خرده فروشی آنلاین یا سنتی؟ آینده خرید چه خواهد بود؟

در خرده فروشی آنلاین فروش کالاها و خدمات به صورت آنلاین انجام می‌شود. راندمان بیشتر، افزایش فروش و بهبود روابط با مشتری از مزایای این روش خرید و فروش است.

در یک جامعۀ کارآمد، هم خریدهای لاکچری لازم است، هم خریدهای ضروری. اگرچه «خرید» قدمتی به اندازۀ تاریخ دارد، ولی نحوۀ خرید ما با گذشت زمان همواره در حال رشد و تغییر بوده است. 

همان‌طور که تکنولوژی پیشرفت می‌کند، روش‌های خرید نیز توسعه می‌یابند. تا حدی که پیش‌بینی آیندۀ آن تقریباً غیرممکن است. در دهۀ گذشته، تکنولوژی شیوۀ زندگی ما را متحول کرده است. این تحول بزرگ را می‌توانیم در نحوۀ خرید و فروش کالا و بوجود آمدن خرده فروشی آنلاین ببینیم.

به نظر شما آیندۀ خرید چطور خواهد بود؟ با به دست آوردن درکی عمیق‌تر از خرده فروشی و تجارت الکترونیک، می‌توانیم نگاهی دقیق به آیندۀ خرید بیندازیم و ببینیم اوضاع تجارت از چه قرار خواهد بود. 

مقایسۀ خرده فروشی (Retail) و تجارت الکترونیک (E-Commerce) 

خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک بسیار شبیه به هم هستند. هر دو به این معنی هستند که محصولی از یک کسب‌ و کار به یک مصرف‌کننده فروخته می‌شود. با این تفاوت که در تجارت الکترونیک، محصول صرفاً از طریق اینترنت فروخته می‌شود.

به طور کلی، خرده فروشی را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد. فروش فرد به فرد، فروش آنلاین، خرید فیزیکی از یک فروشگاه آجر و ملات، مرکز خرید یا فروشگاه مواد غذایی همگی از انواع خرده فروشی هستند.

در مقابل، تجارت الکترونیک فقط به معاملات تجاری‌ گفته می‌شود که به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می‌شوند. 

اینجا مفهومی به نام «خرده فروشی آنلاین» نیز وجود دارد. منظور از این عبارت، فروش کالاها و خدماتی است که در آن تجارت و معامله از طریق سیستم‌های آنلاین انجام می‌شود.

امروزه خیلی از تجار بین خرده فروشی سنتی و خرده فروشی آنلاین جا به‌ جا می‌شوند. خرده فروشی سنتی همان تجربۀ سنتی خرید است که در آن برای خرید یک کالا یا خدمت، به یک مکان خاص می‌روید. این ابتدایی‌ترین شکل خرید است و احتمالاً تا ابد نیز وجود خواهد داشت.  

با این حال، بسیاری از فروشگاه‌ها علاوه بر مکان فیزیکی، خرده فروشی مجازی هم دارند. یعنی هم می‌توانید از طریق سایت برای بازدید و خرید اقدام کنید، هم می‌توانید به نزدیک‌ترین فروشگاه آن بروید، بین قفسه‌ها قدم بزنید و از ویترین‌های فیزیکی دیدن کنید.

اگرچه این روزها خرده فروشی آنلاین بسیار محبوب است و تعداد این شرکت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود؛ اما فروشگاه‌های سنتی مثل مراکز خرید، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز هم پابرجا باقی مانده‌اند. در واقع هر دو نوع خرده‌فروشی در حال پیشرفت هستند.

 نحوۀ خرید ما چطور تغییر کرد؟ ظهور خرید آنلاین

به لطف اینترنت و نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر (Cloud-Based Software) نحوۀ خرید ما در مقایسه با 30 سال پیش تغییر زیادی کرده است.  

کسب‌ و کارهای فعال در خرده فروشی الکترونیک بدون نرم‌افزارهای مبتنی بر فضای ابری کار سختی در پیش خواهند داشت. این فضاها برای سازماندهی و ساده نگه داشتن فعالیت این سایت‌ها ضروری هستند. فضای ابری فرایند خرید آنلاین را برای بسیاری از خریداران جذاب کرده و نیاز آن‌ها را برای دسترسی به اطلاعات خاصِ قبل از خرید برطرف می‌کند.

در خرده فروشی مجازی هم مثل فروشگاه‌های سنتی، خریداران از آنچه می‌خرند مطلع هستند. این ویژگی تا حدود زیادی نیاز به فروشندگان و کارکنان فروشگاهی را کاهش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات در مورد محصول، خریداران می‌توانند کالاها و اقلام مورد نیاز خود را به صورت آنلاین جستجو کنند، نظرات مردم را مطالعه کنند،  قیمت‌ها را مقایسه کنند، ارزان‌ترین گزینه را پیدا کنند، یا حتی بهترین سایت خرده‌ فروشی آنلاین را انتخاب کنند و در نهایت خرید خود را از طریق موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت انجام دهند.

امروزه مشتریان علاقه دارند به راحتی به فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث شده تا  پدیدۀ «خرید» در سال‌های اخیر متحول شود و خرده فروشی الکترونیک پا به عرصه بگذارد. در واقع به همین دلیل است که امروزه اینترنت نقش بزرگی در نحوۀ یافتن و خرید کالاها از سوی مردم بازی می‌کند و مدیریت خرده فروشی آنلاین اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: روش های قیمت گذاری کالا (3 قانون اصلی)

طی یک نظرسنجی که در آوریل 2017 انجام شده، 40 درصد از کاربران اینترنت در آمریکا گزارش دادند حداقل چندین بار در ماه به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. همچنین 20 درصد مردم گزارش کردند که در طی هفته حتماً به صورت آنلاین خرید می‌کنند. 

این پژوهش نشان داده است که 42 درصد از خریداران ایالات متحده، کالاها و خدمات را به صورت آنلاین جستجو و خریداری می‌کنند. در حالی که 14 درصد خریداران فقط محصول را قبل از خرید در یک فروشگاه فیزیکی، به صورت آنلاین جستجو می‌کنند و در مورد آن می‌خوانند.

جالب اینجاست که این روزها خریداران حتی می‌توانند مکان کالاهای سفارش ‌داده شده را ردیابی کنند، به صورت آنلاین درخواست مرجوعی دهند و از تاریخ تقریبی تحویل سفارش مطلع شوند.

با اضافه شدن تبلیغات، تخفیف‌ها و کوپن‌های آنلاین، احتمال خرید مردم از خرده فروشی‌های الکترونیک بیشتر شده است. دیگر تبلیغات آنلاین را می‌توان همه جا دید: صفحۀ اینستاگرام شما، نتایج جستجوی گوگل، توییتر و… 

این تبلیغات، نوید تخفیف‌ها و معاملات خاصی را می‌دهند که فقط و فقط در فضای وب در دسترس هستند. وجود توصیه‌ها و نظرات آنلاین دوستان در فضای مجازی هم مزید بر علت شده است که خرده فروشی آنلاین بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گیرد.  

در حالی که بیشتر مصرف‌کنندگان از طریق لپ‌تاپ اقدام به خرید آنلاین می‌کنند، خرید آنلاین از طریق موبایل نیز هر روز محبوب‌تر می‌شود. چون موبایل برای اکثر مردم بیشتر از لپ‌تاپ‌ها در دسترس است.

علاوه بر این، بسیاری از کسب‌ و کارها و فروشگاه‌های آنلاین سایت‌های خود را با موبایل سازگار کرده‌اند. همچنین اپلیکیشن‌هایی را ارائه داده‌اند که خرید آنلاین از طریق موبایل را بسیار لذت‌بخش کرده‌اند. 

این ویژگی‌های خرده فروشی آنلاین زمینه را برای اتفاقات آینده آماده کرده و ما را به پدیدۀ «خرده فروشیِ چندکاناله» (Omnichannel Retail) نزدیک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرده فروشی و تجربه خرید در آینده

به سوی آینده: خرده فروشی چند کاناله و فراتر از آن

برای بسیاری از شرکت‌هایی که به فکر افزایش فروش، بهبود روابط با مشتری و افزایش درآمد در آینده هستند، خرده فروشی چند کاناله پیشنهاد خوبی است. همان‌طور که از اسم این روش خرده فروشی پیداست، به یک روش چند کاناله برای فروش اشاره دارد.

هدف خرده فروشی آنلاین و چندکاناله ارائه یک تجربه خرید آسان و بدون دردسر به مشتریان است. تجربه‌ای که به خریدار کمک می‌کند به راحتی از فروشگاه فیزیکی، لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و… خرید کند. 

یکی از جنبه‌های جذاب این روش این است که فروشندگان می‌توانند ترجیحات و خریدهای مشتری را از میان خریدهای قبلی‌شان جست‌وجو کنند. این ویژگی به فروشنده اجازه می‌دهد مشتری را بهتر درک کند و محصولات یا خدماتی را پیشنهاد کند که متناسب با خواسته‌ها و نیازهای منحصر به‌فرد او باشد.

چه به صورت آنلاین و چه حضوری، این داده‌ها برای راهنماییِ مشتری نیز مفید هستند. خرده فروشی چندکاناله به مشتریان کمک می‌کند از لپ‌تاپ یا موبایل خود برای بررسی موجودی فروشگاه استفاده کنند. اقلام موجود در انبار را خریداری کنند، کالاهای مورد نیاز را برای بعداً ذخیره کنند، یا آن‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنند و از فروشگاه فیزیکی تحویل بگیرند.

خرده ‌فروشی چند کاناله، علاوه بر اینکه نوعی استقلال لذت‌بخش به خریدار می‌دهد، به او ثابت می‌کند که بخشی ارزشمند از فرایند کسب‌ و کار شماست.  

خرده ‌فروشی آنلاین و چند کاناله، مزایای زیادی برای کسب‌ و کار شما به دنبال دارد:

بیشتر بخوانید: 5 سوال اصلی قبل از شروع بازاریابی خرده فروشی

راندمان بیشتر

برای مشتریان جدید و قدیمی، استراتژی‌ خرده‌ فروشی آنلاین تجربۀ خرید مشتری را در همۀ پلتفرم‌ها یکسان می‌کند. همچنین به لطف پایگاه دادۀ مرکزی، به شرکت کمک می‌کند محصولات، قیمت‌ها، پیشنهادات و تبلیغات خود را با نیازها و نگرانی‌های مشتری تطبیق دهد.

جمع‌آوری داده‌های مفید

به طور کلی هرچه تجربۀ مشتری شخصی‌تر باشد، تجربۀ مثبت‌تری است. به مشتریان خود به چشم عدد و رقم نگاه نکنید. چرا که در این صورت کسب و کار شما غیرشخصی و غیر قابل اعتماد جلوه خواهد کرد. هرچه تجربۀ مشتری شما شخصی‌تر باشد، به شما وفادارتر خواهد بود.

یکپارچه‌سازی آنالیز داده‌ها و شیوۀ ارتباطات

داشتن کانال‌های ارتباطی متعدد به کسب و کار شما امکان دسترسی به جریان‌های اطلاعاتی مختلف را می‌دهد. منظور ما از جریان‌های اطلاعاتی، همان داده‌های کلیدی است که برای درک مشتریان به آن نیاز دارید.

این قابلیت خرده‌ فروشی الکترونیک باعث می‌شود برند شما ارتباط بهتری با مشتریان، خریداران، تأمین‌کنندگان و شرکای خود برقرار کند.

به دلیل وجود این مزایا شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان در پروژه‌های خود به مدیران توصیه می‌کند خرده فروشی الکترونیک را جدی بگیرند. برای دیدن پروژه‌های شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان به این صفحه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

پیشرفت روزافزون خرده فروشی آنلاین نشان می‌دهد آیندۀ خرید مطمئناً دیجیتالی خواهد بود. اما قرار نیست با آنچه امروز تجربه می‌کنیم متفاوت به نظر برسد. صرف نظر از اینکه شیوۀ خرید چقدر تغییر می‌کند، برخی چیزها همیشه ثابت خواهند بود: 

  • توجه به داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها
  • رابطۀ نزدیک و شخصی با مشتریان
  • مدیریت کارآمد کسب و کار

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید