مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار business consulting چیست؟

مشاوره کسب و کار که تحت عنوان business consulting خوانده می‌شود؛ امروزه اهمیت ویژه ای یافته است. در واقع مشاوره کسب و کار به معنای مشورت با فرد متخصص و دریافت مشاوره از وی در راستای پیشرفت و توسعه و رونق کسب و کار است. با کمک مشاوره کسب و کار می‌توانید نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را بیابید و برای بهبود آن‌ها تلاش کنید. مشاوره بیزینس به صورت‌های مختلف انجام می‌شود:

  • به صورت استخدام مشاور کسب و کار: در این روش شما، مشاور کسب و کار مناسب را انتخاب نموده و وی را به صورت کارمند در شرکت خود استخدام می‌کنید.
  • به صورت مشاوره‌های ساعتی: در این روش برای دریافت مشاوره به صورت ساعتی با وی در ارتباط خواهید بود. با مراجعه به دفتر وی و یا تماس تلفنی می‌توانید با او صحبت کند. مسائل و مشکلات بیزینس خود را شرح دهید و از روی راهکار بخواهید.
  • به صورت مشاوره‌های پاره وقت: به صورت پاروه وقت به وی مراجعه کنید و در خصوص نحوه روند کار، ارزیابی رقبا و سایر موارد حائز اهمیت در کسب و کارتان از وی مشورت بگیرید.
 

مشاوره کسب و کار تاثیر به سزایی در رشد بیزنس و کار شما خواهد داشت. تقریبا تمامی مشاغل نیاز به مشاور کسب و کار دارند. ما در ایده آنلاین با توجه به سابقه حرفه‌ای و تلاش برای توسعه مفهومی فعالیت مشاوره کسب و کار تلاش نموده‌ایم این حوزه را از ارائه خدمات صرف مشورتی، به حوزه‌ای بینابینی، با عمل و اجرا نزدیک نمائیم.

مشاور کسب و کار چه فردی است؟

مشاور کسب و کار فردی است که برای بهبود عملکرد و کارآیی با صاحبان مشاغل و مدیران مشارکت می‌کند. مشاوره با این شخص شامل کمک به شناسایی‌، رسیدگی و غلبه بر موانع رسیدن به اهداف شرکت است. مشاور کسب و کار در واقع می‌توانند نیاز‌های کسب و کار شما را در شرایط مختلف ارزیابی کنند و به رفع آن کمک کنند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • موانعی را که مانع رشد یا کارآیی می‌شوند شناسایی کنید.
  • تعیین کنید که چه تغییراتی باید انجام شود و به اجرای تغییرات کمک کنید.
  • ارائه هرگونه آموزش و منابع لازم به کارکنان و مدیریت
  • برای تجدید کسب و کار ایده‌های خلاقانه ارائه دهید.
  • کمک در برنامه ریزی کسب و کار و ایجاد مشاغل جدید
  • در صورت لزوم کارکنان را ارزیابی‌، استخدام و تشویق نمایید.
  • اجرای برنامه‌های جدید
  • بودجه یک شرکت را تجزیه و تحلیل کنید‌، تعدیلاتی را اعمال نمایید.
  • و شرکای خود را برای دستیابی به اهداف تعیین کنید.
  • یافتن فرصت های سرمایه گذاری جدید
  • پوشش دادن و تقویت نقاط قوت
  •  تدوین برنامه‌ها جامع عملیاتی
  • استفاده بهتر از ظرفیت های موجود
  • ایجاد بستر مناسب تولید و ارائه خدمات
 
در خصوص اینکه چه مشاغلی به مشاور کسب و کار نیاز دارند می‌توان گفت، هر کسب و کاری نیاز به مشاور دارد. تقریباً هر کسب و کاری می‌تواند از یک مشاور کسب و کار بهره مند شود. اگرچه برخی کسب‌وکارها‌، مانند موارد زیر‌، ممکن است. مهمترین مزایای استخدام مشاور کسب‌وکار بهره مند شوند:👇
business consulting

علت لزوم استفاده از مشاوره کسب و کار در بیزینس شما

در شرایط اقتصادی کنونی‌، مهم است که مشاغل راه‌هایی برای برند شدن و افزایش درآمدهای خود و مدیریت ریسک داشته باشند. از آنجایی که بسیاری از مشاغل تلاش می‌کنند از رقبا جلوتر بروند‌، عملیات روزانه کسب و کار بیش از حد کافی است تا مدیریت را مشغول کند‌، به ویژه در مشاغل کوچکتر که نیاز به توسعه و گسترش دارند، استفاده از یک مشاور باتجربه ممکن است به کسب و کارها؛ این امکان را بدهد که به جای تلاش برای حفظ وضع موجود؛ به گسترش و توسعه بیاندیشند و به رشد خود ادامه دهند. در واقع شرکت‌ها و بیزنس‌ها به دلایل مختلف زیر از مشاوره کسب و کار استفاده می‌کنند:

  • استراتژی
  • منابع انسانی
  • عملیات
  • ریسک و انطباق
  • مشاوره مالی

اگر کسب و کار شما در هر یک از این زمینه ها مشکل دارد‌، ایده خوبی است که به دنبال مشاور تجاری باشید. به خاطر داشته باشید که مشاوران تجاری در زمینه‌های تجاری خاصی تخصص دارند‌، بنابراین باید به دنبال یک متخصص تأیید شده در این زمینه باشید. به عنوان مثال‌، در صورت نیاز به بیشترین کمک در برنامه ریزی مالی‌، یک متخصص عملیات استخدام نکنید.

مشاوره کسب و کار چیست؟

روش‌های انتخاب مشاور کسب و کار با تجربه

متأسفانه، هر کسی می‌تواند خود را مشاور کسب و کار بنامد و این امر بازار را برای کلاهبرداران و مشاوران بی‌تجربه باز می‌کند. با کمک سه روش زیر می‌توانید از میزان تجربه و آگاهی مشاور کسب و کار از میزان تجارب وی مطلع شوید:

 

تحقیقات آنلاین تأیید شده را بررسی کنید

 شما فقط یک مشاور نمی‌خواهید که تجربه مناسب داشته باشد. شما یک مشاور می‌خواهید که موفقیت خود را در شرکت‌هایی مانند شما نشان داده باشد. نمونه کارها یا لیستی از مارک‌هایی که مشاور برای آن‌ها کار کرده است را درخواست کنید و مراجع را درخواست کنید. به دنبال مشاوری باشید که به مشاغل کمک کرده است تا بر انواع چالش‌هایی که شما با آن روبرو هستید فائق آیند و یا مشاغلی مشابه شما را توسعه داده است و برای اطلاع از رضایت آن‌ها از خدمات با آن شرکت‌ها تماس بگیرید.
مواردی که در سایر شرکت‌ها با موفقیت رو به رو شده است را مورد بررسی قرار بدهید. اگر شخصی مستقیماً از دانشگاه بیرون آمده و خود را به عنوان مشاور برچسب زده است، آیا واقعاً چیزی بیشتر از شما می‌داند؟ به دنبال مشاورانی باشید که با موفقیت مالکیت یا اداره مشاغل کوچک، سازمان‌های سازمانی یا بخش‌های خاص را داشته اند.

به سابقه و تجربه وی توجه کنید

 ممکن است مدیرعامل سابق بانک چشمگیر به نظر برسد، اما آیا آن‌ها دانش و تجربه لازم را برای تبدیل کیک پزی شما به یک تجارت کوچک سودآور دارند؟ ممکن است، اما اگر صاحب یک رستوران سابق را نیز در نظر بگیرید که اکنون با موفقیت به رشد غذاخوری‌های کوچک می‌پردازد، این مشاور ممکن است برای کسب و کار شما مطابقت بهتری داشته باشد. به دنبال مشاورانی باشید که در صنعت شما و با مشاغل متناسب با سبک، اندازه، نیازها و اهداف شما کار کرده اند.

 

بررسی ساختار قیمت مشاور

 مشاوران کسب و کار با تخصص و سوابق موفق معمولا هزینه بالایی دریافت می‌کنند. در حالی که مشاوران مشاغل کوچک می‌توانند قیمت مناسب‌تری را ارائه دهند. با این حال، بدون تجربه و تخصص مشاوران معتبر را انتخاب کنید، ممکن است ضریب رشد کمتری داشته باشید. بنابراین شرکت‌ها قبل از استخدام باید تخصص، میزان موفقیت و ساختار قیمت مشاور را به طور کامل بررسی کنند.

مشاوره کسب و کار در کدام بخش بیزینس شما موثر واقع می‌شود؟

مشاوره کسب و کار امروزه به بخشی جدا ناپذیر از یک کسب و کار تبدیل شده است. به همین دلیل با توجه به رویکرد بیزنس شما و نوع آن مشاوره تاثیر به سزایی خواهد داشت. لذا بخش‌های مختلفی از بیزنس تحت تاثیر دریافت مشاوره و اعمال آن؛ رشد خواهند کرد. این بخش‌ها در هر کسب و کاری با توجه به ویژگی‌های کسب و کار متغیر است. اما هر بیزنس دارای بخش‌های مشترک هستند و از جمله بخش‌هایی که مشاوره کسب و کار در آن‌ها موثر واقع می‌شود و در تمام کسب و کار‌ها مشترک هستند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:👇

برای ادامه پیشرفت کار آیا باز هم نیاز به مشاوره کسب و کار است؟

در پاسخ به اینکه آیا برای ادامه پیشرفت کار نیاز به مشاوره کسب و کار دارید یا خیر؟ می‌توان گفت قطعا بله! پیشرفت کار منو تو به توجه به گذشته و تلاش برای ادامه کار و نگاه به آینده است.

با کمک مشاور کسب و کار می‌توانید نقشه راه آینده و شیوه‌های مختلف بازاریابی و ادامه مسیر را بهتر انتخاب کنید. همچنین ممکن است در مسیر بیزنس شما، فرصت‌ها و چالش‌هایی به وجود آید که صرفا مشاور کسب و کار بتواند بهترین روش برخورد با آن را پیشنهاد بدهد. از جمله دلایلی که برای دریافت مشاوره در مسیر رشد کسب و کار نیاز به مشاور کسب و کار دارید می‌توان به موارد روبه رو اشاره نمود.

وظایف مشاور کسب و کار

مشاوران مشاغل کوچک می‌توانند مسئولیت‌های مختلفی را انجام دهند. آنها ممکن است چیزی شبیه یک طرح کسب و کار‌، استراتژی فروش‌، برنامه بازاریابی یا کمپین روابط عمومی‌طراحی کنند. وظایف آنها شامل توسعه برنامه‌های تجاری‌، مشاوره در امور مالی و شناسایی زمینه‌های رشد در یک شرکت است.آنها می‌توانند در زمینه‌های خاصی مانند حسابداری‌، عملیات‌، منابع انسانی‌، مدیریت‌، بازاریابی یا روابط عمومی‌تخصص داشته باشند. به همین دلیل می‌توانند در هر مشاغلی باعث پیشرفت و توسعه آن شوند. مشاوره کسب و کار یا business consulting نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و سازماندهی زیادی دارد. استفاده از ابزارهای مناسب برای حمایت از کسب و کار شما می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

ایجاد گزارش‌ها و ارائه‌های عمیق در مورد فرایندهای یک کسب و کار:

  1. ارائه پیش بینی‌ها و انتظارات
  2. پیشنهاد راه حل برای مشکلات تجاری
  3. ایجاد روش‌هایی برای آزمایش برنامه‌های تجاری و ایجاد الگوهایی برای گزارش‌های مورد استفاده برای نظارت بر اثربخشی برنامه‌ها
  4. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه کارکنان در یک شرکت
  5. همکاری نزدیک با مشتریان کلیدی برای به روز نگه داشتن آنها در مورد تغییرات فرآیند که برای بهبود خدمات طراحی شده است
  6. ایجاد شبکه‌های ارتباطی با سایر مشاورانی که به عنوان متخصصان فناوری اطلاعات یا استخدام کار می‌کنند
  7. مطالعه روندهای جدید و بالقوه در یک صنعت
  8. کشف فرصت‌ها و بازارهای جدید برای توسعه مشاغل
  9. یافتن راههای مالی جدید برای حلال نگه داشتن شرکت

مزایای استخدام مشاور کسب و کار

استخدام مشاور کسب و کار می‌تواند مزایای زیادی را برای یک شرکت به همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از استفاده از چشم‌اندازها و فرصت‌های بیرونی، استفاده از بینش و تخصص افراد که به شرح زیر است:


۱- مشاوران کسب و کار به عنوان افرادی که از بیرون به بیزنس شما نگاه می‌کنند؛ نقاط قوت و ضعف شما را بهتر متوجه می‌شوند. بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل با تجربه؛ به علت اینکه در عمق مسئله با موارد بی‌شماری رو به رو هستند و دغدغه‌های بسیاری دارند گاهی از فرصت‌ها و نقاط ضعف می‌گذرند و توجهی به آن‌ها ندارند. یک مشاور کسب و کار دارای ذهن و دید تازه‌ای است و به مدیران کسب و کار اجازه می‌دهد، فرصت‌ها و عملکردها و موارد چشم گیری را ببینند که صاحبان مشاغل ممکن است نبینند. مشاوران کسب و کار اغلب در صنایع مختلف و با مشتریان مختلف کار می‌کنند.
۲- این به آن‌ها بینش و ایده‌های ارزشمندی از راه‌های مختلف می‌دهد. آن‌ها می‌توانند از تخصصی که از سایر صنایع کسب می‌کنند، استفاده کرده و آن‌ها را با صنعت جدید تطبیق دهند.
۳- طراحی کمپین‌ها و طرح‌های کسب و کار جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد و زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. مشاوران کسب و کار به توسعه سریع‌تر و واضح‌تر این برنامه‌ها کمک می‌کنند و سپس به شما در اجرای آن‌ها کمک می‌کنند.
۴- مشاوران کسب و کار می‌توانند نقاط قوت و ضعف شرکت شما را که ممکن است در برابر اضافه کاری نادیده گرفته شوند؛ مشخص کنند.
۵- نگهداری و حفظ بودجه برای موفقیت یک شرکت ضروری است. مشاوران کسب و کار می‌توانند در یافتن زمینه‌های ضعیف در هزینه‌های شما کمک کنند و راه حل‌های خلاقانه‌ای برای آن مناطق ارائه دهند.
۶- مشاوران کسب و کار می‌توانند با تحقیق در مورد مشتری مورد نظر خود و ایجاد یک برنامه بازاریابی هدفمند برای جذب، به افزایش فروش کمک کنند.
۷- مشاوران کسب و کار با شبکه‌ای از ارتباطات متنوع آشنا هستند. مشاغل مختلف می‌توانند از این روش برای به دست آوردن دانش و منابع خارجی که ممکن است یک کسب و کار حتی از آن‌ها آگاه نباشد، آشنا شود و از آن بهره‌مند شود.

ابزارهایی که مشاور کسب و کار در بیزینس شما استفاده می‌کند

برخی از مهمترین ابزارهایی که مشاوران کسب و کار استفاده می‌کنند در زیر ذکر شده است:

  1. نرم افزار CRM

نرم افزار CRM موجود برای کمک به بهبود روابط مشتری خود را است. این نرم افزار به شما امکان می‌دهد اطلاعات و تعاملات مشتری را ردیابی کرده‌، فایل‌ها را به اشتراک بگذارید و پیشرفت را ارزیابی کنید. نرم افزارهای CRM مختلف با ویژگی‌های مختلف موجود است، بنابراین تعیین آنچه که نیاز دارید قبل از انتخاب یکی از موارد بسیار مهم است.

  1. نرم افزار پیشنهاد

به عنوان مشاور، شما احتمالاً چندین پیشنهاد کسب و کار ارسال می‌کنید. داشتن نرم افزار پیشنهادات کسب و کار به حفظ ساختار حرفه ای پیشنهادات شما کمک می‌کند. علاوه بر این بسیاری از الگوها را ارائه می‌دهند، که می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند.

  1. ابزارهای مدیریت پروژه

اکثر مشاوران کسب و کار چندین مشتری مختلف را همزمان مدیریت می‌کنند. علاوه بر این‌، بسیاری از پروژه‌ها برای هر مشتری انجام می‌شود. استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه به پیشرفت پروژه و سازماندهی پروژه‌ها کمک می‌کند.

  1. ابزار ردیابی زمان

یک مشاور کسب و کار معمولاً ساعتی هزینه دریافت می‌کند‌، بنابراین نگه داشتن ساعت‌های قابل پرداخت، جنبه اساسی مشاوره است. داشتن یک ابزار ردیابی زمان که نه تنها میزان کار شما را حفظ می‌کند بلکه به شما امکان می‌دهد این زمان را برای پروژه‌های مختلف طبقه بندی کنید، بسیار مفید است.

  1. نرم افزار اتوماسیون ابر

نرم افزارهای اتوماسیون مانند Accelo می‌توانند گردش کار شما را ساده کرده و روزهای شما را ساده کنند. با ادغام برنامه‌های فعلی خود در یک بستر ابر، یک مشاور کسب و کار می‌تواند به راحتی فروش‌، پروژه‌ها، ردیابی زمان و موارد دیگر را در یک مکان مدیریت کند.

مشاوره با مشاورین کسب و کار

لزوم اجرا و پیاده‌سازی ایده‌های مشاور کسب و کار برای موفقیت بیزنس

اگر شما صاحب مشاغل هستید و از مشاوره کسب و کار استفاده می‌کنید، پیاده‌سازی ایده‌ها و راهکارهای مشاوران کسب و کار بسیار ضروری تلقی می‌شود. بنابراین سعی کنید توصیه‌های مشاور بیزنس را در این مرحله به عنوان انتقاد سازنده در نظر بگیرد. صاحبان مشاغل نباید این انتقادها و راهکارها را مبنی برشکست و کاهش اعتبار بیزنس تلقی کنند. زیرا مشاور کسب و کار عینیت و دیدگاه تازه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

ممکن است صاحبان مشاعل شخصا مدیریت بیزنس را بر عهده داشته باشند و در آن دخیل باشند، که می‌تواند مانعی برای تغییر و رشد مثبت کسب و کار باشد. همچنین صاحبان مشاغل باید بازخورد داشته باشند و نظرات خود را به مشاور کسب و کار ارائه دهند، که صاحب مشاغل باید آن‌ها را در نظر گرفته و در صورت لزوم برنامه‌ها را بازبینی کند. پس از توافق طرفین در مورد طرحی، مشاور باید وارد مرحله سوم مشاوره شود. این مرحله بازسازی یا اجرای طرح است. در این مرحله، مشاور بر نقطا قوت تمرکز می‌کند و نقاط ضعف را حذف می‌کند. آن‌ها همچنین بر پیشرفت طرح نظارت می‌کنند و در صورت نیاز مجدد تنظیم می‌کنند.