببرید.

چرخه نوسازی شخصی (Self-Renewing Cycle)

به گفتۀ «مایکل آرمسترانگ»، نویسندۀ کتاب «راهنمای مدیریت عملکرد آرمسترانگ»، مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی باید یک چرخۀ مستمر و تجدیدشونده باشند که در راستای اهداف استراتژیک سازمان، اهداف فردی و تیمی را نیز پیش ببرند.

مراحل کلیدی در این چرخه عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی عملکرد برای رسیدن به اهداف تعریف شده
  • بررسی و ارزیابی پیشرفت
  • حمایت از کارکنان در توسعه مهارت‌ها، توانایی‌ها و دانش

این سیستم نسبتاً منطقی و سرراست است و از نظر تئوری به نتایج خوبی منجر می‌شود. با این حال، خود آرمسترانگ اشاره می‌کند که این مدل تنها زمانی کار می‌کند که همۀ افراد درگیر، به ویژه اعضای تیم مدیریت، به طور کامل به نقش خود در این فرایند متعهد باشند.

آرمسترانگ در این باره می‌گوید: «منطق این فرایند هیچ مشکلی ندارد. اما موفقیت آن بستگی به این دارد که هر مرحله به درستی انجام شود.»

 مدیریت کارمند محور

یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که استفاده از بهترین مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی ایجاد می‌کند، تشویق کارکنان به ایفای نقش فعال در مدیریت عملکرد است. 

در واقع نوعی احساس مالکیت و مشارکت در افراد پدید می‌آید که به‌وجود آوردن آن از مهم‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی است.

مشاهدۀ روندها در سال‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از کارفرمایان به طور فزاینده‌ای بر کارمندان خود متمرکز می‌شوند و کمتر تحت‌تأثیر ساختار و رویه‌های سفت و سخت سنتی قرار می‌گیرند.

نظرخواهی از اعضای تیم در مورد اینکه مدیریت عملکرد چگونه باید انجام شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر مشارکت کارکنان و آگاهی آن‌ها از فرایندهای شرکت داشته باشد. همچنین تأثیرات مثبتی بر عملکرد فردی و بهره‌وری تیم خواهد داشت.

پاسخ‌هایی که از نیروی کار خود دریافت می‌کنید، می‌توانند پایه و اساس برنامه‌های آموزشی و مشاوره مدیریت در کسب‌وکار شما باشند. مشاوره‌هایی که بهترین نتایج را برای افراد به همراه خواهند داشت.

مدیریت مبتنی بر نرم‌افزار

استفاده از نرم‌افزارهای اختصاصی در فضای مدیریت عملکرد چیز جدیدی نیست. اما این خیلی مهم است که از ابزارهای مناسب برای کسب‌وکار و کارمندان خود استفاده کنید.

اگر نتایجی که از مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی خود انتظار داشتید را به دست نمی‌آورید یا کارمندان مرتباً از نقص یا ناکارآمدی سیستم شکایت می‌کنند، ممکن است زمان به‌روزرسانی نرم‌افزار رسیده باشد.

این روزها سرعت تغییر و نوآوری در بازار نرم‌افزار منابع انسانی واقعاً بالاست و هر روز طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها در اختیار قرار می‌گیرند.

به گفتۀ سایت Deloitte، تحولات اخیر و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند در آینده‌ای نزدیک، مدیریت عملکرد متمرکز بر ابزارهای تحلیلی خواهد بود. این ابزارها به مدیران نتایج دقیقی در مورد پیشرفت کارکنان، احساسات آن‌ها و دستیابی به اهداف ارائه می‌دهند.

توجه به مدل های مدیریت منابع انسانی همواره در پروژه‌های شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» مدنظر بوده است. برای بازدید از پروژه‌های این شرکت در حوزۀ توسعه کسب‌وکار به این صفحه مراجعه کنید.

مدیریت مبتنی بر بازبینی

مدیریت عملکرد از طریق بازبینی می‌تواند دیدگاه مناسبی از نحوه عملکرد نیروی کار به شما بدهد.

اینجا بر اساس بازخوردهای کارمندان در مورد اینکه همکارانشان کجا خوب عمل می‌کنند، تصمیم می‌گیرید و جاهایی که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند را شناسایی می‌کنید.

در این روش مدیریت، باید از تک‌تک اعضای تیم بخواهید در مورد نحوۀ عملکرد همکارانشان و کل سازمان نظر بدهند. با این استراتژی به افراد کمک می‌کنید احساس مشارکت بیشتری در توسعه و بهبود کسب‌وکار داشته باشند.

علاوه بر این، کارمندان می‌توانند استانداردهای خود را بالا ببرند و با توجه به همکارانشان، مهارت‌های جدیدی بیاموزند.

چابکی در مدیریت عملکرد

چابکی در مدیریت عملکرد به معنای دور شدن از روش‌های سنتی است. روش‌های قدیمی مانند ارزیابی رسمی کارکنان یا بررسی‌های سالی دو بار دیگر کارایی لازم را ندارند. در واقع شما باید به سمت یک رویکرد انعطاف‌پذیرتر بروید که بر مکالمات منظم و حمایتی تأکید دارد.

چابکی در مدیریت عملکرد مزایای ارزشمندی دارد:

  • حفظ تعامل منظم با کارکنان
  • دادن فرصت‌های فراوان به افراد برای ارائه افکار و بازخورد خود در یک محیط غیررسمی
  • آمادگی برای تغییر در زمان‌های اضطراری

مدیریت مبتنی بر تیم

این خیلی مهم است که مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی  را حول اهداف تیم تعریف کنید. در این صورت می‌توانید به کار تیمی مؤثر پاداش دهید و بر اهمیت همکاری برای کسب نتایج بهتر تأکید کنید.

بیش از یک‌چهارم (28 درصد) از شرکت‌های بررسی شده توسط سایت Deloitte گفته‌اند که بر اساس معیارهای تیمیِ قابل‌ اندازه‌گیری عمل می‌کنند و در شرکتشان همیشه پاداش‌های عملکردی دارند.

آمارها نشان می‌دهند که سازمان‌های با عملکرد عالی بیش از دو برابر همتایان خود عملکرد تیمی را در ارزیابی‌هایشان لحاظ می‌کنند.

 جمع‌بندی

یافتن مناسب‌ترین و مؤثرترین مدل از میان مدل های مدیریت عملکرد منابع انسانی می‌تواند کلیدی برای تلاش‌های شما در بخش منابع انسانی باشد. مدل‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم برای حمایت از توسعۀ کارکنان و به حداکثر رساندن بهره‌وری نیروی کارتان ضروری هستند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید