آیا صاحبان مشاغل کوچک به مشاور اقتصادی کسب و کار نیاز دارند؟

تصویری از مشاور اقتصادی کسب و کار

اگر می‌توانید روغن ماشین را خودتان عوض کنید، خانه را رنگ کنید یا لوازم برقی را تعمیر کنید، معنی‌اش این نیست که مهارت‌های مدیریتی هم دارید و حتما از پس مدیریت کسب و کار و خود برمی‌آیید.

امور مالی برای صاحبان مشاغل کوچک شبیه بنزین ماشین است و سوخت را تامین می‌کند. این یعنی اگر نقدینگی به‌درستی مدیریت شود، کسب و کار را به سمت رشد و توسعه تا بیشترین حد امکان می‌برد. اگر مدیریت امور مالی را مسئله‌ای بغرنج می‌بینید، بهترین راه ممکن کمک گرفتن از یک مشاور اقتصادی کسب و کار است.

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم مشاور مالی کسب و کار کوچک چه کاری انجام می‌دهد و چطور باعث رشد کسب و کار شما می‌شود.

مشاور اقتصادی کسب و کار کیست و چه‌کار می‌کند؟

مشاور مالی کسب و کار کوچک یک فرد حرفه‌ای است که کمک می‌کند سرمایه شروع و راه‌اندازی کسب و کار را به حداکثر برسانید. کاربردی‌ترین بخش مدیریت امور مالی کسب و کار این است که کارتان را زنده نگه می‌دارد و کمک می‌کند به سود، توسعه و رونق برسید. سلامت امور مالی می‌تواند مسیر رسیدن به این اهداف را برایتان هموارتر کند.

برخی از خدماتی که مشاوران مالی به صاحبان کسب و کارهای کوچک ارائه می‌دهند عبارت است از:

  • استراتژی‌های خرج‌کردن و پس‌انداز
  • الزامات مالیاتی
  • حساب‌های پیشنهادی برای راه اندازی کسب و کار
  • مدیریت نقدینگی
  • تجزیه و تحلیل سود و زیان

چه کسی باید مشاور اقتصادی کسب و کار استخدام کند؟

مشاور مالی منبع مفیدی برای صاحبان تمام کسب و کارهاست. اگر خود شما تجربه کمی در این زمینه دارید، استخدام مشاور مالی فوق‌العاده حائز اهمیت است.

بسیاری از کسب و کارها در چند سال اول شکست می‌خورند و این می‌تواند به‌خاطر برنامه‌ریزی ضعیف و اشتباهات پرهزینه باشد. در حالی که تخصص مشاوران مالی می‌تواند این بی‌تجربگی را به‌خوبی جبران کند. آنان به شما کمک می‌کنند تصمیمات مالی درستی برای کار خود بگیرید و برنامه‌ مالی بسازید که قابل دنبال کردن باشد.

هیچوقت برای صحبت با مشاور مالی کسب و کار دیر نیست؛ به‌خصوص اگر تغییرات بزرگی مثل راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، واگذاری مالکیت کار به شخص دیگر، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی و موارد دیگر را در نظر داشته باشید.

تصویری از مشاور اقتصادی کسب و کار

مزایای همکاری با مشاور اقتصادی کسب و کار

همکاری با یک مشاور اقتصادی کسب و کار طبیعتا مزیت‌های بی‌شماری برای شما و کسب و کارتان به همراه دارد که در ادامه می‌خواهیم برخی از آنها را بررسی کنیم

صرفه جویی در زمان و انرژی

به عنوان صاحب کسب و کار طبیعی است که در مسیرهای مختلفی وارد شوید و دائما بین آنها جابه‌جا شوید تا نهایتا یک استراتژی بازاریابی مفید و موثر پیدا کنید. بعد باید با مسائل مربوط به خدمات مشتری دست و پنجه نرم کنید و درگیر اتفاقات متفاوتی شوید.

با وجود تمام کارهایی که مسئولیتشان بر عهده شماست، طبیعی است نتوانید روی یک موضوع تمرکز کنید و بهترین رویکرد ممکن را برای آن پیدا کنید.

یادتان باشد حسابداری ضعیف، تصمیمات مالی نادرست و انسداد جریان نقدینگی به‌طور مستقیم بر کسب و کار شما تاثیر منفی می‌گذارد و به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد می‌کند. اینجاست که نیاز واگذاری امور مالی به یک فرد متخصص احساس می‌شود.

مشاور مالی در طول اجرای عملیات تجاری کمک می‌کند سرمایه خود را در جریان نگه دارید و برای این سرمایه برنامه‌های درست بچینید.

پس‌انداز سرمایه

بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک نمی‌دانند در برخی از زمینه‌های کسب و کار خود چقدر هزینه می‌کنند. مشاور مالی با نگاهی به مخارج کسب و کار، ارزیابی می‌کند هزینه‌های غیرضروری در کدام بخش‌ها زیاد است و می‌تواند کاهش پیدا کند.

وقتی موفق می‌شوید پولی پس‌انداز کنید، سرمایه بیشتری برای توسعه کسب و کار خود و تمرکز بر موارد زیر خواهید داشت.

  • استخدام کارمندان بیشتر
  • پیداکردن تاکتیک‌های بازاریابی جدید
  • عرضه محصولات جدید
  • افزایش حقوق کارکنان

فراموش نکنید که برای کمک گرفتن از مشاور اقتصادی کسب و کار هم باید پول خرج کنید، اما این هزینه مستقیما به رشد کارتان منجر می‌شود.

کمک به اجرای طرح کسب و کار

هنگامی که برنامه کسب و کار خود را می‌نویسید، سعی کنید ایده‌های خوبی برای کسب و کار خود در آینده داشته باشید. البته برخی از این اهداف از نظر مالی غیر واقعی هستند و اگر شما به دنبال این هستید که ایده‌ها را به ثمر برسانید، به یک چشم انداز عینی نیاز دارید. مشاور اقتصادی کمک می‌کند این چشم‌اندازها را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید.

قبلا هم گفتیم که سرمایه شما مثل بنزین خودرویتان است. برنامه کسب و کار هم مختصاتی است که روی جی‌پی‌اس خودرو تنظیم می‌کنید و می‌خواهید به آن برسید. اگر مخزن خالی باشد، حتی با وجود دستورالعمل‌ها به جایی نمی‌رسید.

مشاور مالی به شما کمک می‌کند خودرو را با سوخت کافی روشن کنید و کسب و کار را به مقصد نهایی برسانید.

تصویری از مشاور اقتصادی کسب و کار

ارزیابی روندهای بازار

برخی از مشاوران مالی مشارکت بیشتری در اجرای کسب و کار دارند. مثلا در بازارهای رقابتی مسئولیت تحقیق در مورد روندهای بازار را بر عهده می‌گیرند. مطمئن باشید در چنین مواقعی به نظر یک متخصص در مورد نحوه عملکرد کسب و کار خود نیاز پیدا می‌کنید.

پیش‌بینی‌های بازار، فناوری‌های پیشرفته روز و سایر عوامل بر رشد کسب و کار شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین ابتدا باید از سلامت مالی کسب و کار خود مطمئن شوید تا بتوانید با چالش‌ها کنار بیایید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی

بسیاری از صاحبان مشاغل سرمایه‌گذاری‌ خود را با این منطق آغاز می‌کنند که بعدها کسب و کار خود را بفروشند و دوران بازنشستگی را تامین کنند. در حالی که این استراتژی سرمایه‌گذاری چندان خردمندانه نیست.

آن سرمایه‌گذاری سالم است که متنوع باشد. مشاور اقتصادی کسب و کار این مسیر را پیش رویتان روشن می‌کند و نکاتی به شما گوشزد می‌کند که بهترین و کارآمدترین سرمایه‌گذاری را برای موقعیت خود انتخاب کنید و ببینید می‌خواهید چه زمانی و چگونه بازنشسته شوید.

همینطور که درآمد کسب و کار بیشتر و بیشتر می‌شود، مشاور مالی به شما کمک می‌کند از این سرمایه برای رشد بیشتر کسب و کار خود استفاده کنید.

انتخاب و برنامه‌ریزی جانشین

فرقی نمی‌کند دوران بازنشستگی نزدیک باشد یا دور، باید همین حالا تصمیم بگیرید که بعدها، زمانی که شما دیگر مسئولیتی ندارید، چه اتفاقی برای کسب و کارتان خواهد افتاد. باید برنامه‌ای برای وضعیت کسب و کارتان در نبود خود داشته باشید که به‌عنوان طرح جانشین شناخته شود.

مشاور اقتصادی شما می‌تواند در طراحی این برنامه به شما کمک کند تا دستورالعمل روشنی در مورد نحوه ادامه فعالیت در غیاب شما وجود داشته باشد.

انتخاب مشاور اقتصادی کسب و کار مناسب

شاید وسوسه شوید اولین مشاوری که با زبان چرم و نرمش نظرتان را جلب کرد، انتخاب کنید؛ اما درست مثل تمام تصمیماتی که برای کسب و کارتان می‌گیرد، این یکی هم فوق‌العاده مهم و حیاتی است.

فراتر از انتخاب مشاوری که در امور مالی مشاغل کوچک تخصص و تجربه کافی داشته باشد، کسی را انتخاب کنید که با او راحت باشید. اگر نتوانید با او آشکارا در مورد مسائل مالی صحبت کنید، عملا استخدامش فایده‌ای برای کسب و کار شما ندارد.

مشورت و راهنمایی گرفتن از دوستان، خانواده و همکاران برای شروع واقعا مفید است، اما برای آنکه کسب و کار را اصولی شروع کنید و از همان ابتدا مطمئن قدم بردارید، پیشنهاد ما انتخاب یک مشاور اقتصادی کسب  و کار است.

برای انتخاب بهترین مشاور کسب و کار این موارد را مد نظر داشته باشید:

مشاور اقتصادی کسب و کار باید امانت‌دار باشد

مشاور اقتصادی کسب و کار اگر امانت‌دار باشد، همیشه منافع مشتری (یعنی شما) را در اولویت قرار می‌دهد. یعنی بین پیشنهادی که سود بیشتری برای خودش دارد و پیشنهادی که به نفع مشتری است، همیشه گزینه دوم را انتخاب می‌کند. اگر مشاور کسب و کار امانت‌دار نباشد، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که به نفع شما عمل می‌کند.

مشاوری انتخاب کنید که دستمزدش مشخص باشد

یکی از ملاحظات مهم هنگام پیدا کردن مشاور مالی، یافتن مشاوری است که هزینه ثابت دریافت کند. کار کردن با این دسته از افراد همیشه راحت‌تر است و تمرکز آنها بیشتر از حجم کار، روی ارائه ارزش است.

از سوی دیگر مشاورانی که کمیسیون دریافت می‌کنند، معمولا طوری عمل می‌کنند که دریافتی خودشان بیشتر باشد و لزوما همه تصمیماتشان به نفع شما نیست.

چند سوال از مشاور اقتصادی کسب و کار بپرسید

تصمیم‌گیری در مورد راهنمای کسب و کار خود را ساده نگیرید. موقع انتخاب این سوالات را از تمام کاندیداها بپرسید:

  • به نظرتان چقدر امانت‌دار هستید؟
  • ساختار قیمت‌گذاری شما به چه صورت است؟ ثابت یا کمیسیون؟
  • شرایط و صلاحیت‌های شما چیست؟
  • چند سال سابقه کار دارید؟
  • آیا تجربه کار با صاحبان مشاغل کوچک را دارید؟

تصویری از مشاور اقتصادی کسب و کار

اشتباهات رایج کسب و کارها را بشناسید

اگر هنوز از ارزشی که مشاور مالی به کسب و کار شما ارائه می‌کند مطمئن نیستید، بد نیست برخی از اشتباهات رایج کسب و کار را بشناسید تا دقیقا متوجه شوید راهنمایی‌های مشاور چقدر ارزشمند است.

نوشتن چک‌های سنگین برای خود

هدف بسیاری از کارآفرینان مشاغل کوچک این است که چک‌های سنگین با رقم‌های بالا برای خود بنویسند؛ در حالی که نوشتن این چک‌ها می‌تواند رشد کسب و کار را متوقف کند. مشاور اقتصادی کسب و کار می‌تواند سلامت مالی شغل شما را ارزیابی کند و ببیند که آیا کم شدن این مبلغ از حساب شرکت معقولانه است یا خیر.

از سوی دیگر اگر از پرداخت به خود می‌ترسید چون نمی‌خواهید جلوی رشد شرکت را بگیرید، باز هم مشاور اقتصادی کمک می‌کند مبلغ مشخص و مناسبی به عنوان درآمد خود از شرکت بیرون بکشید تا هم نیازهای شما و هم نیازهای کسب و کارتان برآورده شود.

ترکیب مخارج شخصی و هزینه‌های کسب و کار

دلایل زیادی برای جدا نگه داشتن هزینه‌های شخصی و تجاری وجود دارد؛ اما خیلی‌ها هنوز نمی‌توانند این عمل ساده را به‌خوبی پیاده کنند و حساب‌ها را به‌طور جداگانه تنظیم و مدیریت کنند. مشاور مالی به شما کمک می‌کند حساب‌های بانکی تجاری برای خود بسازید و آنها را مدیریت کنید.

عدم تحقیق در مورد ساختار کسب و کار خود

دوست دارید ساختار کسب و کارتان چطور باشد؟ شرکتی راه بیاندازید و کارمند داشته باشید یا برای خودتان کار کنید و صاحب کسب و کار انفرادی خود باشید؟ اینها سوالاتی هستند که در شروع کسب و کار سردرگمتان می‌کنند.

مشاور مالی کمک می‌کند ساختارهای مختلف را درک کنید و ببینید کدام یک به بهترین وجه با مدل و اهداف کسب و کار شما مطابقت دارد.

نداشتن برنامه بازنشستگی

یکی دیگر از کمک‌های مشاور اقتصادی کسب و کار این است که در تصمیم‌گیری‌های مالی شخصی مثل برنامه‌های بازنشستگی کمکتان می‌کند. به این ترتیب راحت‌تر و با یک استراتژی مناسب می‌توانید از دوران مدیریت کسب و کار به بازنشستگی گذر کنید.

گزینه‌های جایگزین برای مشاور اقتصادی کسب و کار

استخدام مشاور اقتصادی کسب و کار تعهد بزرگی است که اگر وجه کافی برای این کار نداشته باشید، عملا ممکن نخواهد بود. در چنین مواقعی گزینه‌های دیگری هست که می‌توانید بررسی کنید؛ از جمله:

ربات مشاوره

در دنیای مدرن امروز حضور ربات‌ها در عرصه مشاوره قوی‌تر از همیشه است و برخی از آنها طوری طراحی شده‌اند که در مدیریت امور مالی به شما کمک کنند.

این ربات‌ها الگوریتم‌های خاصی برای ساخت و رشد سبد سرمایه شما دارند، مالیات کسب و کار را مدیریت می‌کند، سبد سرمایه را بهینه می‌کنند، مسئولیت برنامه‌ریزی برای بازنشستگی را بر عهده می‌گیرند و کارهای دیگری که شاید مدیریت همه آنها دست تنها برای شما ممکن نباشد.

این ربات‌ها جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مشاور اقتصادی کسب و کار محسوب می‌شوند.

مشاوران راهنما

گاهی اوقات می‌خواهید خودتان مدیریت مالی کسب و کار را انجام دهید، اما به راهنمایی نیاز دارید. برخی از مشاوران آماده‌اند که در مسائل خرد کسب و کار راهنمایی‌هایی به شما ارائه دهند و به ازای آن حق مشاوره بگیرند. همین یک جلسه مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تصمیمات بهتری برای کسب و کار خود بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله با اهمیت مشاور اقتصادی کسب و کار آشنا شدیم و نقش این متخصصان در رشد و توسعه کسب و کار را به‌وضوح دیدیم.

استخدام مشاور مالی برای کسب و کارهای کوچک ضروری نیست، اما به شدت توصیه می‌شود. چرا که در بلند مدت سلامت مالی کسب و کارتان را تضمین می‌کند. مدیریت سرمایه یکی از جنبه‌های حیاتی کسب و کار شماست و بهتر است آن را به دست یک متخصص مالی واجد شرایط بسپارید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه پروژه های شرکت ایده بزنید تا دستاوردهای کمک گرفتن از مشاوران مالی متخصص را بهتر درک کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید