ساختار سازمانی عملکردی در اپل

در سال 1997 که جابز به اپل بازگشت، این کمپانی یک ساختار سنتی با بخشهای مختلف داشت و هر کدام از این بخشها نیز پاسخگوی سود و زیان خودشان بودند، در این سازمان تصمیمگیری به افراد متخصص سپرده میشود.

سه ویژگی رهبری

از وقتی استیو جابز ساختار عملکردی را در این کمپانی پیاده کرد، تمامی مدیران اپل در هر سطحی، باید این سه ویژگی رهبری را داشته  باشند

دانش و تخصص بسیار

در اپل متخصصان، متخصصان را هدایت میکنند

به باور رهبران اپل استعدادهای جهانی خواهان همکاری و کار تحت نظر متخصصهای هم تراز خود هستند. اگر مدیران بدون آگاهی از جزئیات حوزهی تحت مدیریت خود در جلسات تصمیمگیری حاضر شوند یا آن تصمیم بدون توجه به جزئیات گرفته میشود یا اینکه تصمیمگیری به تعویض میافتد.

توجه به همهی جزئیات

یکی از اصول اساسی کمپانی اپل این است: رهبران باید جزئیات سازمانشان را حداقل تا سه سطح پایین تر از خودشان بدانند زیرا این موضوع برای تصمیمگیری سریع و کارآمد در بالاترین سطوح سازمان ضروری است

تمایل به مذاکره و گفت و گوهای مشارکتی

با توجه به گستردگی اپل، حتی تیم مدیریتی هم نمیتواند همه ی مشکلات و اختلافات را برطرف کند

داشتن نظر قاطع و هم زمان پذیرای دیدگاههای دیگران بودن، به دو عامل نیاز دارد:

نخست اینکه رهبران باید از هدف مشترک سازمان و ارزشهای آن درک عمیقی داشته باشند و حاضر باشند برای ان از خودگذشتگی کنند

دوم، بدون توجه به سختی کار، مسیر درست را از غلط تشخیص دهند به عبارت دیگر دشواری یک تصمیم ، مانع اتخاذ آن نشود.

برگرفته از مقاله نوامبر / مجله کسب وکار هاروارد

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید