تفاوت استارتاپ با شرکت که قبل از استخدام باید بدانید

تصویری از ارتباط میان افراد یک تیم

تا به حال به تفاوت استارتاپ با شرکت فکر کرده‌اید؟ چقدر در مورد این دو اطلاع دارید؟

شاید همین الان در یکی از این دو محیط کار فعالیت می‌کنید و به دنبال تغییر هستید. اما شوک فرهنگی یا اتفاقات جدید محیط کار تازه نگرانتان می‌کند. نگران نباشید؛ علی‌رغم تمام این تفاوت‌ها، بودند کسانی که از محیط شرکتی پا به محیط‌های استارتاپی گذاشتند و اتفاقا به موفقیت بیشتری دست یافتند. بنابراین اگر آمادگی لازم را داشته باشید، راهی برای مقابله با چالش‌های این جهش پیدا می‌کنید!

برای بررسی تفاوت شرکت و استارتاپ باید به ویژگی‌های هر محیط و ساختار آن‌ها نگاه کنیم. اینها هر دو مزیت‌ها و معایب خود را دارند و باید ببینید کدام یک برای شخص شما بهتر عمل می‌کنند. همراه ما باشید تا مفصل درباره این دو مفهوم صحبت کنیم.

استارتاپ چیست؟

بگذارید قبل از هرچیز با تعریف انواع کسب و کار استارتاپی آشنا شویم. استارتاپ شرکتی است که اولین مراحل توسعه را پشت‌سر می‌گذارد و به‌سرعت رو به پیشرفت حرکت می‌کند.

استارت‌آپ‌ها اغلب جوان، مبتکر، مشارکتی و رشد محور هستند، در حالی که شرکت‌ها تثبیت شده‌اند، حرکتشان کندتر است، ساختار سلسله مراتبی دارند و بر بهره‌وری تمرکز می‌کنند.

البته ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد! گاهی می‌بینیم شرکت‌های بزرگ شبیه استارت‌آپ‌ها عمل می‌کنند و انعطاف ‌پذیری و تاثیر پذیری بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها دارند؛ در حالی که گاهی استارت‌آپ‌های بزرگ‌ ثبات و ساختار منظم‌تری ارائه می‌کنند.

بنابراین توصیه می‌شود در مورد فرهنگ شرکت به‌خوبی تحقیق کنید و در طول مصاحبه کاری سوالاتی بپرسید که شما را با نحوه عملکرد آن‌ آشنا کند.

تصویری از یک استارتاپ

ویژگی‌های شرکت‌ها چیست؟

برای بررسی بهتر تفاوت استارتاپ با شرکت بهتر است نگاهی به ویژگی‌های شرکت‌ها بیندازیم.

تفاوت استارتاپ با شرکت: برندسازی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های معتبر، نام تجاری شناخته‌شده است. معمولا این شرکت‌ها آدرس محل کار خود و ویژگی‌های آن را به‌طور واضح در اختیار مردم می‌گذارند که به ارزش برند و رزومه شرکت می‌افزاید.

هدفگذاری و تعیین نقش‌های مشخص

در شرکت‌ها افراد نقش‌های روشن و وظایف مشخصی دارند. هرکس می‌داند چه انتظاری از هر نقش می‌رود و هر وظیفه تا چه زمانی باید تکمیل شود. چنانچه احساس می‌کنید نبود هدف و برنامه زمانی برای تکمیل وظایف استرس‌زاست، کار کردن در شرکت‌ برای شما مناسب‌تر است.

تفاوت استارتاپ با شرکت: فرایندهای تعریف ‌شده

سازمان‌های شرکتی معمولاً فرآیندهای کاملاً تعریف شده‌ای دارند که انجام وظایف یا تأثیرگذاری بر تصویر بزرگتر شرکت را دشوارتر می‌کند. این فرایندها تعریف می‌شوند تا همه‌چیز کاملا شفاف و یکنواخت باشد؛ اما ساختار سلسله مراتبی سفت و سختی ایجاد می‌کنند.

نبود ارتباطات دقیق

در شرکت‌های بزرگ شفافیت کمتری درمورد اشتراک‌گذاری اطلاعات با کارمندان و دنیای بیرون وجود دارد. معمولا فقط یکی از بخش‌های شرکت به‌طور تخصصی بر ارتباط‌سازی نظارت می‌کند.

تفاوت استارتاپ با شرکت: فرار از ریسک

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از ریسک‌ کردن می‌ترسند و هر زمان در موقعیت ریسک قرار گیرند، از کارشناسان متخصص برای تصمیم‌گیری کمک می‌گیرند. به‌طور کلی افراد زیادی در تصمیم‌گیری شرکت‌ها دخیل هستند و این فرایند اغلب طولانی و تا حد امکان منطقی است.

امنیت و ثبات شغلی

این شرکت‌ها معمولا مدت ‌زمان طولانی‌تری در بازار بوده‌اند و امنیت شغلی در آن‌ها به مراتب بیشتر است. حتی خود کارکنان می‌توانند از بیرون به موقعیت شرکت نگاه کنند و با بررسی موفقیت آن در بازار، امنیت بیشتری احساس کنند.

در حالی که استارتاپ‌ها تازه وارد بازار شده‌اند و مدت‌ها طول می‌کشد تا محصولات خود را در پاسخ به نیازهای بازار تنظیم و اصلاح کنند.

تصویری از یک شرکت بزرگ

ویژگی‌های استارتاپ‌ها چیست؟

در ادامه برای بررسی بهتر تفاوت استارتاپ با شرکت، نگاهی به ویژگی‌های استارتاپ‌ها می‌اندازیم.

امکان گسترش مهارت‌ها و پذیرش مسئولیت‌های بیشتر

افراد در استارتاپ‌ها مهارت‌هایی به دست می‌آورند که شاید هرگز نمی‌دانستند استعدادش را داشتند. هرچه استارتاپ کوچک‌تر باشد، مسئولیت‌هایی که بر عهده می‌گیرید بیشتر است. چون تعداد اعضا کمتر است و هر نفر وظایف بیشتری دارد.

ممکن است استخدام شوید و بعد از چند ماه هم خودتان و هم تیم متوجه توانمندی‌هایتان در موضوعات دیگر مثل مدیریت بازاریابی یا بخش فناوری اطلاعات شوید. توانمندی‌هایی که تا قبل از این هرگز از وجودشان آگاه نبودید.

به‌علاوه در کارهای استارتاپی تشویق می‌شوید که زمان و وظایف خود را مدیریت کنید. به این ترتیب در تیم‌هایی که سلسله مراتب ندارند، فرصت پیشرفت برای شما به مراتب بیشتر خواهد بود. می‌توانید در جریان توسعه محصول، معرفی استراتژی‌ها و انتخاب بهترین شیوه‌ها، خود را برای بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری آماده کنید.

تفاوت استارتاپ با شرکت: سرعت روند پیشرفت در محیط استارتاپی

به ‌خاطر نحوه کار شتاب‌دهنده ها در کسب و کار، اکوسیستم استارت آپی به‌سرعت تغییر می‌کند و اعضای تیم باید بتوانند خود را با این تغییر سازگار کنند.

به عنوان عضوی از یک تیم استارتاپی ممکن است هر روز با نقش‌ها و وظایف متفاوتی دست‌و‌پنجه نرم کنید و تمام این وظایف در هفته آینده تغییر کنند. شما تشویق می‌شوید وظایف و زمانتان را مدیریت کنید چون مسئولیت انجام وظایف و تصمیم‌گیری در مورد نحوه انجام آنها به خود شما محول می‌شود.

این محیط سریع و پویا برای خیلی از کارکنان هیجان‌انگیز است و فرصت‌های زیادی برای یادگیری فراهم می‌کند! حتی محل کارتان هم می‌تواند تغییر کند. ممکن است یک روز لازم باشد در شرکت حاضر شوید و فردا بتوانید کارتان را از خانه انجام دهید.

شفافیت در ارتباطات و کنشگری

یک تفاوت استارتاپ با شرکت بحث ارتباطات است. در فضای استارتاپی ارتباط بین کارکنان و بنیانگذاران یا مدیریت تیم طوری تعریف می‌شود که کاملا باز، شفاف، کوتاه و ساده باشد.

از بازخوردهای افراد برای اعتبارسنجی مفروضات، درک مشتریان و بهبود فرآیندها استفاده می‌شود و بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توان در این اکوسیستم استارتاپی مرتکب شد، اجتناب از کشمکش داشتن و تضاد است. باید از منطقه امن خود خارج شوید تا بتوانید به استارتاپ ارزش ببخشید.

اگر ایده جدید، بازخورد یا انتقادی دارید، نه تنها از شما قدردانی می‌شود، بلکه مدیریت به نظرات شما به چشم یک دارایی نگاه می‌کند.

در آخر اگر از آن دسته افراد هستید که منتظر دستورالعمل مدیریت نمی‌مانید و دوست دارید با ابتکار خود وارد عمل شوید، محیط استارتاپ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

یافتن موقعیت مناسب در یک شرکت بسیار مهم است؛ اما مهم‌تر از آن این است که مطمئن شوید فرهنگ شرکت کاملا متناسب با روحیات شماست. کسب و کارها هم مثل آدم‌ها شخصیتی دارند که فرهنگ شرکت نامیده می‌شوند. برای اینکه بفهمید کدام یک از انواع کسب و کار برای شما مناسب‌تر است، این چند سوال را از خود بپرسید:

آیا می‌خواهید درگیر تمام جنبه‌های حرفه کاری خود شوید و چیزی خلق کنید؟

  • هدفتان از کارکردن دنبال کردن علایقتان است یا صرفا انجام کارهای روزمره؟

آیا ترجیح می دهید نقشی برجسته با مسئولیت زیاد داشته باشید یا نقشی کمرنگ‌تر با وظایف تعریف شده؟

آیا دوست دارید بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری باشید و ریسک کنید یا ترجیح می‌دهید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند؟

مشاغل شرکتی ثبات بیشتری دارند و برای فعالیت ساختاریافته در دل یک فرایند ساختاری عالی هستند. شرکت‌های استارتاپی برای ارتباطات و خلاقیت ارزش بیشتری قائل‌اند و تجربه افراد در زمینه پذیرش تغییرات و رشد مهارت‌ها را بیشتر می‌کنند.

اگر دوست دارید بیشتر درباره پیاده‌سازی این کسب و کارها بدانید، پیشنهاد می‌کنیم پروژه های شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان را بررسی کنید.

اکنون که با تفاوت استارتاپ با شرکت آشنا شدید، به شخصه محیط کار استارتاپی را بیشتر می‌پسندید یا شرکتی؟ علتش چیست؟ مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید