مدیریت بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

داشتن یک برنامه اصولی و فکرشده درباره چگونگی اطلاع‌رسانی در مورد محصولات و خدمات به بازار، دیر یا زود با توسعه هویت کسب‌و‌کار و گسترش پایگاه مصرف‌کنندگان شما همراه خواهد بود. به همین خاطر مدیریت بازاریابی بخش مهمی از رشد یک شرکت و اجرای طرح‌های تجاری برای پیشرفت بیشتر آن را تشکیل می‌دهد. در این راهنما ابتدا می‌آموزیم مفهوم مدیریت بازاریابی چیست؟ و سپس اهمیت آن در بازار پر رقابت امروز را درک می‌کنیم. همراه ما باشید.

مدیریت بازاریابی چیست؟

مدیریت بازاریابی در واقع فرایند کنترل جنبه‌های بازاریابی، تعیین اهداف یک شرکت، سازماندهی گام به گام برنامه‌ها، تصمیم‌گیری درباره شرکت و اجرای آن‌ها برای حداکثر گردش مالی ممکن است. مدیر بازاریابی شرکت باید درباره مفهوم مدیریت بازاریابی و روش‌های بهبود آن مطالعات عمیقی داشته باشد.

اگر بخواهیم هدف مدیریت بازاریابی را به زبان ساده‌تر بیان کنیم، باید بگوییم این مفهوم بر ۴ اصل محصول، مکان، قیمت و تبلیغ برای جذب مصرف‌کننده تمرکز دارد. یعنی مدیر شرکت با توجه به تقاضای مشتریان ایده خوبی از محصولات مورد نیاز آنان پیدا می‌کند، آن‌ها را با قیمت‌های مناسب روانه بازار می‌کند و در فروشگاه‌های حضوری یا آنلاین به دست مشتری می‌رساند.

در واقع مدیر بازاریابی باید برای بقای کسب و کار با توجه به بودجه بازاریابی با این عناصر به شکل هوشمندانه‌ای برخورد کند. اما اگر می‌خواهید بدانید هدف از مدیریت بازاریابی و فروش چیست، پیشنهاد می‌کنیم به خواندن ادامه دهید.

مهم‌ترین اهداف مدیریت بازاریابی چیست؟

هر کسب و کاری اهداف از پیش تعیین شده‌ای دارد که توسط مدیریت بازاریابی هدایت می‌شوند. از اساسی‌ترین اهداف مدیریت بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جذب مشتریان جدید به سوی کسب‌و‌کار

یکی از اهداف فوق‌العاده مهم مدیریت بازاریابی جذب مشتریان جدید و افزایش فروش محصولات است. اما اگر مشتاقید بدانید روش جذب مشتری با مدیریت بازاریابی چیست باید بگوییم استراتژی‌های مختلفی برای اطمینان از جذب حداکثری مشتریان وجود دارد؛ مثل نمایش تبلیغات در کانال‌های تلویزیونی یا رسانه‌های اجتماعی، بروشورها و تشکیل یک تیم فروش که محصولات را معرفی کنند.

ارضای خواسته‌های مشتریان

یکی دیگر از اهداف مهم مدیریت بازاریابی، راضی نگه داشتن مشتریانی است که مدت‌هاست با محصولات شرکت در ارتباط هستند و از مشتریان وفادار شرکت به‌شمار می‌روند. برای رسیدن به این هدف ارائه محصولات باکیفیت اهمیت زیادی دارد. اما جدای از کیفیت، خدمات خوب مثل عرضه به موقع محصولات یا سالم تحویل دادن آن‌ها تاثیر بسیاری بر رضایت مشتریان می‌گذارد.

افزایش فروش و میزان درآمد خالص (سودآوری)

بقای شرکت‌ها بدون سود کافی امکان‌پذیر نیست. سودآوری ستون فقرات هر کسب و کاری محسوب می‌شود و وجود آن برای رشد، تنوع بخشیدن به کسب‌و‌کار و حتی حفظ آن ضروری است. از این رو هر شرکتی باید بداند منظور از مدیریت بازاریابی چیست و چطور می‌توان به اهداف بازار دست یافت.

تیم مدیریت بازاریابی شرکت با حفظ مشتریان قدیمی و تلاش برای جذب مشتریان جدید، سود کسب و کار را چندین برابر بیشتر می‌کنند.

به حداکثر رساندن سهم بازار

یکی از هدف‌های مدیر بازاریابی این است که بیشترین سهم بازار را ازآن شرکت کند. شرکت‌ها برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند تا با اشراف کامل به اقتصاد بازار، فروش حداکثری محصولات خود را رقم بزنند. این ابزارها گاهی در قالب تخفیف‌های خوب، گاهی با ارائه بسته‌بندی‌های جذاب و گاهی با نمایش تبلیغات جالب، توجه مشتری را به شرکت جلب می‌کنند.

دست‌یابی به شهرت عمومی

شهرت عمومی نقش بسیار مهمی در رشد یک شرکت ایفا مي‌کند. اگر شرکت از وجهه عمومی و اجتماعی قابل قبولی برخوردار باشد، شانس بیشتری برای رشد و توسعه خواهد داشت؛ اما اگر نام خوشی در بازار نداشته باشد، فرصت چندانی برای گسترش کسب و کار و افزایش درآمد نخواهد داشت. یکی از مزیت‌های بازاریابی فراهم کردن زمینه این شهرت عمومی است. 

دلیل اهمیت مدیریت بازاریابی چیست؟

اکنون که با مفهوم بازاریابی آشنا شدیم، بد نیست بدانید دلیل اهمیت مدیریت بازاریابی چیست؟ چرا شرکت‌ها باید بیشتر از همیشه به آن توجه کنند؟ اصلا کار مدیریت بازاریابی چیست؟

در واقع مهم‌ترین علت اهمیت مدیریت بازاریابی این است که با کمک به توسعه استراتژی‌های افزایش سود و کاهش هزینه محصولات، شرکت‌ها را برای رقابت در این بازار پر رونق آماده و مسلح می‌کند. مدیریت بازاریابی در بازار امروز به منبع اصلی مبادلات و انتقال کالا تبدیل شده است.

تاثیر مدیریت بازاریابی در حفظ شهرت شرکت

گفتیم شرکت‌ها با شهرتی که در بازار دارند شناخته می‌شوند. بازاریابی با رونق خرید، فروش، مبادله و حمل و نقل کالا، شهرت خوب یا بد شرکت را رقم می‌زند. اگر مدیر بتواند از این پارامترها به نحو احسن استفاده کند، جای پای خود را محکم کرده و زمینه توسعه کسب و کار خود را فراهم خواهد کرد.  

جالب است بدانید شرکت‌های خوب و معتبر درباره شهرت خود ابدا ریسک نمی‌کنند؛ چراکه می‌دانند رقیبان آن‌ها که به نام خوشی دست یافته‌اند، فرصت‌های بیشتری برای رشد و توسعه کسب و کار دارند تا خود را در بازار شایسته و از نظر اقتصادی قدرتمند کنند.

تاثیر مدیریت بازاریابی در رونق اقتصادی شرکت 

اما بپردازیم به اینکه دلیل رونق اقتصادی با مدیریت بازاریابی چیست؟

به کمک ابزارهای مدیریت بازاریابی راحت‌تر می‌توان از رقبا پیشی گرفت و به فروش بیشتر دست یافت. تیم مدیریت بازاریابی تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا با ساخت تبلیغات خلاقانه و انتشار آن‌ها در کانال‌های مناسب، هم محصولات را به قشر گسترده‌تری معرفی کند و هم در اولین نگاه نظر مشتریان را جلب کند.

تبلیغات برای بازاریابی دهان به دهان محصولات معجزه می‌کند. فرض کنید دختر خانمی از فروش فوق‌العاده با ۵۰ درصد تخفیف یک برند پوشاک باخبر شود، به‌نظرتان چقدر احتمال دارد دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود را مطلع نکند؟

ترویج ایده‌های جدید با مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی با فراهم کردن زمینه ایده‌های جدید، تلاش می‌کند مزایای بیشتری به عموم مردم ارائه کند. این ایده‌ها کمک می‌کنند شرکت‌ها از رقیبان خود در بازار متمایز باشند و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند. به‌علاوه با شناسایی جنس تقاضای بازار، از قدم گذاشتن در مسیرهای اشتباه جلوگیری می‌کنند.

مدیریت بازاریابی چیست؟ منبعی برای تبلیغ محصولات جدید

محصولی که به‌تازگی معرفی شده اما عموم مردم با آن آشنایی ندارند، باید به طریقی تبلیغ شود. در این شرایط مدیریت بازاریابی وارد عمل می‌شود و با تبلیغ موثر، جمعیت زیادی را به سمت محصول جدید جذب می‌کند. در واقع کمک می‌کند عموم مردم درک کنند محصولی که انتخاب کرده‌اند مناسب است یا قرار نیست به انتظارات آن‌ها پاسخ دهد.

فرآیند مدیریت بازاریابی چیست؟

حالا که شناخت خوبی از اهمیت مدیریت بازاریابی به دست آوردیم، پرسش بعدی این است که مراحل مدیریت بازاریابی چیست؟ هر شرکتی اهداف خاص خود را دارد که آن را از سایر شرکت‌های موجود در بازار متمایز می‌کند؛ اما بعضی از مهم‌ترین مراحلی که برای مدیریت موثر بازاریابی همه شرکت‌ها لازم است، عبارت‌اند از:

تعریف بیانیه ماموریت بازاریابی و تلاش برای تحقق آن

مدیریت بازاریابی و ذینفعان شرکت باید در مورد یک بیانیه ماموریت بسیار موثر و قوی تصمیم بگیرند و بعد اهدافی که قصد دارند در درازمدت به آن دست یابند را ترسیم کنند. این بیانیه ماموریت باید برای دیگران بسیار واضح و شفاف باشد و نظر مشتریان را به سرعت جلب کند.

اهدافی که شرکت تعیین می‌کند باید منحصر به فرد، جاه‌طلبانه، مبتنی بر واقعیت و در دوره زمانی مشخص باشد. تمام تلاش ما در مشاوره مدیریت این است که این‌ها را به شما آموزش دهیم.

بررسی مداوم جایگاه کسب‌و‌کار در صنعت

در دنیای امروز رقابت شرکت‌ها در بازاریابی به بالاترین حد خود رسیده است. شرکت‌های مختلف برای بازاریابی محصولات خود از روش‌های مختلف و منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند. تمام هدف آن‌ها این است که حضور خود را در این بازار رقابتی حفظ کنند.

شرکت برای بقا و رشد باید اتفاقات هشداردهنده یا رضایت‌بخش بازار را بشناسد. برای این منظور باید همواره جایگاه خود در بازار را تجزیه و تحلیل کند و نه تنها نقاط قوت خود را بشناسد، بلکه به نقاط ضعف خود اشراف کامل داشته باشد و برای غلبه بر آن‌ها سخت تلاش کند.

دو عامل مهم‌ دیگر «روندها» و «تهدیدات» هستند. روندها فرصت عمل بر اساس تقاضای بازار را فراهم می‌کنند و سودمند محسوب می‌شوند؛ اما تهدیدها کاملا مخالف بوده و به شرکت آسیب می‌رسانند. 

پیاده‌سازی برنامه‌ریزی‌ها

بعد از تکمیل برنامه‌ریزی‌های بازاریابی محصولات، اکنون نوبت اجرای برنامه‌هاست. اما روش اجرای برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت بازاریابی چیست؟ در این مرحله چندین کمپین بازاریابی ایجاد می‌شود و طرح‌هایی که تاکنون فقط در حد حرف بوده‌اند، به‌صورت عملی اجرا می‌شوند.

ارزیابی، اصلاح و تکرار استراتژی‌ها

همه این برنامه‌ها با این هدف طراحی شده‌اند که به نتایج ثمربخش منتهی شوند. بعد از اجرای عملی این برنامه‌ها تیم مدیریت باید زمانی را صرف ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح آن‌ها کند. اما اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش رود و نیازی به اصلاح نباشد، باید این استراتژی‌ها را مدام تکرار کرد.

وظایف و عملکردهای مدیریت بازاریابی چیست؟

شرکت زمانی وظایف مختلف را به سرانجام می‌رساند که واقعا بداند مدیریت بازاریابی چیست و ضمن آنکه برنامه‌ای برای دستیابی به اهداف خود تعیین کرده باشد، مسیر پیاده‌سازی این اهداف را آماده کند. برخی از وظایف و عملکردهای مدیریت بازاریابی عبارت‌اند از:

معرفی و توسعه محصولات شرکت

یکی از وظایف مدیریت بازاریابی توسعه محصولات شرکت است. تیم مدیریت بازاریابی به‌روز می‌ماند و پیوسته نظرات کاربران درباره محصولات عرضه شده را ارزیابی می‌کند تا با استفاده از مواد خام، فناوری‌ها و نوآوری‌های خوب بتواند نظر عموم مردم را جلب کرده و به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

بازاریابی چریکی یا بازاریابی b2b که در مشاوره کسب و کار به شما می‌آموزیم، از جمله روش‌های تضمینی برای معرفی و توسعه محصولات در پلتفرم‌های مختلف محسوب می‌شوند.

تبلیغات برای معرفی محصولات

اگر محصولات شرکت به راحتی در دسترس و قابل تبلیغ نباشد، طبیعتا نمی‌توان به راحتی آن‌ها را فروخت. مدیریت بازاریابی اطمینان حاصل می‌کند که محصولات در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس اپ، پینترست، توییتر و غیره به مردم معرفی شود و همه کاربران آنلاین با آن‌ها آشنا شوند.

از آنجا که این برنامه‌ها مخاطبان زیادی دارند، یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تبلیغات موثر و جلب توجه مشتریان شمرده می‌شوند.

حرف آخر: مدیریت بازاریابی چیست؟

مدیریت بازاریابی شرط لازم اداره یک کسب و کار موفق است. چراکه با تعیین استراتژی‌های سودمند، در واقع بهترین مسیر معرفی محصولات به بازار را به مدیر شرکت معرفی می‌کند؛ به گونه‌ای که بیشترین سود ممکن حاصل شود. در این مقاله دریافتیم مفهوم مدیریت بازاریابی چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ و با فرایند آن به‌خوبی آشنا شدیم.

امیدواریم مطالعه این راهنمای کوتاه پرسش‌های مهم شما عزیزان را در این زمینه پاسخ دهد. در پایان خواهشمندیم اگر اطلاعات و تجربیات بیشتری در این زمینه دارید، دانسته‌های ارزشمندتان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید