نقش مدیر منابع انسانی در تیم ورک

تصویری از مدیریت منابع انسانی

تحقیقات نشان می‌دهد که همکاری سودمند کارکنان، یک هدف اساسی برای اکثر سازمان‌ها است. معمولاً مزایای کار گروهی مؤثر، به ندرت مورد بحث قرار می‌گیرد، اما چگونه منابع انسانی می‌تواند ارزش خود را با تأثیرگذاری مثبت بر کار تیمی کارکنان نشان دهد؟ نقش مدیر منابع انسانی در این زمینه بسیار مهم است.

در این متن قصد داریم مطالبی را در رابطه با وظایف مدیر منابع انسانی در شرکت به شما ارائه کنیم. آشنایی با روش‌های مختلف بهبود نقش مدیر منابع انسانی می‌تواند نه تنها موجب تصحیح روابط کاربران شود، بلکه مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه‌های مختلف را نیز کاهش می‌دهد.

نقش مدیریت شرکت

تصمیمات مربوطه برای سازماندهی کارکنان در تیم‌ها، معمولاً بدون حمایت مدیران ارشد انجام نمی‌شود. در بسیاری از موارد، مدیران به امور سازماندهی بسیار علاقه‌مند هستند. اگر مشتاق نباشند، منابع انسانی می‌تواند با ذکر مزایایی مانند موارد زیر این امر را تسهیل کند. این مزایا عبارت‌اند از:

  • کار مؤثرتر
  • نوآوری بیشتر از طریق همکاری
  • رقابت و به اشتراک‌گذاری بهترین رویه‌ها در بین هم‌تیمی‌ها
  • روابط قوی‌تر با کارکنان (که منجر به روحیه و انگیزه بالاتر می‌شود)
  • حمایت از کار گروهی از طریق استراتژی منابع انسانی

برای انجام امور مربوط به توسعه کار تیمی در شرکت خود، بهتر است ابتدا به انتخاب بهترین استراتژی مخصوص منابع انسانی بپردازید. رویکرد شما به حوزه‌های منابع انسانی با توجه به چند مزیت خاص می‌تواند بر کار گروهی تأثیر بگذارد. در ادامه آشنایی با نقش مدیر منابع انسانی به این موارد می‌پردازیم.

تصویری از تیم ورک

جذب و حفظ

پرداخت میلیون‌ها دلار پول برای جذب چند بازیکن در یک باشگاه فوتبال بدون دلیل نیست. تیم‌های موفق از کارمندانی با انگیزه و مهارت‌های ارتباطی عالی تشکیل شده‌اند. ویژگی‌هایی که تیم‌های شما نیاز دارند را شناسایی کرده و بر اساس آن، محرک‌های استخدام خود (recruitment drives) را طراحی کنید.

یادگیری و توسعه

مهارت‌های خاصی برای انجام تیم ورک و رهبری یک تیم مورد نیاز است. کار تیمی مؤثرتر را می‌توان با توسعه کارکنان در زمینه‌هایی مانند مدیریت پروژه، ارتباطات و رهبری به‌دست آورد.

پرداخت و پاداش

برنامه‌های انگیزشی و تشویقی برای کارکنان مثل پاداش دادن به دستاوردهای تیمی، فرایند کلی تیم ورک را ارتقا می‌دهد. پاداش‌های مربوط به میزان پیشرفت و یا برگزاری جلسات تفریحی برای کارمندان برتر می‌تواند مثال‌های خوبی در این زمینه باشد.

چگونه منابع انسانی می‌تواند تیم‌ها را هدایت کند

منابع انسانی می‌تواند با مشارکت در نحوه سازماندهی تیم‌ها، به‌طور مستقیم از کار تیمی بهتر حمایت نماید. در ادامه به بررسی موارد مربوط به این مبحث می‌پردازیم.

یک هدف و اهداف واضح برای هر تیم تعریف کنید

برای اینکه یک تیم مؤثر باشد، باید هدف کلی و اهداف فعلی خود را بشناسد. اعضای تیم را در هدف‌گذاری مشارکت دهید. ‌این کار باعث خواهد شد تا یک پیوند کلی با هدف کار خود داشته باشند، زیرا آن‌ها در شناخت و انتخاب آن مشارکت داشته‌اند. در ادامه بررسی نقش مدیر منابع انسانی، به مبحث اندازه‌گیری می‌پردازیم.

اندازه‌گیری عملکرد تیم

هر آنچه اندازه‌گیری می‌شود بهبود می‌یابد. معیارهای مؤثر و فرایندی مختص به گزارش‌دهی از سوی رهبران تیم، ایجاد کنید. با انجام این کار، اگر عملکرد تیم پایین‌تر از حد باشد، دلیل این عملکرد پایین را خواهید فهمید و نسبت به انتخاب یک راهکار مناسب اقدام می‌کنید.

پاداش برتری تیم

دستمزدهای متغیر و پاداش‌های مرتبط با اهداف تیم می‌تواند به پیشرفت تیم‌ها کمک کرده و آنها را برای دستیابی به اهداف تعیین شده علاقه‌مند کند.

استفاده از فعالیت‌های تیم‌سازی

تصویری از تیم ورک

اگرچه فعالیت‌های تیم‌سازی (team-building activities) ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسند، اما همچنان روشی بسیار محبوب و مؤثر برای بهبود روابط بین فردی، تعریف نقش‌های تیمی و تشویق همکاری میان کارمندان هستند.

یک مدیر منابع انسانی موفق باید با مدل‌های مختلف تیم‌سازی آشنا باشد. انواع فعالیت‌های تیم‌سازی که باید توسط مدیریت منابع انسانی پروژه در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

فعالیت‌های حل مسئله

در این روش، برای تیم شما چالشی مانند ساختن یک پناهگاه بقا با استفاده از منابع محدود تعیین شده است و تیم شما باید با هم برای توسعه یک برنامه و دستیابی به هدف همکاری کنند.

فعالیت‌های هدف‌گذاری

در این مدل، از اعضای تیم خواسته می‌شود تا یک پروژه را برنامه‌ریزی کنند. این فرایند شامل مواردی همچون  تعریف نتایج و معیارهای موفقیت، جهت ارتقای اهمیت اهداف واضح تیم است.

فعالیت‌های مبتنی بر نقش

بر اساس این روش از بهبود نقش مدیریت منابع انسانی، به هر یک از کارمندان نقش مشخصی در یک چالش تیمی داده می‌شود تا بر اهمیت تمرکز بر نقش‌ها به صورت انفرادی (در دستیابی به هدف تیم) تأکید شود.

فعالیت‌های مبتنی بر ارتباطات

در این نوع فعالیت، کارکنان برای دستیابی به یک هدف تیمی از طریق ارتباط (مانند طراحی و ارائه یک سخنرانی گروهی) برای تأکید بر اهمیت مهارت‌های بین فردی، به چالش کشیده می‌شوند.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با نقش مدیر منابع انسانی در بهبود فعالیت‌های کارمندان و شرایط احراز مدیر منابع انسانی آشنا کنیم. اهداف مدیریت منابع انسانی را می‌‌توان کمک به رشد کلی شرکت دانست.

امروزه تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و همه آن‌ها به اهمیت فوق‌العاده بالای این بخش از مدیریت یک تجارت اشاره دارند. پیروی از روش‌های گفته شده در متن می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

وظایف مدیر منابع انسانی تنها به موارد گفته شده محدود نخواهد شد. نقش مدیر منابع انسانی از اصلی‌ترین مباحثی است که در هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار و انجام مشاوره مدیریت باید به آن توجه کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید