به لطف پلتفرمها و ابزارهای متعدد ساخت وبسایت، هر روز افراد بیشتری به فکر راه انداختن کسب و کار اینترنتی خود میافتند. چون تجارت الکترونیک در کنار سود بیشتر، هزینه کمتر و مدیریت راحتتر، نسبت به کسبوکارهای حضوری ریسک کمتری دارد. اگر علاقمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید، این مقاله قرار است چیزهای مفیدی به شما یاد بدهد. در این مطلب ضمن بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین، نکاتی را برای به حداقل رساندن هزینههای راه اندازی یک کسب و کار به شما عزیزان ارائه میکنیم. همراه ما باشید.
اهمیت راه انداختن کسب و کار اینترنتی
کافی است پا در مسیر کسبوکارهای آنلاین بگذارید تا ببینید ظرفیت درآمدزایی این بستر چقدر زیاد است. افراد میتوانند محصولات خود را آنلاین بفروشند، محتوا تولید کنند، تبلیغات انجام دهند و دورههای آنلاین برگزار کنند. مشاغل آفلاین از تمام این روشهای کسب درآمد محروم میمانند.
از همه اینها گذشته، بزرگترین مزیت راه اندازی بخش آنلاین کسبوکار این است که دست افراد را در انتخاب زمان و مکان کار کردن باز میگذارد. این یعنی کرکره مغازه شما هیچوقت پایین نمیآید و در آن همیشه به روی مشتری باز است. همچنین بهراحتی میتوانید با جمعآوری و پیگیری دادههای مربوط به رفتار کاربران، ایدههای تبلیغاتی خود را متناسب با بازار هدف طراحی کنید. بهنحوی که بیشترین تاثیر ممکن را داشته باشد.
حالا که با مزیتهای حضور مشاغل در بستر آنلاین آشنا شدید، در بخش بعدی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را قدم به قدم با هم مرور میکنیم.
۱. با تحقیق و بررسی جایگاه خود را پیدا کنید
اولین گام، انجام تحقیقات بازار در مورد صنایعی است که قبلا در بستر آنلاین به موفقیت رسیدهاند و بعد باید یکی از آنها را انتخاب کنید.
کشف یک حوزه سودآور برای راه انداختن کسب و کار اینترنتی
برای دستیابی به مخاطبان هدفی که به محصولات شما علاقمند باشند، باید از مسیر درست وارد شوید و در جایگاه مناسب قرار بگیرید. به این ترتیب استراتژی راه انداختن کسب و کار اینترنتی شما متمرکزتر و موثرتر خواهد بود.
ابزارهایی مثل «Google Trends» به شما کمک میکنند یک بازار هدف سودآور پیدا کنید. کافی است نگاهی به روندهای موجود در حوزه کسبوکار خود بیندازید و گزینهها را محدود کنید تا در نهایت به انتخاب نهایی برسید.
بگذارید با یک مثال بهتر توضیح دهیم. فرض کنید کلمه کلیدی حوزه کسبوکار شما واژه «سلامت» باشد. میتوانید با تحقیق و بررسی روندهای بازار، آن را به موضوعات فرعی مثل فروش غذای سالم، طراحی و توسعه یک برنامه مربوط به سلامتی یا تولید محتوای مرتبط با سلامت محدود کنید.
پس از آنکه جایگاه اصلی را شناسایی کردید، با یک چشم انداز امیدوارکننده و با تحقیق در مورد کلمات کلیدی طولانیتر، حوزه موردنظر را اصلاح و محدودتر کنید. در نهایت با بررسی حجم جستجوی حوزه انتخابی و تعداد کسبوکارهایی که در این زمینه فعالیت میکنند، به سودمندی آن پی ببرید.
در مورد رقابتهای احتمالی تحقیق کنید
یکی از قدمهای مهم راه اندازی کسبوکار آنلاین که در مشاوره کسب و کار به شما معرفی میکنیم، تحقیق درباره رقابتهای احتمالی است. تحلیلهای رقابتی به شما کمک میکنند عناصر مختلف کسبوکار مثل استراتژی مورداستفاده، نوع قیمتگذاری و شکاف بازار را مشخص کنید. کافی است همکاران رقیب را جستجو کرده و با نگاهی موشکافانه نقاط قوت، نقاط ضعف، استراتژیها و موقعیتهای آنها را تجزیه و تحلیل کنید. موقع مقایسه رقیبان خود جنبههای زیر را در نظر بگیرید:
- حوزه بازار
- محصولات و خدمات
- مکانهای تحت پوشش
- مخاطب هدف
- قیمتگذاری محصولات
- کیفیتهای منحصر به فرد
- وبسایت کسب و کار
- تاکتیکهای بازاریابی
- نظرات مشتریان
در مرحله بعد میتوانید با این دادهها و اجرای یک تحلیل «SWOT»، نقاط قوت و نقاط ضعف کسبوکار را در مقایسه با سایر رقبا شناسایی کنید. ببینید روندها و استراتژیهای شرکتهای دیگر برای شما هم مفید هستند یا خیر. چند ابزار مفید برای تحقیقات در مورد رقبا قبل از راه انداختن کسب و کار اینترنتی عبارتاند از:
- SEMrush. برای تجزیه و تحلیل ترافیک سایت رقبا، استراتژیهای بازاریابی، کمپینهای تبلیغاتی، منشنهای آنلاین، کلمات کلیدی و بک لینکها (لینکهای برگشتی)
- iSpionage. کشف کلمات کلیدی، شیوه کپی رایتینگ و صفحات فرود برندهای رقیب.
- Sprout Social. ردیابی عملکرد رسانههای اجتماعی دیگر شرکتها با متغیرهایی مثل هشتگ، اشتراک صدا، مشارکت کل و درصد احساسات مثبت.
- MailCharts. کسب بینش درباره استراتژیهای بازاریابی ایمیلی رقبا، ردیابی معیارهایی مثل ایمیلهای ارسالی در هفته، نرخ تبلیغات، موضوعات ایمیلها و رفتار ارسال.
۲. در مورد مدل کسب و کار خود تصمیم بگیرید
اکنون که با تحقیق و تحلیل به چند ایده مناسب رسیدهاید، یک مدل کسب و کار را انتخاب کرده و مقیاس آن را تعریف کنید. در پایان این مرحله باید بتوانید به سه پرسش اساسی پاسخ دهید.
- بازار هدف چیست؟
- شرکت شما چه ارزشهایی میتواند ارائه دهد؟
- اداره کسبوکار برای شما چقدر هزینه دارد؟
بسته به طرفین درگیر در معامله، چهار مدل کسب و کار وجود دارد که در ادامه معرفی میکنیم.
- مدل تجارت به مصرفکننده (B2C): محصولات و خدمات برای استفاده شخصی به مصرفکننده فروخته میشود. مثل فروشگاههای مواد غذایی یا پوشاک.
- مدل تجارت به تجارت (B2B): شرکتها محصولات خود را برای استفاده تجاری به شرکتهای دیگر میفروشن. مثل یک شرکت تایرسازی که لاستیک خودروسازان را تامین میکند.
- مدل مصرفکننده به تجارت (C2B): افرادی که خدمات و تخصص خود را به شرکتها ارائه میکنند. مثل فریلنسرها یا کسانی که بازاریابی وابسته انجام میدهند.
- مصرفکننده به مصرفکننده (C2C): افرادی که با استفاده از یک پلتفرم آنلاین، محصولات و خدمات خود را به هم میفروشند و از هم میخرند. درست مثل کسی که لپ تاپ دست دومش را به شخص دیگری میفروشد.
برای اینکه راحتتر درک کنید انتخاب این مدلهای کسبوکار چطور به شما کمک میکنند، در ادامه چند گزینه راه انداختن کسب و کار اینترنتی را مرور میکنیم.
۱. ساخت یک فروشگاه تجارت الکترونیک (آنلاین شاپ)
راهاندازی یک سایت فروشگاهی یکی از محبوبترین ایدههای کسبوکار آنلاین محسوب میشود. امکان فروش همیشه و همهجا وجود دارد و این گزینه میتواند تحت مدلهای B2C، B2B یا C2C اجرا شود.
در گام نخست باید سرمایه اولیه این شغل را تهیه کنید. سپس با انجام تحقیقات بازار مناسب، از نیازهای بازار هدف و شیوه های تجاری رقبا سر درآورید. نهایتا با توجه به چشمانداز پیش رو و منابع موجود، موقعیتهای ممکن را محدود کرده و یک گزینه مناسب انتخاب کنید. برخی از مهمترین مزیتهای راهاندازی فروشگاه اینترنتی عبارتاند از:
- سرمایه کم برای شروع کسبوکار
- دسترسی به بازار جهانی
- فروش به صورت شبانهروزی
- تعدد ابزارهای آنلاین برای کمک به عملیات فروش
البته فروش اینترنتی معایبی هم دارد. از مهمترین عیبهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- صنعت رقابتی
- وابستگی بسیار زیاد به تکنولوژی
- فاصله زمانی بین خرید و تحویل اجناس
- نیاز به امنیت قوی برای جلوگیری از فیشینگ و حملات سایبری
۲. راه انداختن کسب و کار اینترنتی با طراحی سایت بازاریابی وابسته
یکی از روشهای راه انداختن کسب و کار اینترنتی فعالیت در زمینه بازاریابی وابسته یا اینفلوئنسری است که در آن با تبلیغ محصولات و خدمات شرکتهای مختلف درآمد کسب میکنید. در واقع افراد روی لینک وابسته در پست شما کلیک میکنند و صاحب تبلیغ به ازای فروش یا کلیک کاربران به شما کمیسیون پرداخت میکند.
این تجارت آنلاین تحت مدل C2B یا C2C قابل اجراست و نهتنها هیچ هزینهای ندارد، بلکه دست فرد را برای پیوستن همزمان به چند برنامه کاملا باز میگذارد. اینفلوئنسرها یا وبلاگنویسانی که رابطه نزدیکی با مخاطبان خود ایجاد کردهاند به راحتی میتوانند از این طریق کسب درآمد کنند و از مزیتهای آن بهرهمند شوند:
- منبع عالی برای کسب درآمد غیرفعال
- امکان راهاندازی کسبوکار با سرمایه کم
- امکان پیوستن به برنامههای پیوسته بدون محدودیت
از طرفی نباید معایب این تجارت آنلاین را نادیده گرفت:
- درآمد بالا منوط به تعداد زیاد دنبالکنندگان
- کنترل بسیار کم روی قوانین یا کمیسیون پرداختی
- رقابت شدید
- نداشتن درآمد ثابت و مشخص
3. فعالیت بهعنوان تولیدکننده محتوا
فعالیت بهعنوان تولیدکننده محتوا در دستهبندی C2C یا C2B قرار میگیرد و درآمد فرد به محتوایی که تولید میکند بستگی دارد. قبل از شروع کار حوزهای که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در مورد موضوعات پیرامون آن تحقیق کنید. «Google keyword planner» ایدههای خوبی برای انتخاب کلمات کلیدی به شما میدهد.
راههای زیادی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا وجود دارد. بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی میتوان از طریق تبلیغات، حمایتهای مالی و بازاریابی وابسته، از ویدیوها یا پستهای وبلاگ کسب درآمد کرد. فروش کتابهای الکترونیکی، آهنگهای صوتی یا آثار هنری خود نیز گزینههای خوبی هستند. مهمترین مزایای کسب درآمد با تولید محتوا عبارتاند از:
- شبکهسازی و ایجاد روابط گسترده
- منبع عالی برای کسب درآمد غیرفعال
- بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو
از سوی دیگر از معایب این شغل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- زمانبر بودن فرایند جذب مخاطب
- نبود درآمد ثابت
- رقیبان بسیار زیاد
- نیاز به تحقیقات گسترده
4. راه انداختن کسب و کار اینترنتی تدریس آنلاین
تدریس آنلاین روزبهروز در میان کاربران محبوبیت بیشتری پیدا میکند. چون محدودیتهای کمی دارد و هرکسی با دانش و مهارت کافی در هر زمینهای میتواند از این راه به درآمد برسد. این شغل به مدل کسب و کار C2C یا C2B تعلق دارد.
به عنوان معلم آنلاین میتوانید آموزشهای ویدیویی خود را بفروشید یا جلسات درس را بهصورت لایو (Live) برگزار کنید. فرقی نمیکند وبسایت آموزش الکترونیکی خود را راهاندازی کنید یا به وبسایتهای آموزش آنلاین شخص ثالث بپیوندید، در هر صورت مزیتهای متعددی شامل حالتان میشود. مثلا اینکه:
- میتوانید به دانش آموزان سراسر دنیا آموزش دهید.
- نرخ آموزش را خود شما تعیین میکنید.
- حداقل یا حداکثر ساعت تدریس وجود ندارد.
البته راه انداختن کسب و کار اینترنتی بهعنوان معلم آنلاین معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتاند از:
- جلسات تدریس به رسانه مجازی محدود میشوند.
- ممکن است منطقه زمانی کاربران مشکل ایجاد کند.
- مزایای معلمی یا کارمندی شامل حال فرد نمیشود.
- دسترسی به اینترنتی پرسرعت و پایدار الزامی است.
3. مجوزها و قوانین تجاری را مشخص کنید
پس از انتخاب حوزه کاری و مدل کسبوکار، مهم است با جنبههای قانونی آن آشنا باشید و قوانین و مجوزهای لازم را بشناسید. این قوانین بسته به سیاستهای منطقهای که در آن زندگی میکنید، میتوانند متفاوت باشند. بنابراین لازم است قبل از شروع کار تحقیقات موشکافانهای در زمینه آشنایی با آنها انجام شود.
انتخاب یک ساختار تجاری قبل از راه انداختن کسب و کار اینترنتی
ساختاری که برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود انتخاب میکنید، مسئولیتهای شخصی، میزان مالیات، سرمایه و مدارک موردنیاز را تعیین میکند. بنابراین قبل از ثبت کسبوکار خود باید یک ساختار تجاری مثل مالکیت انحصاری، مشارکت، شرکت سهامی، تعاونی یا شرکتی با مسئولیت محدود انتخاب کنید.
انتخاب و ثبت نام تجاری
نام تجاری که انتخاب میکنید، باید هویت برند شما و محصولات و خدماتی که ارائه میکنید را به بهترین شکل ممکن معرفی کند. از جذابیت و منحصربهفرد بودن نام تجاری خود اطمینان حاصل کنید و بعد آن را ثبت کنید تا کسبوکارهای دیگر نتوانند از شهرت شما استفاده کنند.
دریافت شماره شناسه مالیاتی برای کسب و کار آنلاین
در مورد تعهدات مالیاتی کسبوکار آنلاین در منطقهای که زندگی میکنید تحقیق کنید و بعد با رعایت الزامات توصیهشده، مراحل دریافت شماره شناسه مالیاتی را پشتسر بگذارید تا روال پرداخت مالیات بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی آغاز شود.
دریافت مجوزها و گواهینامههای تجاری
مجوزها و گواهینامههای تجاری برای هر شغل بر اساس نوع فعالیت و مقررات دولتی متفاوت خواهد بود. فراموش نکنید برخی از این گواهینامهها مدت زمان اعتبار مشخصی دارند و اگر در موعد مقرر تمدید نشوند، اعتباری نخواهند داشت.
ایجاد یک حساب بانکی تجاری
در مرحله آخر راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید یک حساب بانکی تجاری بسازید و کل مبالغ خرید و فروش کسبوکار خود را با آن حساب جابهجا کنید. مزیتهای استفاده از حساب تجاری عبارتاند از:
- اعتبار بیشتر. استفاده از یک حساب بانکی تجاری سبب میشود کسبوکار آنلاین شما رسمیتر، قابل اعتمادتر و حرفهای تر به نظر برسد.
- محافظت قانونی. با تفکیک وجوه تجاری و شخصی، در صورت بروز هرگونه خسارت یا حادثه در نتیجه عملیات تجاری، وجوه شخصی در امان باقی میمانند.
- وام گردان. این وام به عنوان کارت اعتباری کسبوکار عمل میکند و این امکان را به شما میدهد تا برای مقابله با شرایط اضطراری یا هزینههای غیرمنتظره، وام بگیرید.
۴. وبسایت کسب و کار اینترنتی خود را بسازید
قدم بعدی راه انداختن کسب و کار اینترنتی طراحی و توسعه یک وبسایت فروشگاهی است که مراحل آن بسته به پلتفرم انتخابی متفاوت خواهد بود. این یکی از مهمترین روش های توسعه کسب و کار است که در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان به شما معرفی میکنیم.
در حالت کلی باید مراحل زیر را پشتسر بگذارید:
انتخاب و ثبت نام دامنه وبسایت فروشگاهی
منظور از نام دامنه همان آدرسی است که کاربران برای دسترسی به سایت در مرورگر وب تایپ میکنند. این نام باید ساده و به یاد ماندنی باشد و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد تا توجه بیننده را به خود جلب کند. تا جایی که میتوانید سراغ خط تیره و اعداد نروید. در عوض، به یک اسم شخصی یا یک عبارت توصیفی کوتاه بسنده کنید.
اسم انتخابی را در موتورهای جستجو و در رسانههای اجتماعی تایپ کنید و مطمئن شوید در حال حاضر هیچ کسبوکار دیگری تحت آن نام فعالیت نمیکنند. بعد از انتخاب نام دامنه، آن را از یک سرویس میزبان خریداری کنید.
پلتفرم ساخت وبسایت را انتخاب کنید
وقتی از وبسایتهای تجارت الکترونیک حرف میزنیم، دو گزینه وجود دارد که میتوانیم از میان آنها انتخاب کنیم: سراغ وبسایتسازها برویم یا خودمان با خرید هاست از یک ارائهدهنده میزبانی وب، وبسایتمان را راهاندازی کنیم. برای اینکه راحتتر بتوانید بین این دو گزینه یک مورد را انتخاب کنید، در ادامه مزیتها و معایب هر کدام را مرور میکنیم. مزایای طراحی سایت با وبسایتساز عبارت است از:
- پشتیبانی اختصاصی
- سهولت راهاندازی
- مقیاسپذیری بیشتر
از طرفی معایب طراحی سایت با وبسایتساز از این قرار است:
- نبود کنترل کامل روی وبسایت
- محدودیت تمهای پیشساخته
- گزینههای سفارشیسازی محدود
اگر برای راه انداختن کسب و کار اینترنتی و طراحی سایت به سراغ خرید هاست از سرویسهای هاستینگ بروید، این مزیتها شامل حال شما میشود:
- کنترل کامل بر زیرساخت وبسایت
- دسترسی به طیف گستردهای از انواع تمها
- گزینههای سفارشیسازی متعدد
و اما مهمترین معایب طراحی سایت با خرید هاست عبارتاند از:
- مسئولیت تعمیر و نگهداری وبسایت به عهده خود شما است.
- یادگیری طراحی سایت سختتر و راهاندازی آن زمانبر است.
- تیم پشتیبانی اختصاصی وجود ندارد.
طراحی وبسایت برای راه انداختن کسب و کار اینترنتی
وقتی با هدف راه اندازی کسب و کار اینترنتی اقدام به طراحی سایت میکنید، در اولین قدم باید به جذابیت بصری وبسایت توجه کنید. وبسایت کسبوکار شما نباید درهم و برهم باشد، بلکه باید نام برند، لوگو و رنگ امضای شما را در سراسر وبسایت، به ویژه در صفحه اصلی، نمایش دهد.
همچنین افزودن صفحات اساسی مثل صفحه درباره ما، صفحه تماس و صفحات قوانین سایت از جمله عناصر ضروری وبسایت شماست. پس از تعیین طراحی و صفحات ضروری، نوبت آن است که بخش فروشگاهی وب سایت را راه اندازی کنید. بسته به نوع آنلاین شاپ شما، عناصر کلیدی سایت عبارتاند از:
- محصولات: توضیحات و اطلاعات دقیق محصول مثل قیمت و انواع موجود از جمله جنس، اندازه و رنگ آنها را در اختیار کاربران بگذارید. تصاویر با کیفیت را فراموش نکنید.
- درگاههای پرداخت: بین پرداخت در محل و پرداخت آنلاین یک گزینه را انتخاب کنید.
- گزینههای حمل و نقل: تصمیم بگیرید که تحویل سفارشات را خودتان انجام میدهید یا میخواهید با شرکتهای بستهبندی و تحویل سفارشات همکاری کنید.
نهایتا پس از تنظیم تمام ویژگیهای لازم، حتما وبسایت را آزمایش کنید و مطمئن شوید همه بخشهای سایت درست و بدون مشکل کار میکنند.
۵. بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی بازاریابی کنید
سفر راه انداختن کسب و کار اینترنتی شما به همینجا ختم نمیشود. در مرحله بعدی باید به فکر سرمایهگذاری برای تبلیغ کسب و کار خود و یافتن راههایی برای هدایت ترافیک به وبسایت خود باشید. هر چقدر سایت شما ترافیک بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری بهدست میآورید.
با در نظر گرفتن این موضوع، بد نیست با برخی از استراتژیهای بازاریابی کسب و کار آنلاین آشنا شوید:
سئو سایت را جدی بگیرید
حضور در فضای آنلاین بدون تلاش برای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) بیفایده است! بعد از راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، یکی از مهمترین جنبههایی که باید به آن پرداخته شود، تلاش برای کسب تقویت سئو وبسایت است. هرچه رتبه سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را مشاهده میکنند و نرخ ترافیک ارگانیک سایت بیشتر خواهد بود.
موتورهای جستجو هنگام رتبهبندی سایتها و صفحات، فاکتورهای زیادی را در نظر میگیرند. از این رو روشهای متعددی برای بهبود عملکرد سئو سایت وجود دارد که از ظرفیت این مقاله خارج است. اما پیشنهاد میکنیم با کمی تحقیق در این زمینه، وبسایت خود را به صفحه اول موتورهای جستجوی قوی مثل گوگل برسانید. فواید این استراتژی بازاریابی عبارتاند از:
- ترافیک هدفمند را به سایت هدایت میکند.
- باعث ایجاد اقتدار در صنعت کسبوکار میشود.
- آگاهی از برند را افزایش میدهد.
البته این شیوه بازاریابی معایبی هم دارد. مثلا اینکه:
- به آزمون و خطای زیادی نیاز دارد.
- قوانین سئو دائما در حال تغییر هستند و بهعنوان صاحب وبسایت باید همواره حواستان به این تغییرات باشد.
در رسانههای اجتماعی حضور موثر داشته باشید
بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی، بازاریابی در رسانههای اجتماعی یک روش عالی برای تبلیغ است؛ چون حجم زیادی از تبدیلها در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اتفاق میافتد. شرکتها با آگاهی کامل نسبت به این مسئله اغلب چندین حساب در رسانههای اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و یوتیوب میسازند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند.
کلید حضور قدرتمند و موثر در رسانههای اجتماعی، تعامل با کاربران است. ارزش واقعی ارائه کنید و تا جایی که میتوانید به سوالات آنها پاسخ دهید و راه حل پیش پای آنها بگذارید. اینها زمینه اعتماد مشتریان به کسب و کار نوپای شما را ایجاد میکنند. از مزیتهای مهم رسانههای اجتماعی برای رشد یک برند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سهولت برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب
- دسترسی به مخاطبان بیشتر
- امکان برخورداری از محتوای تولیدی کاربران (UGC) با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه
همچنین مهمترین معایب آن عبارتاند:
- ضرورت تسلط به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
- کنترل کمتر بر داستان برند
- نداشتن فرصت خطا (هرگونه حرکت اشتباه میتواند واکنش سریع کاربران را بهدنبال داشته باشد)
با بازاریابی ایمیلی کسبوکار آنلاین خود را معرفی کنید
در این روش بازاریابی با ارسال ایمیل به افرادی که در خبرنامه سایت ثبت نام کردهاند، تخفیفات و پیشنهادات ویژه خود را اطلاع میدهید و آنها را به صفحه سایت خود میکشانید. همین پیامهای ساده برند شما را در ذهن مشتری نگه میدارند و آنان را به بازگشت و خرید ترغیب میکنند. مزایای این تاکتیک بازاریابی به شرح زیر است:
- امکان تقسیمبندی کاربران و شخصیسازی ایمیلهای بازاریابی
- ارتباط مستقیم با مشتریان
- امکان ارسال نظرسنجی و دریافت بازخورد مشتریان
همچنین معایب آن عبارتاند از:
- آزاردهنده بودن ایمیلهای مکرر برای مشتریان
- دستهبندی برخی از پیامها بهعنوان هرزنامه توسط نرم افزار ایمیل
سنجش موفقیت بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی
بعد از راه انداختن کسب و کار اینترنتی، دو مفهوم برای سنجش موفقیت آن وجود دارد:
- عوامل حیاتی موفقیت (CSF): عناصر مهمی که کسب و کار برای موفقیت باید به آن دست یابد.
- شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI): اهداف عددی قابل اندازهگیری که موفقیت تلاشهای تجاری را تعیین میکنند.
بهعنوان مثال «افزایش سود» یک نمونه CSF است؛ در حالی که بهعنوان یک KPI همسو با این هدف ، میتوانیم «افزایش ۱% فروش در هر ماه» را انتخاب کنیم. CSFها و KPIهای هر کسب و کار میتواند بر اساس مقیاس آن، نوع عملیات و صنعتی که در آن فعالیت میکند، متفاوت باشد. از KPI های پرکاربرد کسب و کارهای آنلاین میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- ترافیک ورودی: نظارت بر تعداد بازدیدکنندگان سایت و اینکه از کجا آمدهاند.
- نرخ پرش: درصد کاربرانی که بلافاصله پس از باز کردن یک صفحه، سایت شما را ترک میکنند.
- زمان ماندگاری: مدت زمانی که بازدیدکنندگان در صفحات سایت میگذرانند.
- نرخ تبدیل: بازدیدکنندگانی که هدف موردنظر شما مثل کلیک روی پیوندها، خرید محصولات یا ثبت نام در خبرنامهها را انجام میدهند.
برای ردیابی معیارهای بالا میتوانید از Google Analytics استفاده کنید.
راه انداختن کسب و کار اینترنتی با سرمایه اندک
امروزه راه انداختن کسب و کار اینترنتی مثل گذشته هزینهبردار نیست. ما در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان در بحث راه انداختن کسب و کار با سرمایه کم روشهای موثری را به شما معرفی خواهیم کرد.
حتی اگر تمایلی به خرید و انبار کردن محصولات ندارید، میتوانید «همکاری در فروش» را انتخاب کنید و فقط تلاش کنید در بستر آنلاین محصولی را بفروشید. تامینکننده اصلی، محصول موردنظر را از انبار خود مستقیما برای مشتری ارسال میکند و شما سود خود را از خرید مشتری دریافت میکنید.
حتی لازم نیست هزینههای هنگفتی صرف بازاریابی کسب و کار آنلاین خود کنید. تا زمانی که تاکتیکهای بازاریابی چریکی و بازاریابی در رسانههای اجتماعی هستند، تبلیغ کسب و کار برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. کافی است کمی خارج از چارچوب فکر کنید تا کسب و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه ممکن راه اندازی کنید.
کلام آخر
تنها راه دسترسی به مشتریان جهان و فروش شبانهروزی محصولات و خدمات، راه اندازی کسب و کار آنلاین سودمند و انعطافپذیر است. کسب و کاری که هزینه راهاندازی آن به مراتب کمتر از فروشگاههای حضوری و درآمد آن طی مدت زمان کوتاهی به مراتب بیشتر است. ما در این مقاله نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی را در پنج مرحله به شما معرفی کردیم:
- انتخاب جایگاه خود در بازار. اجرای تحقیقات جهت کشف حوزههای تجاری سودآور، انتخاب مخاطب هدف و یادگیری از رقبا.
- تصمیمگیری در مورد مدل کسب و کار. انتخاب مدل موردنظر از میان انواع مختلف B2C، B2B، C2B، یا C2C.
- کسب آگاهی در مورد مجوزهای لازم و قوانین تجاری. شناسایی پیشنیازهای لازم برای راه اندازی کسب و کار با توجه به قوانین و مقررات منطقهای.
- طراحی و توسعه سایت. استفاده از یک پلتفرم وبسایتساز یا برونسپاری طراحی و توسعه سایت.
- بازاریابی کسب و کار اینترنتی. ارتقا کسبوکار با استراتژیهای بازاریابی مثل تولید محتوای سئو شده، حضور در رسانههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی.
اکنون که دانش کافی در مورد چگونگی راه انداختن کسب و کار اینترنتی را به دست آوردید، امیدواریم سفر تجارت الکترونیک خود را با آگاهی و اعتماد به نفس بیشتری آغاز کنید. اما فراموش نکنید حتی اگر مسیر شروع یک کسب وکار را میدانید برای هموار نمودن مسیر راه حتما از مشاور توسعه کسب و کار کمک بگیرید