چگونه بودجه بازاریابی تعیین کنیم؟‌ (4 مرحله)

بسیاری از کسب‌ و کارها معترض‌اند که چرا دربارۀ بودجه بازاریابی هیچ اطلاعات مفیدی در اینترنت وجود ندارد. تنها چیزی که می‌شود پیدا کرد، مقالاتی است که با کلمات قلمبه‌ سلمبه و اعداد بزرگ پر شده‌اند و در نهایت هیچ نکتۀ مفیدی به مخاطب انتقال نمی‌دهند.

با توجه به این اوضاع نه چندان خوب، ما تصمیم گرفتیم مقاله‌ای منتشر کنیم که نحوۀ تنظیم بودجه مارکتینگ را به زبانی ساده توضیح دهد. وقتی نقشۀ کلی بازاریابی خود را طراحی کردید، باید بودجه بازاریابی خود را به کمک نکاتِ این مقاله کاهش دهید.

1-اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید.

اولین قدمی که در فرآیند بودجه‌بندی مارکتینگ توصیه می‌کنیم، همان اولین قدمی است که در هر فرآیندی توصیه می‌کنیم: تعیین اهداف. 

شروع بدون هدف، منجر به تاکتیک‌ها یا اقدامات خودسرانه‌ای می‌شود که در نهایت هیچ سودی برای شما نخواهند داشت. برای انجام کار مهمی مثل تخصیص بودجه بازاریابی به یک هدف قوی به اعدادی واضح نیاز دارید.

آیا هدف شما افزایش 300 درصدی نرخ تبدیل‌های آنلاین در سال جاری است؟ آیا شما یک کسب و کار کوچک هستید که قصد دارید لیست ایمیل خود را در سه ماه آینده دو برابر کنید؟ 

آیا خط تولید محصول جدیدتان قرار است 20 درصد از فروش کلی شما در سال آینده را به خود اختصاص دهد؟ آیا آماده‌اید که برندتان یک استراتژی آنلاین کاملاً جدید به کار گیرد؟ 

آیا می‌خواهید با طراحی مجدد سایت، تهیۀ استراتژی بازاریابی محتوا، شروع کمپین ایمیلی و خلق مشتریان بالقوه، درآمد خود را 25 درصد افزایش دهید؟ یا هدف دیگری به غیر از این موارد دارید…؟

در دنیای بزرگ بازاریابی، کسب‌ و کار شما ممکن است هر هدفی داشته باشد. صرف نظر از نوع هدف، در هر حال اولین قدم در تعیین بودجه بازاریابی این است که اولویت‌ها یا همان اهداف خود را دقیقاً مشخص کنید. 

اهداف شما عیناً به بودجه مارکتینگ شما تبدیل می‌شوند. اگر می‌خواهید به مقاصد خاص و منحصر به‌فرد خود برسید، نباید در محاسبه بودجه بازاریابی به استراتژی برندهای دیگر توجه کنید. چراکه اهداف آن‌ها ممکن است با شما متفاوت باشد. 

شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» با توجه به هدف مشخص هر برند، به تهیۀ استراتژی توسعه بازاریابی آن برند می‌پردازد. برای مشاهدۀ پروژه‌های اجرا شده توسط این برند می‌توانید به این صفحه  مراجعه کنید.

2– بودجه بازاریابی سالانه شرکت خود را تعیین کنید.

به نظر شما شرکت‌های سهامی عام چه درصدی از درآمد خود را صرف تهیۀ بودجه بازاریابی می‌کنند؟ یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید این مقدار به صورت تقریبی حداقل 10 درصد است. در هر حال، درصد درآمدی که باید برای بودجه بازاریابی خود اختصاص دهید، به صنعت، اندازۀ شرکت، شهرت برند و مهمتر از همه به اهداف شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: روش‌های مدرن بازاریابی و فروش B2B چیست؟‌

3- مشخص کنید بودجۀ شما قرار است کجا خرج شود.

این مرحله کمی می‌تواند پیچیده باشد. به خصوص اگر در مسیر اجرای استراتژی بازاریابی جدید هستید و در حال حاضر ردیف‌های بودجۀ شما کمی متفاوت‌اند. حتی برای اطمینان از اینکه همه چیز را در نظر گرفته‌اید، ممکن است مجبور شوید از صفر شروع کنید!

ابتدا همۀ هزینه‌های جاری در بودجه بازاریابی خود را جمع کنید. برای مثال، ممکن است برند شما مبلغ مشخصی را به انتشار آگهی در تلویزیون، رادیو یا سایت‌ها اختصاص دهد. یا ممکن است مبالغ مشخصی را برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، پست وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و… هزینه کنید. همۀ این‌ها را در یک لیست دسته‌بندی کنید و هر نوع تبلیغات را در دسته‌بندی مربوط به آن بنویسید.

سپس می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی جدیدی را که شروع کرده‌اید اضافه کنید. آن‌ها در چه دسته‌هایی قرار می‌گیرند؟ آیا به دسته‌های جدید نیاز است؟ ممکن است وقتی برای این استراتژی‌ها فضایی جدید باز می‌کنید، متوجه می‌شوید نیاز به کاهش بودجه تبلیغات دارید.

اگر در دسته‌بندی هزینه‌های خود ابهام دارید، می‌توانید از دسته‌ها یا کتگوری‌های زیر کمک بگیرید.

تبلیغات پولی

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا PPC، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تولید مشتری احتمالی (Lead Generation)، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات چاپی و… در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

شاید قبلاً اختصاص بودجه بازاریابی به این نوع تبلیغات، تنها راه برای دستیابی به مخاطب بود. اما حالا دیگر این روش‌های بازاریابیِ به اصطلاح «برون‌گرا»، رقابت شدیدی دارند و کار شما برای رسیدن به مخاطب هدف کمی سخت است. البته هنوز هم برای برخی صنایع و سازمان‌های خاص، تبلیغات پولی راهی عالی برای انتقال پیام تبلیغاتی است.

برای محاسبه بودجه بازاریابی مربوط به تبلیغات پولی، مطمئن شوید که هم هزینۀ تولید آگهی را در نظر گرفته‌اید، هم هزینۀ درج و انتشار آن را.

بیشتر بخوانید: مدیریت بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟

برندسازی و تبلیغات خلاقانه

تهیۀ نرم‌افزار، سخت‌افزار، استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، استفاده از فری‌لنسرها، تهیۀ تجهیزات و به کارگیری طراحی خلاق برای برندسازی، همگی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

طراحی عالی یک محصول ضعیف را نمی‌فروشد، اما کاری می‌کند یک محصول عالی به حداکثر پتانسیل خود برسد. در بیشتر موارد، نگاه اول است که تعیین می‌کند آیا مخاطب به محصول توجه خواهد کرد یا خیر. اجازه ندهید با طراحی ضعیف، تلاش‌های بازاریابی شما به هدر بروند.

حتماً هزینه‌های ماهانۀ تجهیزات، نرم‌افزار، سخت‌افزار و… را علاوه بر هزینه‌های طراحی در بودجه بازاریابی خود در نظر بگیرید. 

وب‌سایت

هزینه‌های طراحی و توسعه، به‌روز رسانی، نگهداری و بهبود وب‌سایت را در این دسته قرار دهید.

اینجا بودجه‌بندی مارکتینگ به این بستگی دارد که آیا در حال ساخت یک سایت جدید هستید یا به دنبال راهی می‌گردید که سایت کنونی خود را بهتر کنید.

 حتی اگر یک وب‌سایت نسبتاً مطلوب دارید که از آن راضی هستید و نمی‌خواهید تغییرش دهید، هزینه‌های نگهداری منظم از سایت هم مهم است. یعنی صرف نظر از اینکه وب‌سایت شما چقدر قدیمی یا جدید است، در هر حال هزینۀ نگهداری و محافظت دائمی از آن روی دوش شما خواهد بود.

هزینه‌های ثانویه مثل میزبانی وب‌سایت، تمدید مجوز فونت، تمدید دامنه و… را فراموش نکنید.

بازاریابی محتوا

تولید محتوای متنی، تولید محتوای تصویری و ویدئویی، تجزیه و تحلیل محتوا، برگزاری وبینار و مدیریت شبکه‌های اجتماعی در دسته‌بندی بازاریابی محتوا قرار می‌گیرند.

بازاریابی محتوا در سال‌های اخیر به این دلیل که تصور می‌شود نوعی بازاریابی رایگان است، مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفته است. اما در حقیقت اصلاً اینطور نیست. 

بله. شما برای قرار دادن محتوا روی سایت مثل تبلیغات سنتی پولی نمی‌پردازید. اما تولید و توزیع محتوای باکیفیت که واقعاً به نفع برند شما باشد، به زمان، تحقیق و تلاش تیمی از متخصصان محتوا نیاز دارد. طبیعتاً این تیم مجانی کار نمی‌کنند!

روابط عمومی

خدمات تحقیق و تماس، بازاریابی شهرت برند، تهیۀ جوایز، تغذیه و هزینۀ همکاری با آژانس‌های خارجی، در دستۀ روابط عمومی قرار می‌گیرند.

برخلاف تصور بسیاری از بازاریابان، روابط عمومی سنتی هنوز خیلی مهم است. به خصوص شرکت‌های بزرگ که در بازارشان شهرت زیادی دارند، حتماً فضایی را در بودجه بازاریابی برای روابط عمومی در نظر می‌گیرند.

این روزها «مدیریت درک برند» (Brand Perception Management) به عنوان بخشی از روابط عمومی، مستلزم تلاش زیادی است. کسب‌ و کارهای هوشمند، روی ابزارهای لازم برای مدیریت درک برند سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مطمئن شوند در برابر مشکلات احتمالی در حوزۀ روابط عمومی آسیب‌پذیر نباشند و در صورت شنیدن هر سوال یا اعتراضی، هوشمندانه پاسخ ‌دهند.

بازاریابی محصول

تجزیه و تحلیل رقابتی، تشکیل گروه‌های متمرکز (Focus Groups)، تست محصول توسط کاربر، برگزاری مراسم‌ افتتاح محصول، بازاریابی محتوای مخصوص به محصول و ساخت ویدئوهای نمایش محصول (یا همان Demo) در دسته‌بندی بازاریابی محصول قرار می‌گیرند.

اگر کسب و کار شما محصولی تولید می‌کند، هزینه‌های بازاریابی محصول نیز باید در بودجه بازاریابی در نظر گرفته شود. فراموش نکنید گفت‌وگو با مشتریان درباره مشکلاتی که محصول ممکن است ایجاد کند، برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز محصول بسیار مهم است.

مناسبت‌ها و رویدادها

هزینه‌هایی مثل غذا و نوشیدنی، سرگرمی، هدایا، تبلیغات مراسم، دکور صحنه، چاپ پوستر، اجارۀ محل برگزاری و دعوت از مجری و سخنران را باید در این دسته‌بندی قرار دهید. اگر شرکت شما رویدادهایی منظم برگزار می‌کند (چه برای کارمندان، چه برای مشتریان)، باید یک ردیف بودجه مشخص برای آن داشته باشید. 

پرسنل

پرسنل شرکت شما نیاز به حقوق، مزایا، آموزش، رویدادهای ویژه، پاداش، پارکینگ، تجهیزات و… دارند. طبیعتاً همۀ این موارد هزینه‌هایی دارد که لازم است در بودجه بازاریابی شما اعمال شود. البته بسته به ساختار بودجۀ شرکت، ممکن است هزینه‌های پرسنل را در بودجه مارکتینگ خود لحاظ نکنید. این یک امر کاملاً سلیقه‌ای است. در هر حال اگر تصمیم گرفتید بودجۀ پرسنل را وارد کنید، اطمینان حاصل کنید هر چیزی را که به کارمندان ارائه می‌شود، دقیقاً وارد کنید.

4 -به هر دسته، بودجۀ مشخصی اختصاص دهید.

حالا نوبت خسته‌کننده‌ترین و چالش‌برانگیزترین مرحله است. اختصاص هزینۀ بودجۀ ماهانه برای هر دسته، بسته به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده‌اید متفاوت خواهد بود. درصدی که به هر دسته اختصاص می‌دهید، باید منعکس‌کننده آن اهداف و متناسب با حوزۀ تخصصی شما باشد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه ابهامی دارید و نیاز به مشورت دارید، توصیه می‌کنیم از خدمات مشاوره کسب و کار استفاده کنید.

 جمع‌بندی

فرقی نمی‌کند مدیر بازاریابی یک استارت‌آپ باشید یا مدیر یک سازمان قدیمی، خیلی وقت‌ها کسب‌ و کارها نیاز دارند در بودجه بازاریابی خود بازنگری کنند. اگر شما هم به عنوان یک مدیرکل یا یک مدیر بازاریابی، آماده‌اید، به هزینه‌های بازاریابی خود نگاهی دقیق بیندازید. نکاتی که در این مقاله خواندیم قطعاً به کمک شما خواهند آمد.

این مقاله را از دست ندهید:

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید