تهدید کلیشه ای و کاهش سطح عملکرد فردی و تیمی در سازمان

برگرفته از مقالات کیم اسکات مدیر عامل شرکت Candor

تهدید کلیشه ای چیست؟

منظور از تهدید کلیشه شکلی از اضطراب است که به دلیل تعلق افراد به شرایط خاص، طبقه‌ی اجتماعی، مرتبه‌ی شغلی، معلولیت، بیماری، سطح تحصیلات یا جنسیت باعث کاهش عملکرد می‌شود. این می تواند در افراد در تمام سطوح سازمان، از جمله در بالا رخ دهد، بنابراین رهبران باید آن را در دیگران مدیریت کنند و خودشان از آن آگاه باشند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، همچنان نسبت زنانی که در رشته‌های STEM مشغول به کار هستند ( STEM مخفف رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است) به میزان نگران‌کننده‌‌ای پایین است. این مسأله به‌ویژه در مشاغل مربوط به حوزه‌های فناوری و مهندسی چشمگیرتر است. در دهه‌های گذشته، نسبت حضور زنان در این رشته‌‌ها ثابت باقی مانده ‌است؛ به طوری که این نسبت در اتحادیه‌ی اروپا تقریبا ۲۵ درصد و در آلمان تقریبا ۱۸ درصد است.

محققان تأثیر کلیشه ها را بر طیف گسترده ای از سوگیری های مختلف آزمایش کرده اند. در آزمایشی ، محققان به دختران پنج تا هفت ساله آزمون ریاضی متناسب با سنشان دادند و درست قبل از انجام آزمون، از برخی از دختران خواسته شد که تصویر دختری هم سن و سال خود را که عروسکی در دست دارد، رنگ آمیزی کنند، در حالی که از برخی دیگر خواسته شد که یک منظره را رنگ آمیزی کنند. تئوری این بود که یادآوری دختران به دختران برای ایجاد یک تهدید کلیشه ای کافی است: دختران در ریاضیات خوب نیستند و در واقع، دخترانی که یک منظره را رنگ آمیزی کردند، در آزمون ریاضی بهتر از دخترانی که عروسکی در دست داشتند، رنگ آمیزی کردند.

این دقیقا همان چیزی است که مدیران سازمان می بایست در مورد تمام کارکنان و اعضا تیم شان به آن توجه داشته باشند و مراقب باشند تا مهارت ها، توانمندی و استعداد همکارانشان گرفتار تهدید کلیشه ای نشود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید