منظور از کسب و کار کوچک چیست؟

تصویری از یک کسب و کار کوچک

اگر به‌تازگی استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید یا در حال حاضر به‌عنوان یک تاجر یا پیمانکار انحصاری فعالیت می‌کنید، احتمالاً خیلی‌ها به شغل شما به‌عنوان یک کسب و کار کوچک نگاه می‌کنند.

اما منظور از کسب و کار کوچک چیست؟ ما این جمله را بارها شنیده‌ایم. اخبار و مقالات پر از اطلاعات گسترده درباره تولد و مرگ مشاغل کوچک، عملکرد اقتصادی آن‌ها، مالیاتشان و حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری روی آن‌هاست. اما عده‌ای هنوز نمی‌توانند درک درستی از این مفهوم داشته باشند.

به عقیده برخی، صاحب کسب و کار کوچک مستقل، شرکت خود را پاره‌وقت اداره می‌کند. عده‌ای فکر می‌کنند این مشاغل فعالیت تمام‌وقت دارند، منتها نسبت به شرکت‌های بزرگ کارکنان کمتری استخدام می‌کنند. کدام درست می‌گویند؟

در این مقاله قصد داریم مفصل درباره مفهوم کسب و کار کوچک و استانداردهای آب صحبت کنیم. همراه ما باشید.

کسب و کار کوچک چیست؟

واژه کسب و کار کوچک به معنای یک کسب و کار مستقل و با مالکیت مستقل است که کارکنان زیادی استخدام نمی‌کند و حجم فروش کمتری دارد. حتی اگر این تعریف تصویری هرچند مبهم در ذهنتان شکل دهد، باز هم نمی‌تواند مفهومش را برای عده زیادی روشن کند. «کارمند کمتر» یعنی چقدر؟ «فروش کم» در مقایسه با کدام معیار؟

طبقه‌بندی یک کسب و کار کوچک بسته به تعریف سازمان یا کشوری از چگونگی اندازه‌گیری اندازه یک شرکت است. کشورهای مختلف برای تعیین کسب و کارهای کوچک و بزرگ معیارهای مشخصی دارند؛ اما معمولا از یک تعریف استاندارد برای تعریف تفاوت کسب و کار کوچک و بزرگ پیروی می‌کنند و آن دسته‌بندی به ۳ گروه اصلی SME است.

تصویری از یک کسب و کار کوچک

SME چیست؟

خیلی از کسب‌وکارهای کوچک تحت عنوان شرکت‌های کوچک تا متوسط ​​(SMEs) دسته‌بندی می‌شوند. تحقیقات پارلمانی بریتانیا نشان می‌دهد در سال 2020 حدود شش میلیون کسب و کار به عنوان SME طبقه‌بندی شده‌اند که رقم قابل توجهی است. یعنی فقط ۸ هزار کسب و کار بخش خصوصی به عنوان SME طبقه‌بندی نشده‌اند. اما در دسته‌بندی SME، جایگاه کسب و کار کوچک چیست؟

در ادامه با ۳ دسته اصلی SME آشنا می‌شویم. اگر کسب و کار شما دو مورد از ۳ ویژگی هر دسته‌بندی را داشته باشد، جزء آن محسوب می‌شود:

۱. کسب و کار خرد

  • گردش مالی سالانه: 632000 پوند یا کمتر
  • کل مبلغ در ترازنامه: 316000 پوند یا کمتر
  • تعداد کارمندان: 10 نفر یا کمتر

۲. کسب و کار کوچک

  • گردش مالی سالانه: 10.2 میلیون پوند یا کمتر
  • کل مبلغ در ترازنامه: 5.1 میلیون پوند یا کمتر
  • تعداد کارمندان: 50 نفر یا کمتر

۳. کسب و کار متوسط

  • گردش مالی سالانه: 36 میلیون پوند یا کمتر
  • کل مبلغ در ترازنامه: 18 میلیون پوند یا کمتر
  • تعداد کارمندان: 250 یا کمتر

در گذشته اگر کسب و کاری کارکنان کمتری استخدام می‌کرد، در بیشتر موارد به عنوان کسب و کار کوچک شناخته می‌شد. در حالی که امروز برای این مشاغل عبارت «کسب و کار خرد» در نظر گرفته می‌شود.

در سال 2020 از شش میلیون شرکت کوچک و متوسط ​​بخش خصوصی، 1.4 میلیون آنها کارمند داشتند و 4.6 میلیون آنها کارمند نداشتند. طبیعی است تاجران انحصاری، پیمانکاران، فریلنسرها و شرکت‌های با مسئولیت محدود کارمندی نداشته باشند. ساختار این شرکت‌های کوچک مثل لوله‌کشی، مشاوران فناوری اطلاعات، آرایشگری و توسعه‌دهندگی معمولا فقط از یک نفر به عنوان مالک اصلی تشکیل می‌شود.

در بریتانیا از نزدیک به شش میلیون کسب و کار بخش خصوصی 5.73 میلیون آنها کسب و کار خرد محسوب می‌شوند و کمتر از 10 کارمند دارند.

طبقه‌بندی کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

شاید در ابتدا فکر کنید همینکه بدانید کسب و کار کوچک چیست، کفایت می‌کند و نیاز نیست بیشتر در آن عمیق شوید. در حالی که در قدم بعدی شروع کسب و کار کوچک، باید بدانید شغلی که راه‌اندازی می‌کنید در کدام دسته از انواع کسب و کار قرار می‌گیرد.

کمک‌های مالی و بودجه

شروع یک کسب و کار سخت است و تلاش برای یافتن جایگاه خود در صنایع پر رقابت زمان می‌برد. خیلی وقت‌ها زمان کافی ندارید و می‌خواهید خیلی زود به درآمد بالاتری برسید. البته فقط استارتاپ‌ها با این مشکل مواجه نیستند. خیلی از صاحبان مشاغل موفق تلاش می‌کنند بدون تزریق پول نقد راهی برای رشد و توسعه شرکت پیدا کنند.

اگر خودتان ابزاری برای تأمین مالی برنامه‌های استارتاپی یا توسعه نداشته باشید، چطور می‌توان بدون سرمایه‌گذار پول وارد کسب و کار کرد؟ اینجاست که باید به فکر بودجه‌های دولتی و انواع کمک‌های بلاعوض برای شروع کسب و کار کوچک خانگی یا شرکتی بود.

همه سازمان‌ها پارامترهای یکسانی برای تعریف اندازه کسب و کار ندارند، اما همه آنها بر اساس معیارهای مشابهی کار می‌کنند:

  • تعداد افرادی که استخدام می کنید
  • گردش مالی سالانه
  • مقدار پول ترازنامه

اینجاست که دانستن این ارقام به شما کمک می‌کند راحت‌تر برای کمک‌های خارجی درخواست کنید؛ به خصوص اگر با چندین نهاد تأمین مالی سروکار داشته باشید.

تصویری از یک کسب و کار کوچک

الزامات حسابداری

همه مشاغل سالانه موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی هستند. اما اگر شرکتی با مسئولیت محدود راه‌اندازی کنید، تعهدات دیگری هم هست که باید در نظر گرفته شود. مثلا به‌عنوان بخشی از اظهارنامه مالیاتی شرکت باید یک حساب‌رسی سالانه هم ارسال کنید.

اما تفاوت کسب و کار کوچک چیست؟ در مورد این مشاغل قوانین کمی متفاوت است.

در کسب و کار خرد شما می‌توانید:

  • حساب‌های ساده‌تری ثبت کنید
  • فقط ترازنامه را به نهاد مسئول ارسال کنید
  • از معافیت حسابرسی بهره ببرید

اگر مدیریت کسب و کارهای کوچک را بر عهده دارید، می‌توانید:

  • حساب‌های خلاصه شده را به نهاد مسئول ارسال کنید (اعضای شرکت باید با آن موافق باشند)
  • از معافیت حسابرسی بهره ببرید
  • می‌توانید به انتخاب خود گزارش سود و زیان را به نهاد مسئول بفرستید یا نفرستید

قانون مالیاتی جدید بریتانیا (IR35)

این قوانین به تازگی اعمال شده‌اند و تعیین می‌کنند یک کارمند به‌عنوان کارمند در نظر گرفته می‌شود یا خیر و اگر چنین است باید مالیات بر درآمد بپردازد.

به عنوان یک فریلنسر، پیمانکار یا صاحب کسب و کار کوچک باید از آخرین اطلاعات روز باخبر باشید، چون مستقیما بر نحوه عملکرد شما تاثیر خواهد گذاشت.

از نظر IR35، تمایز بین یک کسب و کار کوچک و متوسط بسیار مهم و ضروری است. اگر شما یک کسب و کار متوسط (بر اساس معیارهای SME) باشید، مسئولیت تعیین وضعیت IR35 بر عهده شرکت است. فرقش با کسب و کار کوچک چیست؟ برای کسب و کارهای کوچک در بخش خصوصی، پیمانکار مسئولیت انجام این بررسی‌ها را بر عهده می‌گیرد.

نرخ‌های تجاری

اگرچه نرخ‌های تجاری ربطی به معیار‌های تعیین SMEها ندارند؛ اگر کسب و کاری به‌عنوان یکی از انواع کسب و کار کوچک طبقه بندی شود، در بحث پرداخت نرخ‌های تجاری از مزایایی بهره‌مند خواهد شد. برای املاک بیرون از خانه که برای مقاصد تجاری استفاده می‌شوند، نرخ ثابتی از مشاغل دریافت می‌شود. این مکان‌ها می‌توانند شامل مغازه‌ها، دفاتر، کارخانه‌ها و انبارها باشند.

این نرخ نیز مشابه مالیات بر دارایی‌های داخلی است. شما به عنوان مالک می‌توانید نرخ تجاری کسب و کار را بر اساس ارزش ملک و ضریب استاندارد تخمین بزنید. در بریتانیا اگر ارزش ملک بیش از 51000 پوند باشد، از ضریب استاندارد 51.2p و اگر کمتر از 51000 پوند باشد، از ضریب کسب و کار کوچک 49.9p استفاده می‌شود.

همچنین اگر ارزش نرخ‌گذاری ملک کمتر از 15000 پوند باشد، واجد شرایط تخفیف نرخ کسب و کار کوچک خواهید بود و اگر ارزش آن 12000 پوند یا کمتر باشد، نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

تصویری از یک کسب و کار کوچک

کلام آخر

بعد از مطالعه این مقاله درباره ویژگی کسب و کار کوچک، می‌دانیم منظور از کسب و کار کوچک چیست و با مقدمات راه‌اندازی آنها آشنا هستیم. مشاغل کوچک ارزشمندند چون:

  • به اشتغال‌زایی کمک می‌کنند.
  • بستری برای استارتاپ‌ها و کارآفرینان فراهم می‌کنند تا از نوآوری‌ها الهام بگیرند و در حوزه کاری خود، حرف اول را بزنند.
  • معمولا محصولات و خدمات جدید را توسعه می‌دهند.
  • جامعه می‌سازند.
  • فرصت‌هایی ایجاد می‌کنند که همیشه در شرکت‌های بزرگ وجود ندارد.

اگر شما هم به راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود فکر می‌کنید، امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله دیدگاه خوبی نسبت به قدم‌های اولیه به دست آورده باشید. اگر سوال بیشتری در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم صفحه پروژه‌ های شرکت ایده را مطالعه کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید