تفاوت بین فروشندگان متوسط و فروشندگان خوب بسیار زیاد است. فروشندگان متوسط در بیشتر مواقع میتوانند به هدف خود برسند، اما یک فروشنده خوب نه تنها به هدف خود خواهد رسید، بلکه رکوردهای فروش را جابهجا میکند!
فروشندگان خوب تحسین، وفاداری و اعتماد مشتریان بالقوه را به دست میآورند. آنها به طرز ماهرانهای با اعتراضات برخورد خواهند کرد و با بررسی نگرانیهای مطرح شده، نسبت به رفع آنها اقدام میکنند.
در این متن قصد داریم مهمترین قوانین مربوط به فروشندگان خوب را ارائه دهیم. پیروی از این قوانین به شما کمک میکند تا به یکی از برترین فروشندگان موجود در شرکت مدنظر تبدیل شوید.
یک فروشنده خوب کیست؟
یک فروشنده خوب به جای یک پیشنهاد هیجانانگیز، چندین پیشنهاد را در اختیار خریدار قرار میدهد. فروشندگان خوب افرادی مشتاق و انعطافپذیر هستند و برای شناخت نیازهای مشتریان وقت میگذارند، آنها از خودشان همدردی و همدلی نشان میدهند و معامله یک محصول خاص را با اعتماد به نفس انجام میدهند.
علاوه بر این، آنها میدانند که چگونه با رد شدن (rejection) کنار بیایند. آنها یاد گرفتهاند تا از موفقیتها و شکستهای خود درس بگیرند. در ادامه به ویژگیهایی میپردازیم که میتوان آنها را در فروشندگان خوب مشاهده کرد.
خوشرفتاری
رفتار مثبت در اولین برخورد در ایجاد یک رابطه حرفهای بسیار مهم است. به عنوان یک فروشنده، باید ظاهری منظم و رفتاری جذاب داشته باشید.
مشتاق بودن
تبدیل شدن به یک فروشنده موفق یعنی حتی زمانی که کارتان سخت میشود، آن را انجام میدهید. داشتن انگیزه برای انجام کار نشان میدهد که شما پرشور هستید.
تحلیل و بررسی
در حالی که صمیمیت یک ویژگی خوب است، اما مشتری باید بداند که شما آماده هستید. مشتریان میخواهند با فروشندگانی معامله کنند که قابلاعتماد و واقعیتمحور هستند. فروشندگان باید بتوانند به تمامی پرسشهای خریداران پاسخ دهند.
منعطف بودن در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
آمار فروش میتواند در هر زمانی متفاوت باشد. پایین بودن آمار فروش، یک فروشنده موفق را منصرف نمیکند. به جای اینکه دلسرد شوید، در برنامه خود تجدیدنظر کرده و کار خود را با اشتیاق بیشتری ادامه دهید.
توجه
فروشندگان خوب درک میکنند که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. گوش دادن فعالانه به نکات مدنظر آنها میتواند به شما کمک کند تا معاملهای مناسب و پر از سود را پیش ببرید.
متخصص بودن
یک فروشنده خوب باید در آنچه که میفروشد متخصص باشد. نشان دادن علم و دانش شما باعث میشود از نظر مشتریان اعتبار بیشتری داشته باشید.
همدلی در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
ارتباط با احساسات مشتریان میتواند به شما بگوید که آنها واقعاً به دنبال چه نوع محصولی هستند. با نزدیکشدن به احساسات مشتریان، میتوانید نیازهای آنها را با روشهای جدیدی برآورده کنید.
اعتماد
این مورد از خصوصیات فروشنده خوب ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اعتماد به شما یا خدمات ارائه شده میتواند باعث شود که مشتریان نیز نسبت به محصول مدنظر اعتماد بیشتری داشته باشند. اعتماد به نفس شما نیز در این زمینه بیتأثیر نخواهد بود.
سازگار بودن در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
فروشندگی یک حرفه بسیار متغیر است و یک فروشنده موفق با این تغییرات سازگاری دارد. اینکه بتوانید رویکرد خود را تغییر دهید یا شیفتهای زمانی مختلفی را مدیریت کنید، به معنای بهبود روند سازگاری شما خواهد بود.
متعهد بودن
فروشندگان خوب سریع تسلیم نمیشوند. فروشندگی یک حرفه سخت است، اما کسانی که تشنه موفقیت هستند برای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهند کرد.
درک ویژگیهایی که یک فروشنده خوب دارد تنها اولین قدم است و برای مؤثر شدن باید به صورت مداوم این ویژگیها را تمرین کنید.
لیست ویژگیهای یک فروشنده برتر به سه بخش تقسیم میشود: عادات فروش، نکات فروش و عادات زندگی که یک فروشنده خوب به اشتراک میگذارد. استراتژی خود را بهبود بخشید و با این ابزارها به یک فروشنده مؤثر تبدیل شوید.
چگونه یک فروشنده خوب باشیم؟
تبدیل شدن به یک فروشنده خوب اگرچه زمانبر است، اما غیرممکن نخواهد بود. به طور کلی مهمترین نکاتی که در پیشرفت شما به سمت یک فروشنده موفق مؤثر هستند عبارتاند از:
- شخصیت مشتریان خود را شناسایی کرده و به آنها تکیه کنید.
- از یک فرایند فروش قابلاندازهگیری و قابل تکرار استفاده نمایید.
- محصول خود را بشناسید.
- استراتژی فروش خود را به طور عینی بررسی کنید.
- میانبرها و نکات ریز فروشندگی را پیدا کنید.
- مهارت گوش دادن فعال را تمرین کنید.
- سخت کار کنید.
- همواره پیگیر باشید.
- پیام خود را شخصیسازی کنید.
- به اعتراضات توجه کنید.
- مهارتهای ارتباطی خود را بهتر کنید.
- به صورت تیمی کار کنید.
- بدانید چه زمانی باید از مشتری دور شوید.
- صادق باشید.
- مشکلات مشتریان را حل کنید.
- رد شدن را بپذیرید.
- همیشه به ارجاعات پایبند باشید.
- متعادل بمانید.
- استراحت کنید.
- داشتن خواب مناسب (بیش از هشت ساعت).
- به چیزی که میفروشید ایمان داشته باشید.
- قویترین محرک خود را شناسایی کنید.
- موفقیت مشتری را به عنوان موفقیت خود ببینید.
- روابطی شخصی ایجاد کنید.
- زودتر از موعد آماده شوید.
- هر جا که میروید به دنبال مشتریان بالقوه باشید.
عادتهای فروش مربوط به فروشندگان موفق
در بخش قبلی لیستی از مهمترین عادتهای فروشی که افراد موفق از آنها پیروی میکنند را به شما ارائه دادیم. در این بخش قصد داریم به صورت مختصر در مورد هر یک از این موارد با شما صحبت کنیم.
1. شناخت شخصیت مشتریان
شناخت شخصیت خریدار برای بهبود یک فرایند فروش مؤثر، بسیار مهم است. فروشندگان باید به این شخصیتها پایبند باشند که این کار منجر به فروش بیشتر میشود. در غیر این صورت، یک فروشنده ممکن است به تاکتیکهای نامناسب و نادرست که منجر به جستجوی ناکارآمد برای جذب مشتری میشود، بازگردد.
یک فروشنده خوب در مورد خریداران بالقوه تحقیق میکند تا مطمئن شود که مناسب هستند. آنها به شخصیت خریدار بالقوه توجه میکنند و دقیقاً میدانند که چه محصولی را به چه کسی و چگونه بفروشند.
2. از یک فرایند فروش قابلاندازهگیری و قابل تکرار استفاده کنید.
فروشندگان کم کار اجازه میدهند تا شرایط موجود آنها را راهنمایی کند، اما فروشندگان خوب از فرایندی استفاده میکنند که بهینهسازی شده است. این فرایند موجب خواهد شد تا فروشنده بتواند مشتریان بیشتری را در مدت زمان کمتری به دست بیاورد.
فروشندگان ضعیف گاهی اوقات اجازه میدهند که همه چیز از بین برود، ولی فروشندگان موفق از وضعیت هر معامله آگاه هستند و اقدامات بعدی خود را در زمان مناسب انجام میدهند.
فروشندگان ناموفق به ندرت نتایج را تجزیه و تحلیل میکنند، زیرا آنها را ردیابی نکردهاند. این درحالی است که فروشندگان موفق با وسواس بسیار زیادی معیارهای کلیدی را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تنظیم میکنند.
3. شناخت محصول در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
توانایی فروش نیمی از کار فروشندگی و درک چیزی که میفروشید نیم دیگر این حرفه است (این بخش کمتر مورد توجه قرار میگیرد).
در گذشته، فروش به جذابیت و تاکتیکهای فروشندگی متکی بود. اما اکنون که مشتریان بالقوه بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات دسترسی دارند، به این راحتی فریب نمیخورند. برای جلب اعتماد و افزودن ارزش به زندگی آنها، باید واقعاً محصول مدنظر را بشناسید و بدانید که چرا خرید این محصول میتواند برای مشتری سودمند باشد.
4. استراتژی فروش خود را به طور عینی بررسی کنید.
یک فروشنده خوب نباید تنها پس از مشاهده علاقه مشتری معامله مدنظر را تمام شده بداند، زیرا ممکن است در هر لحظه تصمیم فرد عوض شده و یا از خرید خود صرف نظر کند. فروشندگان خوب میتوانند فرصتها را به طور عینی بررسی کرده، از تخمینهای نادرست دوری کنند و پیشبینیهای فروش دقیقی داشته باشند.
5. میانبرها و نکات ریز فروشندگی را پیدا کنید.
هنگامی که یک فروشنده عالی استراتژی یا تکنیکی را پیدا میکند که به نظر کارایی دارد، از آن استفاده خواهد کرد. این بهرهگیری تا زمانی انجام خواهد شد که تکنیک مربوطه از کار بیفتد.
این یک روش هوشمندانه در زمینه مشخصات فروشنده حرفهای است. فروشندگان همیشه خلاف ساعت کار میکنند، به این معنی که هر چه زمان بیشتری را صرف آزمایش محصولات کنند، زمان کمتری برای فروش واقعی در اختیار خواهند داشت.
علاوه بر این، مبحثی به نام هزینه فرصت نیز وجود دارد. با امتحان کردن راهکارهای نامناسب، تنها موجب از دست رفتن زمان خود خواهید شد. پیشنهاد نمیکنم هرگز نباید رویکرد خود را تغییر دهید، باید منعطف باشید و به تکنیکهای جدید نیز نگاهی بیندازید.
6. گوش دادن فعال در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
زمانی که فروشندگان موفق با مشتریان بالقوه صحبت میکنند تنها بر روی فروش متمرکز هستند. آنها در هنگام صحبت با مشتری به معامله دیگری فکر نمیکنند، تاپیکهای Reddit را مرور نخواهند کرد و میمهای خندهدار را برای اعضای تیم خود نمیفرستند. یک فروشنده خوب همیشه درگیر فروش خواهد بود و به همین دلیل گفتگوهای وی با خریداران عمیقتر و معنادارتر است.
تقویت مهارت گوش دادن فعال احتمالاً کمی سخت خواهد بود، زیرا طبیعت انسان این است که به صورت مداوم موارد مختلفی را بررسی کند. با این حال، میتوان این مهارت را تقویت کرد.
با استفاده از این مهارت نه تنها روابط قویتری ایجاد میکنید، بلکه موجب خواهید شد تا موقعیت محصول شما به عنوان بهترین گزینه در ذهن مشتری نقش ببندد.
7. سخت کار کنید.
تصور کنید ساعت 5 بعدازظهر است. فروشنده B بلافاصله دفتر کار را درک میکند، زیرا به هدف خود (فروش چند محصول جزئی) رسیده است، فروشنده C هنوز در دفتر مشغول صحبت با یک مشتری بالقوه است. این مشتری توانایی خرید محصول را ندارد و این تماسها به نتیجهای نخواهد رسید.
در همین حال، فروشنده A علاوه بر اینکه به اهداف مدنظر خود دست یافته، ولی دست از کار برنمیدارد و باز هم به دنبال مشتریان جدید است. یک فروشنده موفق همواره سعی میکند بیشتر از ماه قبل کار کند تا اهداف بیشتری را تکمیل نماید.
8. توجه به پیگیری در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
بسیاری از فروشندگان پس از ارسال پروپوزال یا طرح پیشنهادی، موفق به اجرای یک پیگیری کارآمد نمیشوند. آنها حتی نمیدانند که آیا مشتری احتمالی ایمیل خود را باز کرده است یا خیر!
9. پیام خود را شخصیسازی کنید.
فروشندگان حرفهای به جای پیروی از یک سناریو و نزدیک شدن به هر مشتری با ذهنیت «یک محصول برای همه مناسب است»، سعی میکنند تا آنجا که میتوانند در مورد مشتری بالقوه یاد بگیرند و روش فروش خود را بر اساس سلایق مشتری تنظیم نمایند. این یک مورد مهم در زمینه تبدیل شدن به فروشنده خوب است.
این فروشندگان نقاط موسم به pain points یا دغدغههای منحصر به فردی که مشتریان بالقوه با آن روبرو هستند را درک کردهاند و میتوانند توضیح دهند که چرا محصول آنها مناسب است.
10. توجه به اعتراضات در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
آیا میخواهید روند رسیدگی به اعتراض را بهبود بخشید؟ فروشندهای که در این کار بهترین است را شناسایی کنید و بپرسید که در هر روز به چند اعتراض رسیدگی میکند. یادگیری از طریق این اعتراضها خود یک راه عالی برای بهتر شدن در فروشندگی و ایجاد روابط قوی با همکارانتان است.
11. مهارتهای مردمی خود را تمرین کنید.
صحبت به شکل صحیح برای موفقیت فروشندگان بسیار مهم است. تفاوتی ندارد که در یک مهمانی و یا یک جلسه کاری قرار دارید، همیشه سعی کنید دیگران احساس راحتی در کنار شما داشته باشند.
به این توجه کنید که چه چیزی موجب خوشحال شدن آنها میشود. میتوانید از این موارد برای بهبود فروش خود به عنوان یک فروشنده خوب استفاده کنید.
12. به صورت تیمی کار کنید.
بسیاری از افراد فکر میکنند که امر فروشندگی یک امر شخصی است، اما فروشندگان خوب میدانند که برای ایجاد شغل و یک تیم فروش موفق، باید به صورت جمعی کار کرد. به همکاران خود کمک کنید و در صورت لزوم از آنها کمک بخواهید. چنین شرایطی کلید یک فروش فوقالعاده و کامل است.
13. بدانید چه وقتی باید از مشتری دور شوید.
آیا زمان زیادی را برای معاملاتی تلف میکنید که نتیجهای ندارند؟ میانگین مدت معامله خود را بررسی کنید و از آن به عنوان یک راهنما استفاده نمایید. صحبت کردن شما با مشتری نباید از این میانگین بالاتر رود.
البته استثناهایی برای این قاعده وجود دارد، اما اگر متوسط چرخه فروش شما 45 روز است و در حال انجام یک معامله در 90 روز هستید، بهتر است روش رویکرد منفی معکوس سندلر را امتحان کنید.
14. صداقت در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
روزهایی که به مشتریان گفته میشد میتوانند هر چیزی را بخرند به پایان رسیده است. به ویژگیهایی که وجود ندارد، قیمتی که نمیتوانید ارائه دهید یا خدماتی که شرکت شما نمیتواند به خوبی انجام دهد اشاره نکنید!
اشاره کردن به این نکات ممکن است موجب فروشهای کوچک شود، اما تجارت کارفرمای شما را حفظ نخواهد کرد و در نهایت با نقدهای بد و تبلیغات شفاهی ضعیف مواجه خواهید شد. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان میدهد که صداقت میتواند به یک فروشنده خوب کمک کند تا زندگی شادتری داشته باشد.
15. مشکلات مشتریان را حل کنید.
نباید بیش از حد در مورد خدمات یا ویژگیهایی که مشتریان به آنها نیازی ندارند صحبت کنید. رویکرد فروش مشاورهای به شما این امکان را میدهد تا با مشتری در مورد آنچه که واقعاً باید برای کسب و کار خود خریداری کند صحبت نمایید.
این کار درستی است و به احتمال زیاد مشتری مربوطه از یک مشتری عادی به یک مشتری ویژه تبدیل میشود.
16. رد شدن را بپذیرید.
نمیتوانید در هر معاملهای برنده شوید و برخی از خریداران، شما را دوست نخواهند داشت. این بخشی از فعالیت به عنوان یک فروشنده موفق است. در مورد اینکه چگونه میتوانید پیشرفت کنید فکر کنید، اما نباید همواره انتظار پیروزی داشته باشید.
شما باید رد شدن را به عنوان عاملی برای رد شدن از محدودیتها در نظر بگیرید؛ بنابراین، بررسی کنید که چرا در مورد فلان مشتری موفق نبودید. در صورت لزوم نظرات سایر افراد را چک کنید. همواره با سرعت و با یک دید مثبت، به سمت معاملات جدید حرکت نمایید.
17. ارجاعات در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
فروشندگان موفق میدانند که بهترین روش شناخت مشتری از طریق ارجاع حاصل میشود. اثبات اجتماعی در حال حاضر وجود دارد، دسترسی اولیه مشتری به محصول بهصورت مستقیم است.
امروزه چرخههای فروش اغلب کوتاهتر هستند. هنگامی که با موفقیت معامله مربوطه را به پایان رساندید، به دنبال مشتری بعدی باشید و آن را پیگیری کنید.
18. تعادل خود را حفظ کنید.
یک فروشنده خوب ممکن است در طول یک هفته، شرایط بسیار متغیری را از نظر فروش مشاهده کند. بعضی روزها احساس میکنید شکستناپذیر هستید، اما در روزهای دیگر شاید به این نتیجه برسید که اصلاً این شغل برای شما مناسب نیست!
فروشندگان موفق یاد گرفتهاند که احساسات خود را مدیریت کنند و تعادل خود را حفظ نمایند. آنها وقتی همه چیز خیلی خوب پیش میرود و تقریباً همه معاملاتشان بسته میشود، به خود یادآوری میکنند که نباید بیش از حد مغرور شوند. به همین ترتیب، وقتی کسبوکار از بین میرود روحیهشان را از دست نمیدهند، چون آمار فروش بهزودی افزایش مییابد.
19. استراحت در زمینه تبدیل شدن به یک فروشنده خوب
در فروش، فعالیت اغلب با نتایج مرتبط است. هرچه ایمیلهای بیشتری ارسال کنید، جلسات بیشتری رزرو خواهید کرد. هر چه جلسات بیشتری رزرو کنید، باید دموهای بیشتری تنظیم نمایید و هرچه دموهای بیشتری تنظیم نمایید معاملات بیشتری را به پایان خواهید رساند.
با پیروی از این خط فکری، بسیاری از فروشندگان هر روز هفته 10 ساعت کار میکنند و حتی آخر هفتههای خود را به شغلشان اختصاص میدهند.
این نه تنها برای سلامت روحی بلکه برای سلامت جسمی شما نیز مضر است. همانطور که بنیانگذار Basecamp و CTO دیوید هاین مایر هانسون در مورد اعتیاد به کار اشاره میکند، برخی از افراد موفق در تاریخ (مانند کوبی برایانت، لبرون جیمز، چارلز دیکنز و چارلز داروین) خواب و یک برنامه متعادل را در اولویت خود قرار دادند.
بارها از نظر علمی ثابت شده است که استراحت کافی حافظه، تمرکز و کیفیت ایدههای شما را تقویت میکند و به یک فروشنده خوب تبدیل میشوید.
اگر مرتباً به دنبال امور فروشندگی باشید بالاخره خسته خواهید شد. علاوه بر این، واقعاً بین ساعت 6:30 تا 8:30 شب چقدر کار را انجام میدهید؟ بهتر است چنین زمانی صرف خواندن کتاب، صحبت با دوستان یا خانواده، تماشای تلویزیون، بازیهای ویدئویی، آشپزی، بازی با سگتان و … شود (به طور کلی هر فعالیتی که به مغز شما استراحت میدهد).
20. داشتن خواب مناسب (هشت یا بیش از هشت ساعت)
فکر میکنید با پنج یا شش ساعت خواب میتوانید انرژی داشته باشید؟ طبق آمار آکادمی پزشکی خواب آمریکا، اکثر بزرگسالان به هفت تا هشت ساعت خواب در شبانهروز نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار بخوابید در معرض برخی از بیماریها قرار میگیرید. برخی از این امراض عبارتاند از:
- کجخلقی
- کاهش انگیزه
- اضطراب
- افسردگی
- حواسپرتی
- کاهش انرژی
- خستگی
- بیقراری
- تصمیمگیری ضعیف
- افزایش خطاها
- فراموشی
21. به چیزی که میفروشید ایمان داشته باشید.
وقتی واقعاً به یک محصول اعتقاد داشته باشید، اشتیاق به محصول و فروش آن آسانتر خواهد شد. یک فروشنده موفق از محصول مدنظر استفاده میکند و به ارزش آن اعتقاد دارد.
اگر در مورد چیزی که میفروشید احساس «رضایت» میکنید، این حس رضایت را با مشتریان در میان بگذارید. در مورد اینکه چگونه محصول شما زندگی مردم را بهبود بخشیده است (از راههای کوچک و بزرگ) صحبت کنید و انگیزه خودتان را تقویت نمایید.
22. قویترین محرک و انگیزهدهنده خود را شناسایی کنید.
مهم نیست که چه چیزی یک فروشنده خوب را هدایت میکند، زیرا آنها فقط باید انگیزه داشته باشند. هر فروشنده برتر برای هر روز حضور در محل کار و صرف تمام توان خود یک دلیل روشن دارد.
شاید بخواهند خانه بخرند و باید هر ماه حداقل 110 معامله را به پایان برسانند. شاید آنها فوقالعاده رقابتی هستند و همیشه میخواهند در صدر جدول باشند. حتی ممکن است قصد داشته باشند به دیگران ثابت کنند که بهترین کارمند در کل جهان هستند!
از خود بپرسید: “دلیل شماره 1 من برای موفقیت چیست؟” اگر نمیتوانید فوراً به این پرسش پاسخ بدهید، باید انگیزه خود را پیدا کنید.
23. موفقیت مشتری خود را به عنوان موفقیت خود ببینید.
به محض اینکه مشتری محصول را خریداری کرد، نباید روند فروش را متوقف کنید. یک فروشنده موفق مرتباً با مشتریان خود تماس میگیرد تا به دنبال بازخورد و ارائه پیشنهادات تاکتیکی باشد. موفقیت مشتری به فروشندگان اجازه میدهد تا بدانند چه استراتژیهایی در زمینه فروش محصول کار میکنند.
24. روابطی شخصی ایجاد کنید.
دن تایر، یک رابطه ساز است. تایر در هرجایی که میرود با مردم ارتباط برقرار میکند. نه به صورت سطحی و از طریق لینکدین یا به روش «بیایید کارتهای ویزیت خود را مبادله کنیم!»، بلکه به روشی واقعی و انسانی که شما را وادار میکند دوباره با او صحبت کنید.
به عنوان یک فروشنده، روابط، سرمایه شما هستند. احتیاجی نیست دقیقاً مانند دن تایر عمل کنید. روابط شخصی با مشتری یک روش بسیار عالی برای افزایش فروش است.
25. زودتر از موعد آماده شوید.
یک فروشنده مؤثر قبل از تماس آماده میشود. این بدان معناست که آنها در مورد مشتری بالقوه خود تحقیق کرده و تمام اطلاعات موردنیاز خود را از قبل جمعآوری میکنند.
یک فروشنده خوب عجله نمیکند. او با یک برنامه اصلی و یک برنامه اضطراری وارد گود معامله میشود. به این ترتیب، آنها چالشها یا سؤالات مشتری را پیشبینی کرده و پاسخی مؤثر را برای جلوگیری از عدم موفقیت آماده میکنند.
26. هر جا که میروید به دنبال مشتریان بالقوه باشید.
برای عملکرد بهتر، نباید به محض اینکه دفتر را ترک میکنید، فروشنده بودن را نیز متوقف نمایید! فروشندگان خوب همیشه به دنبال مشتریان بالقوه هستند حتی در مهمانیها، جلسات خانوادگی و… .
سخن پایانی
یک راه واحد برای تبدیل شدن به یک فروشنده خوب وجود ندارد، اما عادات ذکر شده در مورد خصوصیات فروشنده حرفهای برای ارائه یک تجربه فروش مثبت به مشتریان ضروری هستند. نشان دادن این که اشتیاق، دانش، قدرت تصمیمگیری و سازگاری دارید میتواند شما را از یک فروشنده متوسط به یک فروشنده موفق تبدیل کند.
رفتار مشتری در این زمینه بیتأثیر نیست. فروشندگان خوب باید برخورد با مشتری را جدی بگیرند. فروشندگی حرفهای امری نیست که بتوان یک شبه به آن دست یافت. استفاده از راهکارهای مشاوره مدیریت میتواند در این زمینه کمککننده باشد.