5 مورد از اهداف مدیریت منابع انسانی [ Smart ]

تصویری از مدیریت منابع انسانی

بعید است تاکنون نام اهداف اسمارت «SMART» یا هوشمند به گوشتان نخورده باشد. این اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌بینانه و به‌موقع هستند. اما این ایده چه کمکی به انتخاب اهداف مدیریت منابع انسانی می‌کند؟

دپارتمان‌های منابع انسانی وظایف مختلفی دارند. کارکنان جدید استخدام می‌کنند، عملکرد کارکنان را مدیریت می‌کنند، آموزش و توسعه را تقویت می‌کنند، برای بهبود فرهنگ شرکت و تجربه کارکنان زمان می‌گذارند و نهایتا پاداش و مزایا دارند که باید میان همه آن‌ها تعادل برقرار شود.

بهترین کار ممکن تصمیم‌گیری در مورد نیازها و ترجیحات شرکت و نیازها و اهداف کارکنان است که این هسته اصلی کلیه اصول مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود. هدفگذاری مهم است؛ چون چارچوبی از برنامه‌های عملیاتی و یک چارچوب زمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که نشان می‌دهد سازمان در درازمدت چطور با پشتیبانی تیم منابع انسانی توسعه خواهد یافت.

همراه ما باشید تا با چند نمونه از اهداف مدیریت نیروی انسانی آشنا شویم.

1. استعدادیابی یکی از اهداف مدیریت منابع انسانی

یک قدم به عقب بردارید و با مرور دستاوردهای خود در زمینه جذب استعدادها، اهداف جدیدی برای استخدام کارکنان تعیین کنید. مدیران استخدام باید وقت بگذارند و با روندهای همیشه درحال تغییر همگام شوند؛ همانگونه که روش‌های استخدام ثابت راه را برای اهداف SMART باز می‌کند.

تصویری از استخدام نیروی جدید

در ادامه یک نمونه از اهداف SMART مدیریت منابع انسانی برای بخش استعدادیابی آورده شده که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

هدف SMART

افزایش جذب نیرو برای فرصت‌های شغلی از ۴۵ درصد به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۲

  • مشخص: استخدام بیشتر در سال ۲۰۲۲
  • قابل اندازه‌گیری: افزایش تا ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۲
  • قابل دستیابی: از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۲
  • مرتبط: برای به‌حداکثر رساندن اثربخشی استخدام، کاهش هزینه‌های استخدام و استخدام نیروهای بهتر
  • به‌موقع: از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲

۲. نگهداشتن استعدادها

یکی از بزرگترین مشکلاتی که سازمان‌ها با آن مواجه‌اند، نگهداشتن یا همان حفظ استعدادهاست. معمولا کارکنان شرکت‌ها بعد از مدتی کسب تجربه، در جستجوی شغل بهتر سازمان را ترک می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از سازمان‌ها وظایف مدیریت منابع انسانی جهت جلوگیری از این اتفاق را نمی‌شناسند و استراتژی یا هدف خاصی برای حفظ کارمندان ندارند.

در ادامه یک نمونه هدف SMART برای حفظ کارکنان آورده شده که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

هدف SMART

افزایش نرخ نگهداشتن افراد در سازمان از ۴۵ درصد به ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۲ برای بهره‌مندی از استعداد‌های موجود و صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافه استخدام جدید.

  • مشخص: افزایش نرخ نگهداشت افراد
  • قابل اندازه‌گیری: ۶۵ درصد تا سال ۲۰۲۲
  • قابل دستیابی: از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۲
  • مرتبط: برای حفظ استعدادهای موجود و صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با استخدام جدید
  • به‌موقع: از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲

۳. بهبود تجربه کارکنان

برای هر سازمانی که خیال پیشرفت دارد، یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریت منابع انسانی استخدام و حفظ درخشان‌ترین و بهترین‌هاست. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، باید با ارائه تجربه عالی به کارکنان خود، این هدف را محقق کنید. مطمئن شوید کارکنان جدید از همکاری با سازمان احساس رضایت می‌کنند و به‌دنبال فرصت‌های دیگر نیستند.

در ادامه یک نمونه هدف مدیریت منابع انسانی SMART برای تجربه کارکنان سازمان آورده شده که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

هدف SMART

افزایش درصد کارکنانی که تعامل بیشتری نشان می‌دهند، از  ۴۰ درصد به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۲

  • مشخص: بالابردن تجربه کارکنان با تصدیق و پاداش
  • قابل اندازه‌گیری: تا ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۲
  • قابل دستیابی: از ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۲
  • مرتبط: شرکت‌هایی که تجربه بهتری برای کارمندان رقم می‌زنند، 22 درصد بهره‌وری بالاتری گزارش می‌کنند.
  • به‌موقع: ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲

۴. تقویت ساختار بازخورد سازمان

در این عصر رقابتی تجارت، تمرکز بر ساختار بازخورد یک شاخص کلیدی عملکرد منابع انسانی است. نگاهی به این آمار بیندازید:

فقط 10.4 درصد از کارمندانی که بازخورد مدیر، احساسات منفی در آنها ایجاد کرده، مشغول به کارند و از هر 5 نفر 4 نفر به دنبال شغل دیگری می‌گردند. بازخورد دادن با شیوه‌های اشتباه پیامدهای بدی دارد؛ در حالیکه ارائه بازخورد الهام بخش، ارزش وقت‌گذاشتن و تلاش‌کردن را دارد.

همینکه بازخورد از جانب شما کارکنان را راضی نگه دارد، به نوبه خود به شما کمک می‌کند بهره‌وری سازمانی خود را بهبود ببخشید.

در ادامه نمونه‌ای از اهداف مدیریت منابع انسانی SMART در رابطه با بازخورد کارکنان آورده شده که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

هدف SMART

افزایش میزان فروش از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ با رفع ابهامات و سوء تفاهم‌ها به کمک بازخورد مناسب.

  • مشخص: بهبود عملکرد فروش
  • قابل اندازه‌گیری: تا ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲
  • قابل دستیابی: از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲
  • مرتبط: کارکنان باید احساس کنند وظیفه مهمی در شرکت دارند و به کل سازمان کمک می‌کنند
  • به‌موقع: بازخوردهای فصلی به کارکنان

۵. تقویت فرهنگ شرکت یکی از اهداف مدیریت منابع انسانی

فقط 27 درصد از کارمندان به شدت به ارزش‌های سازمان اعتقاد دارند و 23 درصد از آن‌ها می‌توانند ارزش‌های سازمان را هر روز در کار خود اعمال کنند. تقویت فرهنگ شرکت باعث می‌شود کارکنان تعهد بیشتری از خود نشان دهند و حتی استفاده از خدمات سازمان را به دوستان خود توصیه کنند.

تصویری از همبستگی کارکنان در تعهد به کار

در ادامه نمونه‌ای از اهداف مدیریت منابع انسانی SMART در رابطه با تقویت فرهنگ شرکت آورده شده است.

هدف SMART

افزایش درصد کارگرانی که محیط کار را مثبت می‌بینند از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۲.

  • مشخص: حفظ یک محیط کار مثبت و مبتنی بر ارزش‌ها
  • قابل اندازه‌گیری: افزایش درصد بازخورد مثبت کارکنان از ۷۵ درصد به ۸۰ درصد
  • قابل دستیابی: از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۲
  • مرتبط: با این هدف که اکثریت کارکنان با ارزش‌های سازمان زندگی کنند
  • به‌موقع: نظرسنجی‌های فصلی در محل‌ کار

چند نمونه دیگر از اهداف SMART برای حرفه ای های منابع انسانی

  • تا پایان سال نرخ ریزش را تا 20 درصد کاهش دهید.
  • با ساده کردن فرآیند بررسی، نرخ تکمیل این فرایند را طی سه ماهه بعدی 15 درصد افزایش دهید.
  • با ارائه کلاس‌های آموزشی، تعداد کارکنانی که به اهداف کاری خود دست می‌یابند را تا شش ماه آینده 20 درصد افزایش دهید.
  • تعداد برنامه‌های آموزشی موجود را در سه ماهه آینده تا 30 درصد افزایش دهید.
  • با اجرای برنامه‌های کارگاهی انعطاف‌پذیر، مشارکت در فعالیت‌های تیم‌سازی را در سه ماهه آینده تا 15 درصد افزایش دهید.
  • طی شش ماه آینده زمان انجام وظایف اداری را تا 30 درصد به حداقل برسانید.

کلام آخر

هدف از نگارش این مقاله اشاره به اهمیت اهداف مدیریت منابع انسانی و تاثیر هدف‌گذاری درست و اصولی بر رشد سازمان‌ها بود. این مقاله را با سه نکته اساسی درباره اهداف SMART به پایان می‌رسانیم:

  • قبل از انجام هرکاری ابتدا درمورد اکوسیستم صنعت منابع انسانی و نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی بیاموزید و منابع موجود را دریابید.
  • بعد از اینکه همه چیز را در مورد موضوعات گسترده منابع انسانی فهمیدید، باید بدانید که آیا می خواهید یک پرسنل عمومی منابع انسانی باشید یا متخصصی که در یک یا دو زمینه فعالیت می‌کند.
  • بعد از آنکه کار عمومی یا تخصصی خود را انتخاب کردید، به دنبال فرصت‌های آموزشی بیشتر مثل کارگاه‌ها و سمینارها باشید و تجربه بیشتری در حرفه خود کسب کنید.

در پایان اگر برای آگاهی از شرایط احراز مدیر منابع انسانی به کمک یا مشاوره مدیریت احتیاج داشتید، ما در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان شما را به نحو احسن هدایت خواهیم کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید