۷ گام برای یافتن بهترین مشاور کسب و کار

تصویری از مشاور کسب و کار

کسب و کارها در طول مسیر پیشرفت با چالش‌های بزرگ و کوچکی مواجه می‌شوند و این اجتناب ناپذیر است. از تعیین استراتژی‌های کلی گرفته تا برنامه‌های بازاریابی، همگی نیازمند مشورت و هم‌فکری هستند و چه کسی بهتر از مشاورانی که در زمینه کسب و کار تخصص دارند؟

هر نیازی داشته باشید، مشاورانی هستند که با دانش و تجربه بیشتر در زمینه مورد نظر، به شما کمک کنند خیلی زود در مسیر درست قرار بگیرید. در این مقاله یاد می‌گیریم چطور بهترین مشاور کسب و کار را انتخاب کنیم تا نیازهای مشاوره ما را به بهترین شکل پاسخ دهد. همراه ما باشید.

۱. شفافیت در مورد تخصص بهترین مشاور کسب و کار

قبل از هرچیز باید ببینید انتظار شما از تخصص مشاور کسب و کار چیست؟ همه مشاوران تخصص مشابهی ندارد. برای مثال یک مشاور عمومی که اطلاعات سطحی درباره کسب و کارهای مختلف دارد، به اندازه مشاوری که در یک حیطه کاری تخصص دارد، نمی‌تواند در مورد مشکلات عمقی شغلتان شما را راهنمایی کند.

اگر با مشکلات اولیه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، شاید کمک‌های یک مشاور عمومی برایتان راهگشا باشد و بعدها بخواهید برای حل مشکلات عمقی کسب و کارتان، با یک مشاور متخصص مشورت کنید.

فراموش نکنید مشاورانی که در مقیاس‌های سازمانی کار می‌کنند، برای استارتاپ‌های نوپا با بودجه کم گزینه مناسبی نخواهند بود. بنابراین ابتدا باید با توجه به نقطه ضعف و بزرگی شرکت خود، انتظاراتتان را از مشاور مشخص کرده و در طول فرآیند مصاحبه روی آنها تمرکز کنید.

تصویری از مشاور کسب و کار

۲. تعیین طول مدت مشاوره، عمق و محل مشورت

بعد از انتخاب بهترین مشاور کسب و کار، حال باید تصمیم بگیرید این مشاور چه مدت در کنار شما باشد؟

ابتدا طول مدت درگیری با مسئله را معین کنید. برخی از مشاوران کارهای بزرگتر، طولانی‌تر و تمام وقت را ترجیح می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر معمولا به کارهای کوچکتر، کوتاه‌تر و پاره وقت می‌پردازند. بنابراین نوع مشاور و اینکه کجا دنبالش بگردید، بسته به نیاز کسب‌و‌کارتان معین می‌شود.

مسئله بعد که باید در موردش تصمیم بگیرید، محل مشاوره است. انتخاب کنید می‌خواهید مشاور را به دفتر کار خود دعوت کنید یا از مشاور آنلاین کسب و کار کمک بگیرید.

از مزیت‌های مشاوره مجازی می‌توان به گستره انتخاب‌های پیش‌رویتان اشاره کرد. به این ترتیب به‌جای آنکه صرفا انتخاب‌هایتان به کسانی محدود باشد که در نزدیکی شما هستند، می‌توانید از مشاوران برجسته در سراسر کشور کمک بگیرید.

3. پرس‌و‌جو از همکاران و افراد مورد اعتماد

درست مثل وقتی که می‌خواهید کارمندی استخدام کنید، بهتر است با کسانی شروع کنید که به آن‌ها اعتماد دارید. برای همکاران کسب و کار خود یا مدیران اجرایی پیام بفرستید و از آنان بپرسید در گذشته با چنین مشکلاتی مواجه بوده‌اند یا خیر. بپرسید مشاوران متخصص این زمینه را می‌شناسند یا خیر. مهر تایید مشاور از جانب افراد مورد اعتماد احتمال موفقیت را چند برابر افزایش می‌دهد.

4. استفاده از رسانه‌های اجتماعی

یکی از جاهایی که می‌توان بهترین مشاور کسب و کار را انتخاب کرد، رسانه‌های اجتماعی است. شبکه‌هایی مثل لینکدین پر از مشاوران متخصصی است که در موضوعات مختلف کسب و کار تجربه زیادی دارند.

می‌توانید با هشتگ‌هایی مثل مشاور استارتاپ‌، مشاور کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار، تجارت الکترونیک، بازاریابی آنلاین، سرمایه‌گذاری و غیره دنبال مشاوره کسب و کار بگردید.

وقتی یک هشتگ با جستجوی فراوان شما را به مشاور خاصی می‌رساند، نشان می‌دهد مشاور موردنظر در کارش تجربه و شهرت زیادی دارد. حتی برخی از آنها در پروفایل توییتر از مهارت‌های خود می‌گویند، بنابراین بد نیست نگاهی به صفحه توییتر مشاوران بیندازید.

یکی از مشکلات توییتر نسبت به لینکدین این است که در توییتر افراد خودشان برای خود هشتگ انتخاب می‌کنند، بنابراین نمی‌توان خیلی به هشتگ‌های پروفایل‌ها اعتماد کرد. در حالی که در لینکدین دیگران برای یک کاربر هشتگ می‌سازند که اعتبار بیشتری به تخصص آنها می‌دهد.

تصویری از استفاده از رسانه‌های اجتماعی

۵. بهره‌مندی از وب‌سایت‌های فریلنسری

خوشبختانه با گسترش کار از خانه و فعالیت‌های فریلنسری، وب‌سایت‌های بسیاری هستند که فریلنسرها در انواع مشاغل مختلف را به شما معرفی می‌کنند. کافی است وارد وب‌سایت شوید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید. در کسری از ثانیه اطلاعات مشاوران کسب و کار آزادکار در اختیارتان قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت این سایت‌ها نسبت به مراجعه به دفتر مشاوره کسب و کار این است که می‌توانید میزان فعالیت این مشاوران تا به امروز را بسنجید و با خواندن نظرات کاربران از کیفیت کارشان مطلع شوید.

۶. انتخاب بین تیم مشاوره یا یک متخصص تنها

در این مرحله از انتخاب بهترین مشاور کسب و کار باید انتخاب کنید که برای مقابله با چالش‌های کسب و کار خود به یک مشاور احتیاج دارید یا باید از یک تیم مشاوره کمک بگیرید. می‌توانید تیم‌هایی بیابید که در نقطه ضعف شرکت شما تخصص دارند و می‌توانند راه حل‌های مناسبی ارائه کنند. کافی است در گوگل دنبال بهترین مشاور کسب و کار بگردید و بین افراد و تیم‌های کاربلد یکی را انتخاب کنید.

۷. ویژگی‌های شخصیتی بهترین مشاور کسب و کار

برخی از ویژگی‌های شخصیتی بهترین مشاور کسب و کار عبارت‌اند از:

1. شخصیت قاطع و قابل اعتماد

اولین نکته‌ای که باید موقع انتخاب مشاور کسب و کار به آن توجه کرد، شخصیت قاطع و قابل اعتماد مشاور است. مشاور می‌باییست منافع مشتریان را بر منافع خود ترجیح دهد و چیزهایی به آنان بگوید که باید بشنوند، حتی اگر مشتری تمایلی به شنیدن آنها نداشته باشد. انتظار می‌رود مشاوره اقتصادی کسب و کار عمیقا به مشتریان منفعت برساند.

2. تجربه فراوان در زمینه مشاوره مشاغل

یک مشاور خوب باید در مورد چالش‌ها یا فرصت‌هایی که شما و شرکتتان با آن روبرو هستید، تجربه کافی داشته باشد. شما و تیمتان با زیر و بم کسب و کار خود به خوبی آشنا هستید و با نگاهی به راه حل‌های ارائه شده متوجه می‌شوید مشاور چقدر در رسیدگی به چالش‌های شما تجربه دارد.

3. برخورداری از مهارت‌های حل مسئله

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بهترین مشاور کسب و کار، مهارت حل مسئله است. فراموش نکنید هدف شما از استخدام مشاور حل یک مشکل یا استفاده مناسب از یک فرصت عالی است.

مشاور موفق از قدرت تجزیه تحلیل بالایی برخوردار است و می‌تواند با ترکیب افکار خود، به یک نتیجه عالی برسد. بنابراین موقع انتخاب مشاور مطمئن شوید فردی توانمند و مشکل گشا انتخاب می‌کنید. این یکی از وظایف مشاور کسب و کار محسوب می‌شود.

4. مهارت‌های ارتباطی برجسته بهترین مشاور کسب و کار

یک مشاور خوب باید خوش بیان باشد. انتظار می‌رود مهارت‌های ارتباطی او چه به‌صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری کاملا برجسته و قوی باشد. از طرفی انتظار می‌رود گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات شما داشته باشد.

فراموش نکنید مشاور هرچقدر باهوش باشد، تا وقتی به طور کامل چالش‌های پیش روی شما را درک نکند، نمی‌تواند قدمی در جهت بهبود کسب و کارتان بردارد. درک چالش‌ها هم جز با شنیدن صحبت‌های شما ممکن نیست.

تصویری از برقراری ارتباط مشاور کسب و کار

5. مهارت‌های بین فردی عالی

به بیان ساده، برای اینکه هر مشاوری در کمک به شرکت شما موفق باشد، باید رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد شکل بگیرد.

رابطه مشاور و مشتری بی شباهت به رابطه پزشک و بیمار نیست و شما باید بتوانید صمیمانه جزئیات کسب و کار خود را با مشاور در میان بگذارید. اگر این صراحت وجود نداشته باشد، دست مشاور برای کمک به کسب و کار شما چندان باز نیست. بنابراین مشاوری انتخاب کنید که بتوانید چنین رابطه‌ای با او برقرار کنید.

کلام آخر

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله درک بهتری از فرایند انتخاب بهترین مشاور کسب و کار به دست آورده باشید. مهم است تا جای ممکن در مورد شخص یا تیم مورد نظر تحقیق کنید تا مطمئن شوید انتخاب مناسبی برای حل وضعیت شماست.

هرگز تلاش نکنید کسی را به‌زور با شرایط خود مطابقت دهید یا اصطلاحا میخ مربعی را وارد سوراخ دایره‌ای کنید. چون در نهایت فقط وقت، انرژی و سرمایه خود را از دست داده‌اید، بدون آنکه پیشرفت چشمگیری در کسب و کارتان حاصل شده باشد.

اگر دوست دارید بدانید مشاور کسب و کار دقیقا در چه زمینه‌هایی به شما کمک می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به صفحه پروژه های شرکت ایده بیندازید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید