منظور از مدیریت منابع انسانی چیست؟

تصویری از مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یک تکلیف سازمانی است که با وظایف مدیریتی مثل برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل سروکار دارد و تمامی مسائل مربوط به افراد یک سازمان را مدیریت می‌کند. این مسائل می‌توانند از‌ استخدام نیروی جدید تا مدیریت عملکرد، توسعه سازمان، ایمنی، سلامتی، مزایا، انگیزه کارکنان، ارتباطات، مدیریت خط مشی و آموزش را شامل شوند.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم مدیریت منابع انسانی چیست و چه الزاماتی دارد.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

برای توضیح بهتر مفهوم مدیریت منابع انسانی می‌توان آن را یک رویکرد استراتژیک و جامع برای مدیریت افراد، فرهنگ‌های متفاوت‌ آنها و کل محیط کار معرفی کرد که اگر به خوبی انجام شود، به کارمندان کمک می‌کند به گونه‌ای مؤثر و سازنده در جهت‌گیری کلی شرکت و دستیابی به اهداف و مقاصد سازمان مشارکت کنند.

اعضای بخش مدیریت منابع انسانی پروژه، دانش، ابزارهای لازم، آموزش، خدمات اداری، مربیگری، مشاوره حقوقی، مدیریتی و نظارت بر استعداد کارکنان را ارائه می‌کند. تک تک اینها فاکتورهای مهمی هستند که سازمان‌ها برای انجام موفقیت آمیز عملیات خود نیاز دارند.

تصویری از مدیریت منابع انسانی

نحوه عملکرد مدیریت منابع انسانی چیست؟

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت منابع انسانی این است که از مشترک بودن ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌ها بین کارمندان اطمینان حاصل کند و مطمئن شود همه آنها دلیل اساسی و مشترکی برای کار کردن در محیط سازمان دارند. این عناصر الهام بخش به کارکنان این احساس را القا می‌کند که بخشی از یک اتفاق بزرگتر هستند و حضورشان برای سازمان ضروری است.

تیم مدیریت منابع انسانی می‌توانند توسعه و پیشرفت کارمندان و جامعه را موجب شوند. آنها مربیانی هستند که به کمک‌های بشردوستانه، فعالیت‌های مشارکتی کارکنان و رویدادهایی می‌پردازد که حتی خانواده کارکنان سازمان را نیز در بر می‌گیرد.

یک نکته مهم: تعریف مدیریت منابع انسانی طی سال‌ها تکامل یافته و اکنون حتی کمک به جهت‌گیری استراتژیک شرکت و اندازه‌گیری میزان تلاش کارکنان را نیز شامل می‌شود.

کار مدیریت منابع انسانی توسط مدیرانی انجام می‌شود که مستقیماً مسئول مشارکت، همکاری و بهره‌وری کارکنان خود هستند.

در یک سیستم مدیریت استعداد کاملاً یکپارچه، مدیران نقش مهمی در فرآیند استخدام دارند و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرند. آنها حتی مسئولیت پیشرفت مستمر و حفظ کارکنان برتر را نیز بر عهده دارند.

اما امروز وجه تمایز مدیریت منابع انسانی چیست؟

هرچقدر جلوتر می‌رویم، این بخش دارد از پرسنل سنتی، مدیریت و نقش‌های معاملاتی فاصله می‌گیرد و این وظایف برون‌سپاری می‌شوند. در حال حاضر نقش مدیریت منابع انسانی این است که ارزش بیشتری به استفاده استراتژیک از کارکنان بدهد. نقش مدیریت منابع انسانی این است که اطمینان حاصل کند برنامه‌های پیشنهادی و اجرا شده نتایج مثبتی به دنبال خواهند داشت.

کارمندانی که در مدیریت منابع انسانی کار می‌کنند، باید به حفظ امنیت کارفرما و شرکت در برابر دعاوی حقوقی و هرج و مرج محل کار کمک کنند.

یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریت منابع انسانی این است که کارمندان بخش مدیریت منابع انسانی باید خدمات هماهنگ و کاملا عادلانه به تمام ذینفعان سازمان از جمله مشتریان، مدیران اجرایی، مالکان، مدیران، کارکنان و سهامداران ارائه دهند.

الزامات ورود به بخش مدیریت منابع انسانی چیست؟

کسانی که تمایل دارند به حوزه مدیریت منابع انسانی وارد شوند، حداقل باید مدرک کارشناسی مدیریت منابع انسانی یا یک رشته مرتبط مثل مدیریت بازرگانی را داشته باشند. حتی برخی از کارفرمایان انتظار دارند داوطلب مدرک کارشناسی ارشد در این رشته‌ها ارائه کند.

گواهی ویژه برای یافتن شغل در این زمینه‌ها ضروری نیست؛ اما می‌تواند امتیاز مثبتی باشد که نظر کارفرما را جلب کند.

شاید بپرسید روش کسب گواهی مدیریت منابع انسانی چیست و آن را از چه انجمن‌هایی می‌توان تهیه کرد؟

  • انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) به علاقه‌مندان این زمینه دوره‌های حرفه‌ای SHRM و گواهی ارشد SHRM را ارائه می‌دهد.
  • مؤسسه صدور گواهینامه منابع انسانی (HRCI) چندین گواهینامه از جمله کاردانی، حرفه‌ای و حرفه‌ای ارشد در رشته منابع انسانی را ارائه می‌کند.
  • WorldatWorkچندین گواهینامه در دسته‌های جبران خسارت، جبران خسارت اجرایی، جبران خسارت فروش و مزایا ارائه می‌کند.
  • بنیاد بین‌المللی طرح‌های مزایای کارکنان نیز در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مزایا و طرح‌های بهداشتی و رفاهی گواهی ارائه می‌کند.

میزان تجربه مورد نیاز کارمند به ترجیح کارفرما بستگی دارد؛ اما اکثر جایگاه‌های مدیریت منابع انسانی نیازمند چندین سال سابقه کاری در این زمینه هستند. مهارت‌هایی که معمولا کارفرما از کاندیدای مدیریت منابع انسانی انتظار دارد شامل مهارت‌های رهبری، ارتباطات، تصمیم‌گیری و مهارت‌های بین فردی و اجتماعی است.

تصویری از مدیریت منابع انسانی

کلام آخر

در این مقاله با مفهوم و اهداف مدیریت منابع انسانی آشنا شدیم و دیدیم این بخش چه وظایف حیاتی در سازمان بر عهده دارد. مهم‌ترین وظیفه این بخش این است که به کارمندان کمک کند همکاری موثر و سازنده داشته باشند و اطمینان حاصل کند تمام کارمندان وظایفی که به آنان سپرده شده را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

اکنون بعد از مطالعه این مقاله احتمالا می‌دانید مدیریت منابع انسانی چیست و با اصول مدیریت منابع انسانی آشنا شدید؛ اما اگر سوالات بیشتری در ذهن دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان بزنید و سوالات‌تان را با ما در میان بگذارید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید