نرم افزارهایی که برای توسعه کسب و کار به آن نیاز دارید

تصویری از نرم افزارهای توسعه کسب و کار

شروع یک کسب و کار در گذشته کار آسانی نبود، اما امروزه به وجود آمدن نرم افزارهای مختلف مخصوص مدیریت کسب و کار موجب شده است تا تمامی افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، به هدف خود برسند. نرم افزارهای توسعه کسب و کار را می‌توان مهم‌ترین بخش در راه بهبود کسب و کار دانست.

تنوع بسیار زیاد در زمینه نرم افزارهای مدیریت کسب و کار موجب شده تا انتخاب بین بهترین نرم افزارهای کسب و کار پیچیده و زمان بر باشد. در این متن قصد داریم شما را با اساسی‌ترین نرم افزارهای تحلیل کسب و کار آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با مهم‌ترین نرم‌افزارهای مورد نیاز

تصویری از نرم افزارهای توسعه کسب و کار

همه ما می‌دانیم که راه اندازی یک کسب و کار دشوار است. بسیاری از صاحبان مشاغل در این زمینه مرتکب اشتباه می‌شوند و از ابزارهای اشتباه، برای کمک به کاهش فشار ناشی از مشکلات اقتصادی استفاده می‌کنند.

متأسفانه، انتخاب ابزارها بدون درک اینکه کدام یک از‌ آن‌ها بیشترین تأثیر را دارند، می‌تواند بیش از آنکه کمک‌کننده باشد، به کسب و کار شما آسیب برساند.

اگر به دنبال ارتقای استراتژی توسعه کسب و کار خود هستید، داشتن ابزار مناسب ضروری است. به طور کلی، مهم‌ترین نرم افزارهای توسعه کسب کار عبارت‌اند از:

  • نرم افزارهای مخصوص مدیریت رسانه‌های اجتماعی
  • نرم افزارهای مخصوص لیست‌های ایمیل و پستی
  • نرم افزارهای مخصوص سندهای آنلاین (online documents)
  • نرم افزارهای مخصوص CRM
  • نرم افزارهای مخصوص مدیریت پروژه
  • نرم افزارهای مخصوص کنفرانس ویدئویی
  • نرم افزارهای مخصوص ابزارهای سئو
  • نرم افزارهای مخصوص هوش تجاری

مدیریت رسانه‌های اجتماعی

تصویری از رسانه‌های اجتماعی

در این بخش از آشنایی با نرم افزارهای توسعه کسب و کار، قصد داریم در مورد نرم افزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی صحبت کنیم.

رسانه‌های اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای برقرار کردن ارتباط بین مشاغل و افراد، در سال‌های اخیر محبوبیت چشمگیری پیدا کرده‌اند.

این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند تا هم‌زمان با تبلیغ برند و خدمات خود، بر روی مخاطبان هدف نیز تمرکز کنید. با این حال، مدیریت حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و ارسال محتوا برای هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه زمان زیادی می‌برد.

ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی (Social media management tools) به شما امکان می‌دهند تا ارسال هرگونه محتوا را در شبکه‌های اجتماعی خود زمان‌بندی نمایید. این مورد باعث خواهد شد تا شما زمان بیشتری برای تبلیغ کسب و کارتان در مکانی به جز شبکه‌های اجتماعی، داشته باشید.

اغلب پلتفرم‌های مدیریت رسانه‌های اجتماعی، ابزارهایی نظیر داشبوردهای گزارش‌دهی را برای کمک در ردیابی و نظارت بر عملکرد پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ارائه می‌کنند.

با استفاده از چنین نرم افزارهایی می‌توانید ببینید چه محتوایی برای مخاطبان شما جذابیت بیشتری داشته است و کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر اساس این آمار بهینه‌سازی کنید.

در بخش بعدی نرم افزارهای توسعه کسب و کار، به لیست ایمیل می‌پردازیم.

لیست ایمیل | نرم افزارهای توسعه کسب و کار

ایمیل یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که می‌توانید از آن جهت بازاریابی محصولات و خدمات خود، برای افرادی که به برند شما علاقه نشان داده‌اند، استفاده کنید. مشکل این است که اکثر ایمیل‌های بازاریابی خیلی مؤثر نیستند و مشترکین شما به ندرت آنها را مطالعه می‌کنند.

لیست‌های ایمیل به شما امکان می‌دهند ابرداده‌ها (metadata) را برای همه کمپین‌های ایمیلی خود مدیریت کنید. این بدان معنی است که شما یک مدرک از هر ایمیلی که ارسال کرده‌اید خواهید داشت تا ببینید که کدام ایمیل بیشتر از همه باز شده است و مورد توجه قرار گرفته است.

پلتفرم‌های ایمیل پیشرفته‌تر به شما امکان می‌دهند فهرست‌های خود را بخش‌بندی کنید. انجام این کار موجب خواهد شد تا شما مشترکین خود را بر اساس آنچه که به آن علاقه دارند، دسته‌بندی (categorize) نمایید.

ارسال اطلاعات مورد نظر افراد برای آن‌ها می‌تواند به شما در کاهش میزان لغو اشتراک (مخصوص سرویس‌های پولی ماهانه، سالانه و …) و افزایش نرخ تبدیل مشتری (customer conversion rate) کمک کند. ابزارهای مخصوص سندهای آنلاین موضوع بعدی ما در مبحث نرم افزارهای توسعه کسب و کار است.

نرم‌افزارهای مخصوص سندهای‌ آنلاین

خوشبختانه، نگهداری کپی‌های فیزیکی اسناد تجاری دیگر برای اکثر مشاغل ضروری نیست. اکنون می‌توانید هر چیزی، از قراردادها گرفته تا محتوای ویدئویی را در فضای ابری ذخیره کنید.

ذخیره کردن اسناد خود به صورت آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از اینترنت، در هر جایی به آنها دسترسی داشته باشید. دیگر نیاز نیست کارمندان شما برای بررسی اسناد مهم به صورت فیزیکی درون اداره باشند.

اسناد آنلاین به تیم شما اجازه می‌دهد تا با یکدیگر به نحو مناسب‌تری همکاری کنند. شما می‌توانید به سایر اعضای تیم اجازه دهید که به طور هم‌زمان روی اسناد مدنظر کار کنند، آن‌ هم بدون اینکه نیاز باشد همه در یک مکان و در کنار یکدیگر باشند.

نرم افزار پیشنهادی: گوگل داکس

نرم افزار CRM

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابزاری است که به شما امکان می‌دهد تا تعاملات خود را با مشتری پیگیری کنید. ابزارهای CRM مخصوص توسعه کسب و کار، به جای نگه داشتن این اطلاعات در ذهن یا نرم افزارهای صفحه گسترده، تمام داده‌های مشتریان شما را در یک پایگاه داده سازماندهی می‌کنند.

پایگاه داده مشتریان به شما امکان می‌دهد اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به روش‌های دیگر ذخیره کنید. با استفاده از این نرم افزارهای مدیریت کسب و کار،‌ می‌توانید کل چرخه فروش را به شکل آنی پیگیری نمایید.

علاوه براین،‌ از چنین نرم‌افزارهایی می‌توانید برای بررسی ارتباطات مشتری با شرکت خود استفاده کنید. شما می‌توانید تماس‌های تلفنی را ردیابی کرده، آن‌ها را طبقه‌بندی نموده و تاریخ‌های مهم را علامت‌گذاری کنید.

مدیریت پروژه | نرم افزارهای توسعه کسب و کار

اگر روی یک پروژه توسعه کسب و کار فعالیت می‌کنید، باید بتوانید تیم خود را مدیریت کرده و کارهایی که تیم شما انجام داده است را پیگیری نمایید. نرم افزار مدیریت پروژه به شما امکان می‌دهد این کار را با ایجاد جدول زمانی برای کمپین توسعه کسب و کار خود و ایجاد وظایفی برای تیم مدنظر، انجام دهید.

ابزارهای مدیریت پروژه امروزی عمدتاً در فضای ابری مستقر هستند. این ویژگی به کارمندان شما اجازه می‌دهد که در هر زمان به یک درگاه آنلاین وارد شوند تا بفهمند که در پروژه‌هایشان چه می‌گذرد. آنها می‌توانند با تیم‌های خود ارتباط برقرار کرده، آخرین وظایف خود را دریافت نمایند و اطلاعات مهمی را در مورد پروژه‌هایشان به دست آورند.

نرم افزار پیشنهادی: ترلو

ویدئو کنفرانس

تصویری از ویدئو کنفرانس

اگر یک تیم توسعه کسب و کار دارید که زیاد سفر می‌کنند یا شرکت شما از یک مدل کار از خانه استفاده می‌‌کند، باید راهی آسان را برای برقراری ارتباط بین کارمندان خود فراهم کنید. به همین دلیل، می‌توان گفت که ابزارهای ویدئو کنفرانس، بسیار ضروری هستند.

ابزارهای ویدئو کنفرانس به کارمندان شما اجازه می‌دهند در جلسات مهم و تماس‌های کاری به صورت رو در رو با یکدیگر صحبت کنند. تماس‌های ویدئویی، شما و همکارانتان را قادر می‌سازد تا با استفاده از ویدئو، تمام احساسات خود را در مورد یک موضوع خاص ابراز نمایید.

علاوه بر این، شما می‌توانید از نرم افزارهای توسعه کسب و کار و مخصوصا ویدئو کنفرانس برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. همه مشتریان نمی‌توانند به صورت حضوری در کنار شما باشند، اما دلیلی وجود ندارد که نتوانید با مشتریان خود از طریق ویدئو کنفرانس صحبت کنید.

نرم افزار پیشنهادی: گوگل میت

ابزار SEO

اگر در تلاش برای بهبود شخصیت آنلاین کسب و کار خود هستید، مردم باید شما را به عنوان شرکت معتبر در زمینه فعالیت مدنظر ببینند. برای انجام این کار، باید محتوای با کیفیتی تولید کنید که تجربه و تخصص شما را نشان دهد.

ابزارهای سئو در انتخاب ایده‌های محتوا به شما کمک می‌کنند. شما با استفاده از چنین ابزارهایی می‌توانید نسبت به یافتن کلمات کلیدی مناسب (key words) اقدام نمایید.

یافتن عباراتی که در زمینه کسب و کار شما آمار جستجوی بالایی داشته‌اند و نوشتن محتوای باکیفیت در مورد آنها، به شما کمک می‌کند تا به رتبه بالایی در نتایج جستجو Google برسید و بتوانید مشتریان بسیار بیشتری را به سمت وب‌سایت خود جذب نمایید.

ابزارهای سئو همچنین به شما کمک می‌کنند تا محتوای وب‌سایت خود را بهینه کنید. این ابزارها، سئوی سایت شما را بررسی کرده و بر اساس آمارهای مختلف، پیشنهادات زیادی را در زمینه بهبود وب‌سایت، به شما ارائه خواهند کرد. در ادامه بحث نرم افزارهای توسعه کسب و کار به هوش تجاری اشاره خواهیم کرد.

هوش تجاری | نرم افزارهای توسعه کسب و کار

در پاسخ به این سؤال که توسعه کسب و کار چیست؟ باید به هوش تجاری بپردازیم. تصمیمات مربوط به هوش تجاری توسط داده‌ها هدایت می‌شوند. اگر به‌روزترین اطلاعات را در مورد صنعت و تجارت خود ندارید، احتمالاً در هنگام گرفتن تصمیمات اساسی و انجام بهترین انتخاب‌ها ، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

اینجاست که هوش تجاری به کمک شما خواهد آمد. ابزار‌های هوش تجاری، راهی را برای جمع‌آوری تمام اطلاعات مدنظر در اختیار شما قرار می‌دهند. هنگامی که داده‌های شما متمرکز شد، می‌توانید با استفاده از این ابزارها گزارش‌هایی ایجاد کنید که بینشی عملی را در مورد داده‌های شما ارائه می‌کند.

با استفاده از این ابزارها می‌توانید این موضوع را ردیابی کنید که درآمد شما از کجا به دست می‌آید؟ عملکرد هر یک از مشتریان شما چقدر خوب است؟ و موفقیت کمپین‌های توسعه کسب و کار خود را پیگیری کنید.

سخن پایانی

وقتی نوبت به توسعه کسب و کار می‌رسد، شناخت مبانی توسعه کسب و کار مهم‌ترین عاملی خواهد بود که باید به آن توجه کنید. آگاهی از روش‌های توسعه کسب و کار نه تنها موجب افزایش درآمد ثابت شما خواهد شد،‌ بلکه می‌تواند به عنوان یک تبلیغ برای مجموعه مدنظر نیز به شمار آید.

نرم افزارهای توسعه کسب و کار با ارائه بهترین و مؤثرترین نکات توسعه کسب و کار می‌توانند بهترین گزینه برای بهبود عملکرد مؤسسه شما باشند. فراموش نکنید که استفاده از همه ابزارهای گفته شده ضروری نیست و باید با توجه به نیاز خود، ابزارهای مورد نیاز را به کار ببرید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید