6 مورد از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی

تصویری از مدیریت منابع انسانی

فهرست مطالب

مدیریت موثر منابع انسانی از هرج و مرج در سطح شرکت جلوگیری می‌کند. وجود این بخش به‌خاطر حل اختلافات داخلی، نشان‌دادن اتحاد شرکت به مشتریان و رعایت قانون یک مسئله بسیار حیاتی است؛ اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. 

در حالی که این روزها هزینه بی‌علاقگی کارمندان شرکت زیاد است و باید پذیرای هرگونه پیشنهاد برای بهبود مدیریت منابع انسانی بود! 

به همین خاطر قصد داریم نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی از رعایت اصول اولیه و آمادگی شنیدن بازخوردهای مختلف تا استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای رشد شبکه‌ را مرور کنیم و راه و روش علاقه‌مند نگه داشتن کارکنان و اداره بهتر شرکت را به شما بیاموزیم. همراه ما باشید.

نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی (۶ مورد)

همه نکاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، توصیه‌هایی هستند که تاکنون بارها شنیده‌اید؛ با وجود این درک آن‌ها برای اجرای کارآمد کسب‌ و‌ کارتان بسیار حیاتی است.

۱. مرتب با تیم کارکنان ارتباط برقرار کنید

برقراری و حفظ ارتباط در هر حرفه‌ای حیاتی است. این مسئله به ‌خصوص در بخش منابع انسانی مجموعه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چراکه باید بتوان به‌طور منظم با تیم و سایر اعضای شرکت ارتباط برقرار کرد و همه‌ چیز را زیر نظر داشت تا مطمئن شد کل عملیات در مسیر درست قرار دارد. 

تصویری از ارتباط با تیم کارکنان

حفظ پیوند محکم با دیگران از طریق برگزاری جلسات منظم و سیاست درهای باز برای برقراری ارتباط و بازخورد، کمک می‌کند راحت‌تر بفهمید چه زمانی روی چه کسی تمرکز کنید.

۲. نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی: منظم بمانید

این توصیه را هم بارها شنیده‌اید. سازماندهی و نظم از قطعات حیاتی پازل منابع انسانی است. برای بررسی فضای کاری حضوری و دیجیتال خود وقت بگذارید، فهرست وظایف خود را مرتب کنید، دستی به روی منابع و پردازش‌های صندوق ورودی بکشید و آن‌ها را سازماندهی کنید. 

مهم‌تر از همه مطمئن شوید که از مهارت‌های مدیریت زمان بهره می‌برید. سرتان شلوغ باشد یا نباشد، با افرادی سروکار دارید که مسئولیت اداره شرکت شما را بر عهده دارند؛ بنابراین قول‌های تقریبی و تاخیرهای همیشگی قابل قبول نیست.

وظایف خود را اولویت ‌بندی کنید، بلوک‌های زمانی داشته باشید و یک برنامه روزانه بچینید تا عادت به تعویق انداختن را کنار بگذارید.

۳. نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی: سرسخت و محکم باشید

یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی این است که مدیر این بخش باید بتواند اختلافات داخلی را حل کند و ضمن حل مشکلات رفتاری کارکنان، وظایف خود را نیز انجام دهد. این یعنی باید سختگیر و در عین حال منصف باشید، به خصوص در مورد خط مشی شرکت.

گاهی زمانی که تخلفی رخ می‌دهد، باید به شرایط نگاه کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت؛ اما در مواقع ضروری باید قانون را همان‌طور که هست پیاده کرد. فرقی نمی‌کند با پایین‌ترین سطح کارکنان شرکت سر و کار دارید یا مقابلتان یکی از مدیران بانفوذ شرکت است. 

اگر فردی تخلف می‌کند، باید بدانید چه زمانی و چگونه خط ‌مشی شرکت را اجرا کنید. چرا که در غیر این صورت نه تنها اقتدار منابع انسانی را ضعیف کرده‌اید، بلکه باعث ایجاد عقاید و حرکات از هم گسیخته در شرکت می‌شوید و مشتریان را سردرگم خواهید کرد.

۴. برای نظرات دیگران گوش شنوا داشته باشید

صرف اجرای سیاست‌ها به این معنی نیست که باید سخت‌گیرانه تمام حواستان پی آن‌ها باشد. یکی از شرایط احراز مدیر منابع انسانی این است که آماده شنیدن نظرات دیگران در ارتباط با مشکلاتشان در سازمان باشد و با آغوش باز از بازخوردها استقبال کند. البته لازمه این گوش شنوا، داشتن خط مشی خاصی در مورد ارتباط باز است.

تصویری از توجه به نظرات کارکنان و تیم

حتی اگر با نظر شخصی موافق نیستید، او را از بیان نظراتش منصرف نکنید. گاهی اوقات لازم است سیاست‌ها به‌روز شوند یا اقداماتی برای بهبود وضعیت فعلی انجام شود.

۵. نمونه‌ای برای کارکنان باشید

یکی دیگر از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی این است که به اندازه سایرین به سیاست‌های خود متعهد باشید. حتی شده بیشتر! مطمئنا این روش رهبری چالش‌های خودش را دارد؛ اما حداقل الگویی ارائه می‌دهد که تیم شما (و سایر کارمندان) می‌توانند از آن پیروی کنند.

اجرای قوانینی که خودتان زیر پا می‌گذارید، برای کارکنان سخت است و تلاش برای عملی کردن آن فقط و فقط کارکنان را نسبت به شما رنجیده‌ خاطر می‌کند. 

بنابراین به خودتان لطف کنید و با عمل به قوانین وضع ‌شده، دیگران را در کنار خود نگه دارید. با این ترفند برقراری ارتباط با کارکنان در مواقع بروز مشکلات یا زمان‌هایی که باید به سمت سیاست‌ها و شیوه‌های جدید سوق داده شوند به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

۶. نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی: تا حد ممکن دقیق باشید

شفافیت و وضوح یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریت منابع انسانی است که باید بدانید. چه زمانی که با یک نیروی جدید در مرحله استخدام صحبت می‌کنید و وظایف را توضیح می‌دهید چه زمانی که فرایندهای تیم خود را ارزیابی می‌کنید، باید منظور خود را دقیق برسانید و وظایفی که باید انجام شود را مشخص کنید.

تا اینجا در مورد توصیه‌هایی صحبت کردیم که قطعا بارها شنیده‌اید؛ در ادامه برخی نکات کلیدی مدیریت نیروی انسانی را مرور می‌کنیم که کمی اساسی‌تر هستند و کمتر در مورد آن‌ها صحبت شده‌است.

با توجه به عملکرد کسب ‌و ‌کار و تیم‌ها، تصویر بزرگتر را ببینید

به‌عنوان یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی، هرچه بیشتر در مورد نحوه تعامل همه افراد با یکدیگر، معیارهای موفقیت هر تیم و تأثیر یک تیم بر تیم دیگر بدانید، تصمیم‌گیری‌های مهم و مشاهده تصویر بزرگتر برایتان آسان‌تر است. 

با درک عمیق عملکرد کسب‌ و‌ کار و تاثیر تیم‌ها بر هم، می‌توانید مشکلات را راحت‌تر ببینید و سریع‌تر به ریشه آن‌ها برسید.

به علاوه با چنین دانشی می‌توانید مشکلاتی که در یک تیم ظاهر می‌شود را پیش ‌بینی کرده و برای مقابله با آن‌ها تصمیم بگیرید که جلسات آموزشی برگزار کنید یا وظایف جدیدی به برخی کارکنان اختصاص دهید. در هر صورت همیشه می‌دانید بهترین اقدامی که باید انجام دهید چیست و کجا باید تلاش خود را متمرکز کنید.

فراتر از همه این‌ها آشنایی با عملکرد عناصر تجاری و مالی شرکت کمک می‌کند معیارهای ملموسی در اختیار کارکنان بگذارید. 

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد انگیزه در یک کارمند این است که به او نشان دهید کسب‌و‌کار در مجموع چطور پیش می‌رود و سهم او از این رشد و پیشرفت چه بوده است. در حالی که اگر آگاه نباشید وظایفشان چگونه در قالب تصویر بزرگتر جا می‌گیرد، این عمل برایتان دشوار خواهد بود.

با رسانه‌های اجتماعی به ‌روز بمانید و شبکه ‌سازی کنید

فعال بودن در رسانه‌های اجتماعی یک روش عالی برای ارتباط‌سازی، دریافت اطلاعات جدید و رشد شخصیتی و حرفه‌ای است. 

تصویری از فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

شاید در نگاه اول استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای افراد تازه‌کار ترسناک به ‌نظر برسد، اما می‌توان اخبار، شرکت‌ها، وبلاگ‌ها و رهبران فکری در حوزه کاری را دنبال کرد، متدهای جدید را شناخت و از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده کرد. این یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی است.

در حداقل حالت ممکن باید یک حساب توییتر داشته باشید و رهبران فکری منابع انسانی را دنبال کنید. اما اگر می‌خواهید قدمی جلوتر بروید، با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل، نظرات کاربران درباره شرکت خود را جستجو کنید. به این ترتیب می‌بینید محبوب‌ترین انواع محتوا در نظر مردم چیست و همچنین می‌توانید از منابع محتواهای محبوب ایده بگیرید و در سازمان اجرا کنید. 

محتوای مفید را در زمان کوتاه‌تر با تلاش کمتر جمع‌آوری کنید

برای جمع‌آوری محتوا از منابع مفید از فیدهای RSS استفاده کنید. به این ترتیب به‌جای اینکه در وبلاگ‌های مختلف بگردید و مطالب مفید را دستی انتخاب کنید، می‌توانید فید خود را بارگیری کرده و یک نمای کلی از پست‌های برتر توسط منابع مورد نظر را ببینید.

برای مثال تصور کنید در ۱۰ وبلاگ مختلف منابع انسانی عضو شده‌اید تا بهترین متدهای این صنعت را دنبال کنید و بعد ۱۰ وبلاگ دیگر برای مواردی مثل نسخه‌های نرم افزاری و تکنولوژی‌های آینده پیدا می‌کنید و عضو می‌شوید. البته که همه اینها برای رشد شخصی و حرفه‌ای حیاتی هستند.

متأسفانه، برای خواندن محتوای تمام این وبلاگ‌ها باید آن‌ها را به صورت دستی باز کنید و فید را مرور کنید یا لابه‌لای ایمیل‌های خود بگردید تا پیام‌های آن‌ها را پیدا کنید (و بعد دوباره آن‌ها را دستی باز کنید). 

روش موثرتر استفاده از یک فید RSS است. کافی است آن را طوری مرتب کنید که به‌صورت خودکار محتواهای منتشر شده را جمع‌آوری کند، سپس نتایج را بر اساس تاریخ یا علاقه‌مندی خود مرتب کرده و روی نمایشگر ببینید.

برای موفقیت مداوم، فرآیندهای خود را مستند کنید

یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی، مستندسازی فرایندها است. با وجود یک فرایند ثابت و ارائه دستورالعمل‌های دقیق برای هر مرحله، همه کارکنان می‌توانند وظایف خود را با استانداردهای بالا انجام دهند. 

به علاوه هنگامی که مشکلی پیش می‌آید، می‌توان پیگیری کرد که مشکل از جانب کارمند بوده یا نقصی در فرایند رخ داده و آن را اصلاح کرد.

کمک به راه‌اندازی نیروی‌ کار جدید و بی‌تجربه

یک فرآیند مستند به کارمندان جدید و بی‌تجربه نیز اجازه می‌دهد وظایف خود را مطابق با استانداردهای قدیمی سازمان انجام دهند. مطمئنا مدت‌ زمان بیشتری طول می‌کشد تا روال کار را طی کنند؛ اما مراحل انجام کار مشابه است و نتایج تفاوت چندانی نخواهد داشت.

کنترل کامل بر چگونگی پیشرفت عملیات

در واقع شما فقط دستورالعمل نمی‌دهید؛ اینکه کارمندان پیشرفت خود را در حین کار پیگیری کنند، معیارهای خوبی در اختیارتان می‌گذارد تا هر عملیاتی که در حال انجام است، نحوه تکمیل آن عملیات و فردی که مسئولیت آن را به عهده دارد، تحت کنترل داشته باشید. 

اگر مشکلات ناشی از ضعفی در فرایندهای سازمان باشد، می‌توانید با آزمون و امتحان، فرایندها را بهبود ببخشید و مشکلات جدی را قبل از آنکه آسیب بزرگی وارد کنند، حل کنید.

نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی: تقویت مسئولیت‌پذیری کارکنان سازمان

یکی از اصول مدیریت منابع انسانی تقویت حس مسئولیت پذیری کارکنان است و این با مستندسازی فرایندها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. چون همه می‌توانند کیفیت انجام وظایف خود را ببینند و این می‌تواند انگیزه‌ای برای کارمندان فراهم کند تا کار خود را شروع کنند. شروع همیشه سخت‌ترین بخش کار است!

به حداقل رساندن خطای انسانی

از دیگر نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی این است که داشتن فرآیندهای مستند، مضرترین عامل ممکن یعنی خطای انسانی را محدود می‌سازد. حتی کارکنانی که بیشترین انگیزه و بهترین نیت را دارند، گاهی دچار خطاهای جبران ‌ناپذیر می‌شوند که کل مجموعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

این خطاها به‌ویژه در مورد کارمندان باتجربه اهمیت زیادی دارد؛ چون این افراد به مرور روش‌های خاصی برای تکمیل وظایف خود انتخاب می‌کنند. 

کارمندان باتجربه اگر جایی وظیفه خاصی را فراموش کنند و به آن‌ها یادآوری نشود یا اگر میانبری برای وظایف خود انتخاب کنند و چیزی به آن‌ها گوشزد نشود، این اشتباهات را همچون عادت در وظایف روزانه تکرار می‌کنند. 

هیچ چیز را به شانس واگذار نکنید. تا جایی که می‌توانید روش‌های خود را مستند کنید و برنامه‌ای برای مدیریت فرآیندهای سازمان داشته باشید تا تیم‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند. اگر در این زمینه به کمک احتیاج دارید، مشاوره مدیریت در شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان شما را راهنمایی خواهد کرد.

استخدام نیروی کاربلد برای تشکیل یک سازمان حرفه‌ای

استخدام نه به این معنی که کسی را پیدا کنید به بهترین وجه با شرایط شغلی شما سازگار باشد. بله حضور این افراد بسیار مهم است؛ اما باید بکوشید کسانی را بیابید که از هر آنچه نیاز دارید، بالاترین سطح ممکن را داشته و با سایر اعضای تیم در تناسب باشند.

اگر کسی را استخدام می‌کنید که به سختی با حداقل نیازهای شما سازگار است، نسبت «حقوق به کار انجام‌ شده» کاملا به نفع کارمند است. چراکه تجربه بیشتری به دست می‌آورند، شرکت دیگری به رزومه خود اضافه می‌کنند و مهارت‌های خود را با کارکردن در سازمان شما تقویت می‌کنند، در حالی که شما نسبت به کارمندان وفادار عملکرد خاصی از آن‌ها نخواهید دید. 

اما اگر فردی استخدام کنید که بالاتر از صلاحیت‌های مورد انتظار شما باشد یا حداقل کسی که تجربه زیادی دارد، تمام این مزیت‌ها معکوس می‌شوند و حالا تیم شما بیشترین بهره را از تجربه و دانش فرد جدید می‌برد.

سازگاری نیروی جدید با سازمان و اعضای آن چه اهمیتی دارد؟

همچنین به‌عنوان یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی باید در نظر بگیرید نیروی جدید با سایر اعضای تیم و شرکت سازگار باشد. مهم نیست یک فرد چقدر باتجربه و با معلومات به نظر برسد، اگر نتواند با بقیه اعضای تیم حرکت کند، ضرر حاصل از حضور او در شرکت در دراز مدت بیشتر از سود آن خواهد بود.

این عنصر هم برای تیم و هم برای خود فرد بی‌نهایت حائز اهمیت است. کافی است با پرسش چند سوال در مورد فعالیت‌های اوقات فراغت و غیره، بفهمید می‌توانند با دیگر اعضای تیم همدلی داشته باشند یا خیر. همچنین می توانید ترتیب یک مصاحبه کوتاه بین چند نفر از اعضای فعلی با نیروی جدید را بدهید و نظر آن‌ها را جویا شوید.

 به یاد داشته باشید استخدام یک نیروی جدید پویایی سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنها با داشتن مصاحبه‌های متعدد می‌توانید به عمق این تاثیر پی‌ببرید و قبل از استخدام، ارتباط‌ سازی کنید.

نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی: کیفیت جلسه معارفه برای نیروی جدید

استخدام بهترین نیروی دنیا آخرین مرحله کارتان نیست. اگر برنامه درستی برای ورود فرد به سازمان و معرفی کسب و کار خود به او نداشته باشید، صرفا زمان و منابعی که برای آموزش آن‌ها صرف شده را هدر می‌دهید. این مسئله عملکرد سایر اعضای تیم و همه کسانی که کارشان به نحوی با نیروی جدید مرتبط است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 یادتان باشد یکی از شرط‌های مهم موفقیت هر تجارت، گنجاندن افراد سازمان در دایره یک فرهنگ مرکزی است.

به همین خاطر یکی از نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی معرفی کسب‌وکار به نیروی جدید است. برای آنکه سریع‌تر به کارمندان شرکت نفوذ کنید، این تازه های مدیریت منابع انسانی را در نظر داشته باشید:

  • تجهیزات و منابع لازم را از قبل آماده کنید.
  • چند مربی انتخاب کنید تا تجربه روز معارفه بهتر و مؤثرتر باشد.
  • با استفاده از فرآیندهای مستند، آنان را سریع‌تر راه بیندازید.
  • مرتب با آن‌ها همه‌چیز را بررسی کنید و مطمئن شوید کارها خوب پیش می‌روند.
  • آنان را هرچه زودتر به بقیه اعضای تیم معرفی کنید.
  • همه در سازمان باید با مسئولیت‌ها و وظایف دیگر اعضای تیم آشنا باشند؛ به این ترتیب فرد استخدام‌ کننده می‌داند برای مشاوره در مورد برخی موضوعات به چه شخصی مراجعه کند.
  • انتظارات شرکت و انتظارات کارمندان را به وضوح تنظیم کنید.
  • در مرحله مصاحبه از نیروی جدید در مورد تنقلات موردعلاقه‌اش بپرسید و روز استخدام آن‌ها را روز میزش بچینید تا ارتباط بیشتری احساس کند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم با نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی آشنا شویم و ضمن انجام چند توصیه رایج، به نکات و ترفندهای کمتر شنیده شده نیز اشاره کنیم. 

اکنون بعد از مطالعه این مقاله می‌دانید که باید درون سازمان به ارتباط‌ سازی، نظم، سرسختی و در عین حال انصاف، شنیدن نظرات دیگران، عمل به قوانین و دقت توجه کنید و در کنار آن‌ها مواردی همچون توجه به تصویر بزرگتر، مستندسازی فرایندها، استخدام نیروهای قوی و معرفی سازمان به آن‌ها را فراموش نکنید.

آیا شما هم با شاخص کلیدی عملکرد منابع انسانی آشنا هستید؟ توصیه‌ای دارید که بیانگر تجربه شما در این زمینه باشد؟ اگر بله، خواهشمندیم نظرات‌تان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید