روش های مقابله با تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

تصویری از تورم

اگر صاحب کسب و کار خرده‌فروشی هستید، به احتمال زیاد در چند ماه گذشته افزایش قیمت محصولات از سوی تأمین‌کنندگان را تجربه کرده‌اید. تورم قابل لمس است و بحران ژئوپلیتیکی بین اوکراین و روسیه هم در این مسئله بی‌تاثیر نبوده‌است. شناخت روش های مقابله با تاثیر تورم بر خرده‌فروشی می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

ابهام پیرامون تأثیر تورم باعث شده است که مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان به دنبال پاسخ‌هایی درباره آینده صنعت خرده‌فروشی باشند. تورم تا ابد ادامه نخواهد داشت، اما باید برای مقابله با آن آماده بود. با ما همراه باشید تا در این متن به طور کامل در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

راهنمای کلی |  تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

تورم یک نگرانی جدی برای هر کسب‌وکار خرده‌فروشی در سال 2022 است. از این گذشته، تورم بالا رفتار مصرف‌کنندگان را نسبت به محصولات خاص تغییر می‌دهد و عمده‌ترین ضررها را خرده‌فروشان متحمل خواهند شد. به راستی تورم چیست؟‌ در ادامه به بررسی این اصطلاح و تاثیر تورم بر خرده‌فروشی می‌پردازیم.

تورم چیست؟

تورم یک اصطلاح اقتصادی است که افزایش قیمت‌ها را توصیف می‌کند، این عامل می‌تواند منجر به کاهش قدرت خرید در طول زمان شود. میزان کاهش قدرت خرید را می‌توان با افزایش قیمت متوسط یک مجموعه منتخب از کالاها و خدمات در طول یک بازه زمانی نشان داد.

برای مثال، فرض کنید یک فروشگاه مواد غذایی و یک سبد سیب زمینی دارید که دو سال پیش 50 دلار قیمت داشت، اکنون 60 دلار قیمت دارد. بدیهی است سبد سیب زمینی تغییری نکرده اما 20 درصد گران شده است.

کاهش ارزش پول مورد استفاده در هر اقتصاد، نتیجه فرعی تورم است؛ بنابراین زمانی که قیمت کالاها و خدمات به صورت روزمره افزایش می‌یابد، پولی که مصرف‌کنندگان به دست می‌آورند و پس‌انداز می‌کنند، ارزش کمتری نسبت به قبل خواهد داشت.

البته وجود تورم کم، یک فرایند طبیعی در یک اقتصاد سالم است. تورم بازتاب بسیاری از عوامل غیرقابل کنترل دیگر در یک اقتصاد خواهد بود. تورم را می‌توان پاسخی به دو عامل کلیدی دانست: افزایش تقاضا و هزینه‌ها. این دو عامل تا حد زیادی شدت تورم را تعیین می‌کنند.

افزایش تقاضای مصرف کننده برای یک محصول، شاخص مثبت تورم در نظر گرفته می‌شود. زمانی این مورد اتفاق می‌افتد که یک اقتصاد پول بیشتری داشته باشد و بتواند کالاها و خدمات بیشتری را بخرد. این افزایش تقاضا در نهایت منجر به کاهش عرضه می‌شود و این مورد باعث خواهد شد که کسب و کارها قیمت‌های خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر، تورم ناشی از فشار هزینه (cost-push inflation) شکل بد تورم است، زیرا زمانی رخ می‌دهد که مخارج ورودی افزایش می‌یابد. افزایش قیمت‌ها اغلب افزایش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت را جبران می‌کند. بحث بعدی ما در موضوع تاثیر تورم بر خرده‌فروشی، تورم در ایالات متحده است.

تصویری از تورم

تورم در ایالات متحده |  تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

هر دو شکل تورم در یک اقتصاد، مورد انتظار هستند. طبق گزارش فدرال رزرو، نرخ تورم طبیعی سالانه در ایالات متحده 1.5٪ تا 2٪ است. با این نرخ تورم، اقتصادها می‌توانند به طور معقول و بدون تغییرات شدید در رفتار مصرف کننده یا کسب و کار رشد کنند.

متأسفانه، نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در ژوئن 2022 به 9.1 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از نوامبر 1981 است (بالاتر از پیش‌بینی بازار یعنی 8.8 درصد)، اما این موضوع مانع از افزایش تصاعدی فروش خرده‌فروشی‌ها نشد.

در واقع، فروش خرده‌فروشی‌ها در سال 2021 به میزان 14.1 درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ رشد در بیش از 20 سال گذشته و بسیار بالاتر از نرخ رشد 3.7 درصدی قبل از همه‌گیری بود. به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان در سال 2021 نسبت به سال 2020 یک تریلیون دلار بیشتر برای کالاهای خرده‌فروشی هزینه کرده‌اند و در سال 2022 با نرخ حتی بالاتر هزینه می‌کنند.

برای خرده‌فروشان، تورم می‌تواند منجر به اختلال در جریان نقدینگی، موجودی اضافی، هزینه‌های ذخیره‌سازی بالا، درآمد کمتر و کاهش سود ناخالص شود. برای مقابله با این مشکلات، بسیار مهم است که درک کاملی از تورم و چگونگی تاثیر تورم بر خرده‌فروشی خود داشته باشید.

تورم چگونه بر مشاغل خرده‌فروشی تأثیر می‌گذارد؟

مهم‌ترین تأثیرات تورم بر فروشگاه خرده‌فروشی شما لزوماً به کسب و کارتان آسیب نمی‌رساند. در عوض، تأثیر تورم بر روی نحوه واکنش مشتریان به آن در زمان تصمیمات خرید خواهد بود. در ادامه به بررسی موارد مرتبط با این موضوع می‌پردازیم.

تقاضای کمتر | تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

اگر فروشگاه خرده‌فروشی شما اقلامی غیرضروری می‌فروشد، تورم می‌تواند تقاضا را کاهش دهد؛ زیرا مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را دوباره به کالاها و خدمات ضروری‌تر اختصاص می‌دهند.

مصرف‌کنندگان بیشتر نگران حفظ ارزش پول نقد موجود خود و پوشش بدهی‌ها و هزینه‌های روزانه خود هستند تا سرمایه‌گذاری یا صرف هزینه‌ برای کالاهای فانتزی.

این امر علیه درآمد خرده‌فروشان خواهد بود، زیرا منجر به کاهش خرید می‌شود و مشکلاتی را در پیش‌بینی میزان درآمد آتی ایجاد می‌کند. از 79 خرده‌فروش عمده‌ای که درآمد خود را بین 1 آوریل تا 23 می سال جاری گزارش کردند، 59٪ از آن‌ها شاهد کاهش در برآوردهای درآمد سال 2023 بودند.

71 درصد نیز کاهش در میزان درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک را مشاهده کردند. بر اساس گزارشی که مک کینزی منتشر کرده است، تخمین‌هایی شبیه به این موارد برای سال 2023 زده می‌شود.

تأثیر زنجیره تأمین

باید توجه داشته باشید که وابستگی خرده‌فروشان به زنجیره تأمین جهانی و تأثیر آن بر قیمت‌های خرده‌فروشی و الگوهای خرید مصرف‌کننده، برای درک اثرات تورم بر خرده‌فروشی ضروری است.

همه‌گیری کووید-19 تقاضای بی‌سابقه‌ای برای کالاهایی مانند لوازم الکترونیکی، مبلمان، تجهیزات ورزشی و موارد دیگر ایجاد کرده است و میزان فشار بر زنجیره تأمین جهانی چندین برابر شد.

این موضوع به نوبه خود، فشار زیادی بر تأمین‌کنندگان و کارگران بنادر در سراسر جهان (به ویژه در چین که قبلاً به دلیل محدودیت‌های مرتبط با این بیماری با تعطیلی کارخانه‌ها و کمبود کارکنان مواجه شده بود) وارد کرد و موجب افزایش تاثیر تورم بر خرده‌فروشی شد.

با افزایش تقاضا برای کالا، نیاز به حمل و نقل نیز افزایش یافت. افزایش هزینه‌های حمل و نقل به طور قابل توجهی سود خرده‌فروشان را کاهش داده است، اما به طور هم‌زمان باعث انباشت عظیم کالاهای مختلف شد.

این تأخیرها در دریافت محصولات،  منجر به پنجره‌های فروش کوتاه‌تر و کاهش قیمت سریع‌تر می‌شود تا جا برای محصولات فصلی جدید باز شود. به گفته تیلور آفر، بنیان‌گذار Feat Clothing، تأخیرهای زنجیره تأمین و افزایش هزینه‌ها موانع اصلی افتتاح اولین فروشگاه خرده‌فروشی فیزیکی آنها بود.

او می‌گوید: باز کردن یک فروشگاه خرده‌فروشی در این زمان یک چالش واقعی بود. قطعات متحرک زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را تهیه کنیم، از قفسه‌های خرده‌فروشی گرفته تا مبل‌ها و جا لباسی‌ها که همگی با ماه‌ها تأخیر ارسال می‌شوند.

ما شاهد زمان تحویل 8 تا 12 هفته‌ای و افزایش قیمت قابل توجهی در اقلام اساسی هستیم. این باعث می‌شود متوجه شویم که زنجیره تأمین جهانی چقدر مهم است و قیمت‌ها چقدر رقابتی بودند. در ادامه به سایر موارد مربوط به تاثیر تورم بر خرده‌فروشی می‌پردازیم.

تأثیرات دیگر تورم بر کسب و کارها

تورم می‌تواند بر هزینه‌های اجاره نیز تأثیر بگذارد. هزینه‌های انرژی، انبارداری، انجام سفارش‌ها و فشار کارکنان برای دریافت دستمزدهای بالاتر از جمله این موارد است. متوسط ​​دستمزد ساعتی بین فوریه 2021 و فوریه 2022، 5.1 درصد افزایش یافته است که بزرگ‌ترین افزایش در دستمزد در طول یک دهه است.

با افزایش رقابت بین کارفرمایان برای استخدام و حفظ کارگران، بسیاری از کارمندان خرده‌فروشی شغل خود را برای فرصت‌های جدید و سودآورتر ترک می‌کنند. در نتیجه، خرده‌فروشان با وضعیت دشواری روبرو هستند.

آنها نه تنها باید حقوق بیشتری را به کارمندان خود بپردازند بلکه باید ساعات کاری آن‌ها را نیز کم کنند. هیچ کدام از این موارد نشانه‌های خوبی برای بهبود وضعیت خرده‌فروشی مذکور محسوب نمی‌شود.

تصویری از تورم

چگونه می‌توانید تأثیر تورم را بر تجارت خرده‌فروشی خود کاهش دهید؟

در نتیجه افزایش تقاضا پس از دوران کرونا، بسیاری از خرده‌فروشان هنوز اثرات کامل تورم را احساس نکرده‌اند. با این حال، افزایش نرخ بهره و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده باعث خواهد شد تا بسیاری از خرده‌فروشان شاهد کاهش تقاضا باشند و واکنش صحیح به تورم ضروری‌تر گردد. در ادامه به چند نکته برای مقابله با تورم در کسب و کار‌های خرده‌فروشی می‌پردازیم.

از کانال‌های فروش دیجیتال بیشتر استفاده کنید

یک فروشگاه فیزیکی برای پاسخگویی به خواسته‌ها یا نیازهای مصرف‌کنندگان کافی نیست. ظهور این بیماری همه‌گیر باعث انفجار خرید و فروش آنلاین شده است. این موضوع در بحث تاثیر تورم بر خرده‌فروشی نیز اهمیت دارد.

تحقیقات اولیه اکثر مصرف‌کنندگان در یک محیط دیجیتالی شروع می‌شود، خواه در حال خرید آنلاین باشند یا در یک فروشگاه سنتی. به همین دلیل، بسیاری از خرده‌فروشان سابق به کانال‌های فروش جایگزین مانند تجارت الکترونیک و خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه (BOPIS) روی آورده‌اند.

این کانال‌های فروش دیجیتالی به خرده‌فروشان اجازه می‌دهند بدون بازدید از فروشگاه‌هایشان، تجارت خود را پیش ببرند. خرده‌فروشانی که به دنبال مبارزه با تورم هستند، باید از کانال‌های فروش دیجیتال به دلایل زیر استفاده کنند:

  • چنین کانال‌هایی به صورت 24 ساعته برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در دسترس هستند.
  • این فروشگاه‌ها به نیروی انسانی زیادی نیاز ندارند. راه‌اندازی کانال‌های فروش آنلاین به منابع کمتری نسبت به راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی نیاز خواهد داشت.
  • کانال‌های آنلاین ارزش بیشتری را به مشتریان می‌دهند. مشتریان برای وجود تنوع در محصولات ارزش قائل هستند و داشتن یک فروشگاه آنلاین با تحویل سریع می‌تواند میزان فروش را افزایش دهد. این کار باعث خواهد شد تا تجربه خرید مشتری یکپارچه تر شود.

موجودی، فروش و سایر ناکارآمدی‌های خود را ساده و کارآمد کنید

اگر نمی‌توانید تورم را کنترل کنید، به عملیات خود نگاه کرده و مناطقی را برای بهبود و محدود کردن هزینه‌ها بیابید. این تغییرات کوچک و تدریجی می‌تواند به طور قابل توجهی بر تجارت خرده‌فروشی شما تأثیر بگذارد و در عین حال تأثیر تورم را کاهش دهد. در ادامه به چند مورد از این نوع تغییرات می‌پردازیم.

مدیریت موجودی

اکثر خرده‌فروشان درک خوبی از موجودی خود ندارند. موجودی در کنار تورم، می‌تواند یکی از پرهزینه‌ترین موارد برای کسب و کار خرده‌فروشی شما باشد. در واقع، میانگین دقت موجودی خرده‌فروشان حدود 60 تا 65 درصد است.

اگر بتوانید مدیریت موجودی خود را بهبود ببخشید، از انباشت اقلام با عملکرد ضعیف جلوگیری کرده و همچنان بهترین فروش خود را خواهید داشت. سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار مدیریت موجودی، اولین قدم برای مدیریت بهتر موجودی است.

نرم‌افزار مدیریت موجودی به شما امکان می‌دهد اعلان‌های موجودی کم و موجودی مازاد و بدون موجودی را مستقیماً از سیستم نقطه‌فروش خود دریافت کنید. در ادامه متن روش‌ های مقابله با تاثیر تورم بر خرده‌فروشی، به روند فروش می‌پردازیم.

روند فروش | تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

آیا می‌دانید چه روندهایی در کسب و کار خرده‌فروشی شما وجود دارد؟ آیا کسب و کار شما به فصل وابسته است؟ آیا مشتریان در دوره‌های شش‌ماهه به سراغ شما می‌‌آیند؟ اگر اطلاعات واقعی در مورد نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار خرده‌فروشی خود را درک کنید، می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری استراتژیک بهتر، استفاده نمایید.

شاید برای کسب سود به فروش در زمان تعطیلات وابسته باشید، به این معنی که در بقیه سال فقط سه روز در هفته کار می‌کنید تا هزینه‌های اضافی را به حداقل برسانید. قبل از هر انتخاب یا تصمیمی به داده‌های دقیق نیاز دارید.

هزینه‌های ثابت و متغیر

هزینه‌های کسب و کار شما اغلب تحت ‌تأثیر تورم است. تورم می‌تواند این هزینه‌ها را به سرعت افزایش دهد، از اجاره بهای برق گرفته تا تبلیغات و دستمزد. این قسمت‌ها همان بخش‌هایی هستند که معمولاً ناکارآمدی سیستم شما را نشان می‌دهند.

شاید متوجه شده باشید که تبلیغات در روزنامه محلی از زمان شیوع بیماری همه گیر کاهش یافته است. اگر بتوانید هزینه‌ها را در این زمینه‌ها کاهش دهید، این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا تورم موجود را بهتر کنترل کنید. مشتری‌مداری بحث بعدی ما در موضوع تاثیر تورم بر خرده‌فروشی است.

مشتری‌مدار باشید| تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

تصویری از مشتری‌مداری

رضایت مشتری باید در مرکز تصمیمات شما باشد. در حالی که بسیاری از خریداران حساس به قیمت، گزینه‌های ارزان‌تری را انتخاب می‌کنند، بهبود تجربه مشتری برای رضایت و حفظ مشتری ضروری است.

خدمات با کیفیت به مشتریان و ارتباط مناسب با آنها به طور قابل توجهی بر تمایل به برند، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که باید بدانید چه چیزی برای مشتری شما مهم است. خرده‌فروشانی که می‌توانند محرک‌های کلیدی امتیاز خالص ترویج‌کنندگان (promoter) خود را شناسایی کنند، بیشتر از سلایق مشتریان خود آگاه هستند و در زمان‌های آشفته‌ای اقتصادی (مانند تورم) اولویتشان است.

کنترل تورم از طریق جریان نقدی ثابت

یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها برای به حداقل رساندن اثرات تورم بر کسب و کار خرده‌فروشی شما، ایجاد جریان نقدی یا نقدینگی ثابت و توجه به کانال‌های فروش در خرده‌فروشی است. به عنوان مثال، بهتر است با مذاکره در مورد شرایط اجاره بهتر با صاحبخانه خود، اجاره ماهانه خود را کاهش دهید.

در کنار این، به فکر راه‌اندازی یک تجارت الکترونیکی باشید، همان‌طور که گفته شد، استفاده از روش‌های تجارت دیجیتال، به معنای افزایش درآمد شماست و موجب کاهش تاثیر تورم بر خرده‌فروشی خواهد شد.

هر دو اقدام برای افزایش جریان نقدی ورودی و در عین حال کاهش جریان نقدی خروجی طراحی شده‌اند. هنگامی که هزینه‌های کسب و کار خرده‌فروشی شما بیشتر از درآمد شما باشد، جریان نقدی منفی دارید. اگر بیشتر از پولی که خرج می‌کنید درآمد به دست بیاورید، جریان نقدی مثبتی خواهید داشت.

یک جریان نقدی ثابت تأثیر تورم را کاهش خواهد داد؛ زیرا کسب و کار شما می‌تواند بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد. اگر جریان سرمایه در گردش ثابتی دارید، نیازی به ایجاد تغییرات شدید وجود نخواهد داشت.

این بدان معنا نیست که نباید به دنبال بهبود باشید، اما به شما انعطاف بیشتری می‌دهد تا با سرعت خوبی رشد کنید. راه‌حل‌هایی مانند وام‌دهی خرده‌فروشی، حد اعتبار کسب و کار و پیش‌پرداخت نقدی تاجر، می‌توانند به تسهیل جریان نقدی شما کمک کند.

سؤالات متداول | | تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

در این بخش قصد داریم به چند سؤال متداول در مورد روش های مقابله با تاثیر تورم بر خرده‌فروشی پاسخ دهیم. شناخت پاسخ‌های مربوطه می‌تواند منجر به درک بیشتر شما از این موضوع شود.

1. تورم چگونه بر کسب و کارها تأثیر می‌گذارد؟

تورم از طرق مختلف بر کسب و کارها تأثیر می‌گذارد. نرخ‌های تورم بالا به معنای کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است که منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کاهش فروش کسب و کار می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند موجب مواردی همچون موجودی اضافی در انبار و از دست دادن درآمد شود.

2. آیا خرده‌فروشان از تورم سود می‌برند؟

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق خرده‌فروشان تورم را فرصتی برای افزایش قیمت‌ها و سود بردن می‌دانند، تقریباً 54 درصد کاهش تورم را ترجیح می‌دهند. بیش از نیمی از آنها انتظار دارند در طی ۱۲ ماه آینده، درآمد آن‌ها تا 5 درصد افزایش یابد.

3. آیا تورم برای سهام خرده‌فروشی بد است؟

هنگامی که تورم افزایش می‌یابد، شرکت‌ها مجبورند درآمد و سود خود را کاهش دهند تا بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند. با این حال، به نظر می‌رسد سهام مانع خوبی در برابر تورم باشد، زیرا در تئوری، سهام نیز  باید به اندازه نرخ دستمزدها رشد کنند.

4. آیا فروش خرده‌فروشی افزایش یا کاهش دارد؟

بر اساس تحلیلی که توسط Insider Intelligence انجام شده، انتظار می‌رود فروش خرده‌فروشی جهانی تا سال 2022 با 5 درصد رشد به بیش از 27 تریلیون دلار برسد. راه‌اندازی کسب و کار خرده‌فروشی می‌تواند بهترین گزینه برای کسب درآمد در سال‌های آتی باشد.

سخن پایانی | تاثیر تورم بر خرده‌فروشی

در این متن سعی کردیم به طور کامل در مورد روش‌ های مقابله با تاثیر تورم بر خرده‌فروشی با شما صحبت کنیم. همان‌طور که در ابتدای متن نیز گفته شد، امروزه شناخت این روش‌ها یک اصل ضروری محسوب می‌شود و کلیه فعالان در عرصه خرده‌فروشی باید با آن‌ها آشنا باشند.

آگاهی و به کارگیری روش‌های گفته شده در مورد بازاریابی خرده‌فروشی نه تنها موجب افزایش کلی درآمد خرده‌فروشی در مدت زمان کوتاهی خواهد شد، بلکه می‌تواند موجب کاهش هدر رفت زمان و هزینه پرداخت شده نیز شود. به یاد داشته باشید که هر روش،‌ مخصوص شرایط خاصی است و باید در انتخاب این روش‌ها به شدت دقت کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید