4 قانون اصلی در تحول دیجیتال در کسب و کار

تحول دیجیتال یا Digital transformation دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. آمارها نشان می‌دهند در سه سال منتهی به 2018 شرکت‌هایی که بر اساس تحول دیجیتال رهبری شدند، دو برابر سریع‌تر از شرکت‌های دیگر رشد کردند.

جالب اینجاست همان شرکت‌ها امسال پنج برابر سریع‌تر رشد می‌کنند. در واقع شرکت‌هایی که امروزه  تحول دیجیتال را جدی نمی‌گیرند، فقط عقب نمی‌مانند؛ بلکه به طور کامل حذف می‌شوند.

تحول دیجیتال قرار نیست توسط مهندسین فناوری اطلاعات (IT) اجرا شود. اگرچه این مهندسین نقش به سزایی در ایجاد تحول دارند، اما پیاده‌سازی تکنولوژی همه چیز نیست.

باید نگرشمان را تغییر دهیم و فراتر از پیاده‌سازی تکنولوژی فکر کنیم. حتی اهداف اساسی مانند بهینه‌سازی مخارج و بهبود فرایندهای سازمانی هم هدف نهایی ما نیستند.

برای اجرای تحول دیجیتال، مدیران باید سازمان خود را به سمتی ببرند که محیط کار، نیازهای مشتری، شیوۀ ارائه‌ محصول و حتی هدف سازمان از نو ساخته شوند!

بسیاری از متخصصینی که در حوزۀ مشاوره کسب و کار فعالیت می‌کنند معتقدند برند‌ها برای عبور از چالش‌های تحول دیجیتال، باید بر چهار اصل کلیدی تمرکز کنند.

۱-تحول دیجیتال همان نوآوری نیست. 

سرعت نوآوری در حوزۀ دیجیتال در چند دهۀ گذشته خیلی پر سر و صدا بوده است. تجارت الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، وب‌ موبایل (Web Mobile) و حتی سرویس‌های استریم ویدئو تا همین 10 سال پیش تأثیر چندانی بر کسب‌ و کارها نداشتند. 

حالا همۀ این موارد نقش بسزایی در توسعه کسب و کار ایفا می‌کنند. با وجود تکنولوژی‌های پیشرفتۀ امروزی مانند اتوماسیون روباتیک، یادگیری ماشین (Machine Learning)، رایانش ابری (Cloud Computing) و… جای تعجب ندارد که مدیران در اقیانوسی از امکانات غرق شوند.

اگرچه پیشرفت تکنولوژی نقش به سزایی در تحول دیجیتال دارد، اما این مفهوم فقط به معنی نوآوری نیست. بلکه به معنی دستیابی به نتایج بهتر در کسب و کار است. 

به همین دلیل است که ما به مشتریان خود توصیه می‌کنیم برای ورود به عرصۀ Digital transformation با پرسیدن سؤالات تجاری شروع کنند. سؤالاتی مانند:

  • چطور می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، خدمات سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتری به مشتریان خود ارائه دهیم؟
  • چطور می‌توانیم از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کارکنان و حفظ استعدادهای برتر در شرکت خود استفاده کنیم؟

هنگامی که اهداف کسب و کار را شناسایی کردید، آن‌ وقت می‌توانید به تصمیمات مرتبط با تکنولوژی برگردید. مثلاً در سال گذشته یک فروشگاه آنلاین پوشاک به نام Andrea قصد داشت هم‌زمان با کاهش سرمایۀ اولیه، از هزینه‌هایش بهترین خروجی را بگیرد.

این هدف ساده، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در سیستم‌هایی هدایت کرد که مبنای تحولات بسیار بزرگ‌تری در برندشان شد.

این برند از طریق آنالیز داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی متوجه شد باید هزینه‌های مربوط به نگهداری محصولات اضافی در انبارش را کاهش دهد. در عین حال روی بهبود رضایت مشتری و حاشیۀ سود خود بیشتر کار کند. نتایج حاصل شگفت‌انگیز بود.

۲-باید علاقه‌مندان را جذب کنید. 

اگرچه بعضی موقع‌ها به نظر می‌رسد کسی به حرف شما اهمیت نمی‌دهد، اما همیشه مخاطبین مشتاقی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را شناسایی و جذب کنید. 

برای مثال، زمانی که مدیر ارشد Experian به دنبال تحول از تکنولوژی سنتی به تکنولوژی مبتنی بر “ابر” بود، می‌دانست که بعضی از کارمندان شرکت این را دوست ندارند. هدف او این بود که مشتریانش هر موقعی که خواستند به اطلاعات محصولات دسترسی داشته باشند.

 با این حال، او کارش را با مدیران محصولی شروع کرد که دربارۀ تکنولوژی مبتنی بر “ابر” هیجان‌زده بودند. همین باعث شد تا بر مقاومت کارکنانش پیروز شود و تحول دیجیتال را به واقعیت بدل کند.

یک بانک ژاپنی همین مشکل را با تکنولوژی‌ بلاک‌چین (Blockchain) داشت. مدیران ارشد این بانک نسبت به مزایای احتمالی این تکنولوژی مشتاق بودند. 

با این حال آن‌ها می‌دانستند که خیلی از کارمندان، این استراتژی را انحراف از استراتژی‌های اثبات‌شدۀ قبلی می‌دانند. بنابراین آن‌ها به جای تمرکز بر مشتریان فعلی، سراغ کارآفرینان جوان‌تر و آشنا با تکنولوژی رفتند. مدیران ارشد این بانک می‌دانستند که این جوانان از پیشنهادشان استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خرده فروشی و تجربه خرید در آینده

۳-با یک تغییر اساسی شروع کنید.

شما برای هر تحولی نیاز دارید مقصد را ببینید. برای همین، مدیرانی که تصمیم دارند تحول دیجیتال را عملی کنند، باید دیدگاه خود را به دیگران منتقل کنند. 

اما اغلب برای افراد دشوار است که از درون به پتانسیل تحول دیجیتال ایمان بیاورند. گویا نوعی تعصب ذاتی نسبت به کسب‌ و کار سنتی درونشان وجود دارد که نمی‌توانند به آن غلبه کنند.

بسیاری از مدیران قبل از اینکه مایل به تغییر باشند، می‌خواهند مطمئن شوند این ایده حتماً به موفقیت دست پیدا می‌کند. به همین دلیل است که باید با یک تغییر اساسی (یا پایه‌ای) شروع کنید. تغییری که می‌تواند راه را برای تحول‌های بزرگ‌تر هموار کند. 

معلمی در کالج «آماریلو» (Amarillo) در تگزاس می‌خواست بفهمد چرا دانش‌آموزانش ترک تحصیل می‌کنند. رئیس این کالج، دکتر «راسل لووری-هارت»، تصمیم گرفت در آنالیز داده‌ها سرمایه‌گذاری کند تا محرک‌های ترک تحصیل را بهتر درک کند و ریشۀ مشکل را پیدا کند. 

نتایج نظرسنجی دیجیتال، دلایل متعددی از جمله چالش‌های مالی را نشان داد. همچنین حس ناامنی نسبت به مسکن و غذا، اضطراب، افسردگی، استرس و عدم دسترسی به وسایل حمل و نقل از دلایل دیگر بود.

این سرمایه‌گذاری منجر به چشم‌اندازی کاملاً جدید برای مسئولان این مدرسه شد. حالا دیگر آن‌ها می‌دانستند چطور دانش‌آموزان خود را درک و حمایت کنند. 

وقتی سیستم‌های جدیدی توسعه می‌یابند که دانش‌آموزان را به موفقیت برسانند، ممکن است مدل آموزش به کل تغییر کند. اغلب تحول دیجیتال تصور ما را از مأموریت اصلی شرکت تغییر می‌دهد.

۴-تحول دیجیتال یعنی تولد دوبارۀ کسب‌ و کار

تکنولوژی به خودی خود یک هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است. تکنولوژی باید در خدمت شرکت باشد. ارزش واقعی تحول دیجیتال فقط در ابتکار و تغییر خلاصه نمی‌شود. بلکه هدف نهایی از این تغییر باید تولد دوبارۀ کسب و کار باشد.

با به‌ کارگیری Digital transformation قرار است نحوۀ ایجاد، ارائه و جذب ارزش در سازمان شما تغییر کند. خیلی از برندها بعد از تحول دیجیتال تازه متوجه می‌شوند باید طرز تفکر خود را در مورد نحوۀ طراحی محصول به طور کامل تغییر دهند.

خیلی وقت‌ها همین مدل جدید کسب‌ و کار به یک مزیت رقابتی تبدیل می‌شود و به شرکت‌ها کمک می‌کند در صنعت خود به جایگاه رهبری برسند.  

استفادۀ برند Experian از فضای ابری منجر به توسعۀ پلتفرم Ascend شد. پلتفرمی که به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا بر اساس اطلاعات محصول در همین لحظه، تصمیم به خرید بگیرند. Ascend در حال حاضر یکی از سودآورترین محصولات Experian است. 

بیشتر بخوانید: خرده فروشی آنلاین یا سنتی؟ آینده خرید چه خواهد بود؟

به ازای هر دلار که در کالج آماریلو برای خدماتی مانند غذا، حمل‌ و نقل و مراقبت از کودکان، سرمایه‌گذاری می‌شود، 16 دلار شهریه به دست می‌آید. تحول دیجیتال در این کالج منجر به تأمین بودجه برای برنامه‌های خیرخواهانه‌ای شد که بر آموزش مبتنی بر مهارت در جوامع محروم تمرکز دارند.

 اگرچه هر کدام از این تحول‌ها از طریق تکنولوژی دیجیتال امکان‌پذیر شده‌اند، اما انسان‌ در هستۀ اصلی آن قرار دارد. 

اگر به دنبال تحول دیجیتال هستید و در زمینۀ توسعه کسب و کار نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید روی شرکت «مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان» حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهدۀ پروژه‌های این شرکت به این صفحه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

تحول دیجیتال منجر به کاهش هزینه‌ها، کارایی بهتر و تصمیماتی سریع‌تر و هوشمندانه‌تر می‌شود. با به‌ کارگیری امکانات جدیدی که تکنولوژی‌های نوظهور ارائه می‌دهند، می‌توانید مشکلات پیچیدۀ کسب‌ و کار خود را حل کنید و بر مشتریان، کارمندان و جامعۀ هدف خود تأثیرات مثبتی بگذارید.  

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید