انواع کمپین های بازاریابی و فروش در خرده فروشی

تصویری از بازاریابی خرده فروشی

فهرست مطالب

تفاوتی ندارد که فروشنده‌ای باتجربه هستید یا تازه‌کار، به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریانی که در حال حاضر دارید همواره مهم خواهد بود.

خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای شناخت انواع کمپین بازاریابی و فروش در خرده فروشی وجود دارد.

در این متن، به نکات اصلی در مورد بازاریابی خرده‌فروشی خواهیم پرداخت و بینش‌هایی را درباره استراتژی‌های مختلفی که می‌توانید در کسب‌وکار خود استفاده کنید، ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی خرده فروشی (Retail Marketing) چیست؟

بازاریابی خرده فروشی (Retail marketing) به استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی مربوط می‌شود که خرده‌فروشان برای جذب مشتری و افزایش فروش از‌ آن‌ها استفاده می‌کنند. این بازاریابی دارای 4 جزء کلیدی است که به عنوان P4 نیز شناخته می‌شوند. این چهار جز عبارت‌اند از:

  • محصول: منظور همان کالایی است که فروخته می‌شود.
  • قیمت: مورد دوم قیمت است. این بخش به استراتژی قیمت‌گذاری که تاجر برای فروش کالا استفاده می‌کند، مربوط می‌شود. (مثال‌های این بخش شامل «قیمت‌های تخفیف خورده»، اجرای روان‌شناسی قیمت‌گذاری مانند استفاده از «۹.۹۹ دلار» و غیره است.)
  • محل: سومین مورد «محل یا PLACE» است که به مکان یا پلتفرم مورد استفاده برای فروش محصولات اشاره دارد.
  • تبلیغ: در نهایت، Promotion یا تبلیغ قرار دارد. همان کاری که خرده‌فروش انجام می‌دهد تا نام محصول را به گوش مخاطب برساند و او را جلب کند.

اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌های بازاریابی خرده‌فروشی شما نیاز به توجه نسبت به این موارد دارد. ردیابی این اجزا و اطمینان از اینکه همه آنها با هم کار می‌کنند برای هر ابتکار بازاریابی ضروری است.

برای بهترین نتیجه، از سیستم مدیریت بازاریابی و خرده‌فروشی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد این اجزا را به راحتی مدیریت کنید. با پلتفرم مناسب، می‌توانید به تمام اهداف خود رسیده و بر زنده کردن ایده‌های بازاریابی چریکی تمرکز کنید.

با این اوصاف، در ادامه بحث انواع کمپین بازاریابی به نکاتی در مورد نحوه بازاریابی کسب و کار خرده‌فروشی خود و قرار گرفتن در شرایط مناسب اشاره خواهیم کرد.

 همان جایی باشید که مشتریان شما قرار دارند.

بازاریابی خرده‌فروشی مؤثر فقط مربوط به کمپین‌های خاصی نیست که شما اجرا می‌کنید. کانال‌ها و پلتفرم‌هایی که ابتکارات خود را در آنها برگزار خواهید کرد نیز اهمیت زیادی دارند. حتی درخشان‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی اگر در مکان مناسب انجام نگیرند، مؤثر نخواهند بود.

بنابراین، قبل از ایده‌پردازی در مورد شعار یا ابتکار بعدی خود، کمی وقت بگذارید و تحلیل کنید که مشتریان شما کجا هستند و از کجا آمده‌اند.

کانال‌هایی که مشتریان را به فروشگاه فیزیکی شما هدایت می‌کنند

کانال‌ها، تاکتیک‌ها و فعالیت‌هایی که بازدیدکنندگان را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی شما می‌آورند، شناسایی کنید. برخی از موارد رایج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ظاهر خرده‌فروشی و ابتکارات درون فروشگاهی: آیا مردم به دلیل وجود دکوری پر جنب و جوش به فروشگاه شما وارد می‌شوند؟ آیا آنها جذب تابلوهای بزرگ یا محصولات زیبایی که شما به نمایش گذاشته‌اید شده‌اند؟ اگر این تلاش‌های درون فروشگاهی منجر به نتایج مناسب می‌شوند، پس بر آن‌ها بیشتر تمرکز کنید.
  • فهرست‌های آنلاین: مردم به طور فزاینده‌ای به ابزارهایی مانند Google و Yelp روی می‌آورند تا کسب‌وکارهای اطراف خود را بیابند. اگر این مورد برای تجارت خرده فروشی نیز صحت دارد، پس مطمئن شوید که این مورد را در استراتژی بازاریابی خرده فروشی خود قرار دهید.
  • بازاریابی دیجیتال: از تبلیغات فیس‌بوک و پست‌های اینستاگرام گرفته تا AdWords، حضور قوی در تجارت الکترونیک و انواع کمپین بازاریابی، موجب افزایش میزان مشتریان خواهد شد.
  • تبلیغات دهان به دهان: آیا مشتریان شما درباره کسب و کار شما با هم صحبت می‌کنند؟ اگر تبلیغات شفاهی عامل بزرگی جهت جذب مشتری برای شماست، حتماً آن را در بازاریابی خرده فروشی خود بگنجانید.

دستگاه‌هایی که مشتریان شما هنگام مرور سایت شما از آنها استفاده می‌کنند

اگر فروشگاهی آنلاین دارید، از دستگاه‌هایی که مردم هنگام مرور سایت شما از آن‌ها استفاده می‌کنند آگاه باشید.

به این پرسش‌ها پاسخ دهید که آیا اکثر بازدیدکنندگان شما از رایانه استفاده می‌کنند یا از تلفن همراه؟ آمارهایی که جمع‌آوری می‌کنید به شما در طراحی وب‌سایت و استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کند.

عملکرد برند شما در شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف

حضور و عملکرد برند خود را در پلتفرم‌های مختلف مقایسه کنید. برای مثال، اگر چندین حساب کاربری مخصوص رسانه‌های اجتماعی دارید، ارزش آن را دارد که تعداد طرفداران و تعامل خود را در سایت‌ها یا برنامه‌های مختلف اندازه‌گیری و مقایسه نمایید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، آیا در یک شبکه اجتماعی نسبت به شبکه اجتماعی دیگر تعامل بیشتری دارید؟ آیا مردم روی تبلیغات خاصی کلیک می‌کنند و به موارد دیگر توجه نمی‌کنند؟ دلایل پشت این موارد را مشخص کنید، سپس از این اطلاعات برای هدایت استراتژی بازاریابی خرده فروشی خود استفاده نمایید.

از دارایی‌های موجود خود استفاده کنید

قبل از اینکه به تاکتیک‌های بازاریابی خرده فروشی بپردازید، با استفاده از دارایی‌هایی که در حال حاضر دارید فعالیت خود را شروع کنید. اگر فروشگاه شما فعال است، احتمالاً منابع زیادی دارید که می‌توانید در روند بازاریابی خود از آنها استفاده کنید. در ادامه بحث انواع کمپین بازاریابی به این دارایی‌ها اشاره می‌کنیم.

کالا و وسایل شما

بهترین راه برای جذب مشتریان این است که آنها را با کالاهای بی‌نظیر خود شگفت‌زده کنید. مراقب باشید که همیشه محصولات مناسبی را برای این کار ذخیره نمایید. هنگامی که کالای مناسب را در اختیار داشتید، آن‌ها را به مشتریان خود معرفی کنید.

به گفته Rich Kizer و Georganne Bender، «ویترین‌های فروشگاه در این روش باید محصولات جدید، پرطرفدار و پر حاشیه را در خود جای دهند. اقلام اساسی باید در پشت فروشگاه قرار گیرند.

از آنجایی که 90 درصد از مشتریان پس از وارد شدن به سمت راست نگاه می‌کنند یا به سمت راست می‌پیچند، این قسمت باید از طراحی بسیار چشم نوازی برخوردار باشد.

پنجره و ویترین کنار خیابان

ویترین شما فرصت‌های زیادی را برای جذب مشتریان جدید ارائه می‌دهد، بنابراین بیشترین استفاده را از آن ببرید. در این قسمت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ویترین‌های پنجره‌ای

به تغییر همه چیز ادامه دهید و سعی کنید حداقل یک بار در ماه ویترین‌های خود را به روز کنید. برای فصول شلوغ خرید مانند تعطیلات، باید این کار را هر دو هفته یا حتی هر هفته (در صورت امکان) انجام دهید.

هر فروشگاه خرده فروشی با دیگری فرق دارد، بنابراین برخی از نکات طراحی ممکن است برای برخی بهتر عمل کند. بهترین طراحی یا ظاهر به مشتریان شما بستگی دارد. به افرادی که ‌آن‌ها را هدف قرار می‌دهید توجه کنید و ویترین‌های خود را به طور خاص برای آنها بسازید.

خرده‌فروش‌های پوشاک، ویترین فروشگاه‌های خود را بسته به فصول یا رویدادهای خاص تغییر می‌دهند. با این حال، چیزی که انواع کمپین بازاریابی آنها را عالی می‌کند این است که همیشه یک داستان منحصر به فرد را در زمان‌های خاص نقل می‌کنند.

به عنوان مثال، برای روز زمین در سال 2013، یک خرده‌فروش تصمیم گرفت با کمک ظروف ساخته‌شده از قوطی‌های بازیافتی، لاستیک‌ها، بطری‌ها و موارد دیگر به زمین ادای احترام کند.

تصویری از ادای احترام یک خرده فروش به زمین

حاشیه کنار خیابان

از حاشیه کنار خیابان خود غافل نشوید. علاوه بر تمیز و مرتب نگه داشتن این فضا، اضافه کردن مواردی اضافی به این بخش را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، چرا یک تخته دکوری جذاب را در کنار مغازه خود قرار ندهید؟

انجام این کار می‌تواند باعث توقف و توجه رهگذران شود. برای مثال، این نمونه عالی از Covet Shoppe & Jewelry Bar در سانفرانسیسکو را مشاهده کنید.

تصویری از یک تخته دکوری در کنار مغازه

کارکنان شما

آیا می‌دانستید که استارباکس بیشتر از دانه‌های قهوه برای سلامتی کارکنان خود هزینه می‌کند؟ استارباکس تشخیص داده است که کارکنان شاد و سالم، عملکرد بهتری دارند.

اگر به یک فروشگاه استارباکس بروید کافه‌چی‌های مشتاقی را خواهید یافت که با مشتریان گفت‌ و گو می‌کنند و همیشه لبخندی بر لب دارند. کارمندان استارباکس تجربه‌ای عالی در فروشگاه ارائه می‌کنند که باعث می‌شود مردم دوباره به آنجا برگردند.

کارمندان می‌توانند بهترین بازاریابان شما باشند. مهم است که آنها را درگیر و با انگیزه نگه دارید. دستیابی به این مورد با استخدام افراد مناسب و رفتار خوب با آنها شروع می‌شود. پاداش‌هایی رقابتی ارائه دهید، به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهید و سعی کنید یک کارفرمای عالی باشید.

این مراحل از انواع کمپین بازاریابی منجر به داشتن کارکنانی شادتر و سطوح بالاتر عملکرد می‌شود که به نوبه خود منجر به افزایش درآمد خرده فروشی و بالا رفتن رضایت مشتریان خواهد شد.

از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

وقتی صحبت از خرده فروشی و رسانه‌های اجتماعی می‌شود، سه پلتفرم وجود دارد که باید به طور جدی در نظر بگیرید: فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست. این رسانه‌ها مشتری‌محورترین شبکه‌ها هستند و همین مورد آن‌ها را برای بازاریابی ایده آل می‌کند.

نکات مربوط به فیس‌بوک برای خرده‌فروشان

اگر شما برندی هستید که می‌خواهید در فیس‌بوک بیشتر دیده شوید، باید هزینه آن را بپردازید. مدتی است که این شبکه اجتماعی در حال کاهش میزان حضور برندها بوده است، اما در آینده می‌توان انتظار داشت که حضور کسب‌وکارها حتی بیشتر از قبل کاهش یابد.

خود مارک زاکربرگ گفته است آن‌ها تغییراتی را در News Feed برای در اولویت قراردادن محتوای دوستان، خانواده و گروه‌ها اعمال خواهند کرد، بنابراین صفحات تجاری باید بیشتر مبارزه کنند تا در معرض دید مشتریان قرار گیرند. در ادامه به بررسی کارهایی که می‌توانید انجام دهید می‌پردازیم.

یک گروه فیس‌بوک راه اندازی کنید

فیس‌بوک به شما امکان می‌دهد برای کسب و کار یا برند خود گروه ایجاد کنید. گروه‌های فیس‌بوک را به‌عنوان باشگاه‌ها یا جوامعی در نظر بگیرید که مشتریان و طرفداران شما می‌توانند در آن جمع شوند.

در حالی که می‌توانید در مورد محصولات و تجارت خود صحبت کنید، هدف اصلی از داشتن یک گروه فیس‌بوک این است که به مشتریان خود اجازه دهید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این مکانی برای شروع انواع کمپین بازاریابی نیست.

یک  نمونه از شرکت‌هایی که از گروه‌های فیس‌بوک استفاده می‌کند، Peloton (یک برند دوچرخه‌سواری داخل سالن) است. این شرکت صفحه رسمی Peloton Rider را ایجاد کرده تا یک انجمن برای اعضای Peloton باشد و آن‌ها تجربیات خود را در مورد دوچرخه Peloton و برنامه iOS به اشتراک بگذارند.

این گروه بسیار فعال است و مردم از آن برای به اشتراک گذاشتن تمرینات خود، پرسیدن سؤال، ارائه نکات و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

ببینید آیا می‌توانید کاری مشابه شرکت فوق را برای فیس‌بوک خود انجام دهید یا خیر. اگر چیزی را می‌فروشید که حول یک سبک زندگی یا علایق خاص متمرکز است (مانند تناسب اندام، غذا، صنایع‌دستی)، پس در نظر داشته باشید که یک گروه فیس‌بوک برای مشتریان و مشتریان بالقوه خود ایجاد کنید.

تبلیغات فیس‌بوک

اگر به گروه‌های فیس‌بوکی علاقه ندارید و یا اگر می‌خواهید بیشتر در فیس‌بوک دیده شوید، باید تبلیغات فیس‌بوک را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود و توسعه برنامه بازاریابی اجرا کنید.

خبر خوب این است که فیس‌بوک دارای انواع محصولات تبلیغاتی با قابلیت‌های هدف‌گیری قوی است که به شما امکان می‌دهد مخاطبان خاص خود را پیدا کنید.

بهترین کار این است که راه‌حل‌های تبلیغاتی مختلف را آزمایش کنید، سپس معیارهای خود را (مانند کلیک‌ها، تعامل، فروش و غیره) پیگیری نمایید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام نوع تبلیغات برای شما مناسب است و چقدر برای تبلیغات فیس‌بوک بودجه اختصاص دهید.

از اینستاگرام برای بازاریابی فروشگاه خود استفاده کنید

با بیش از 800 میلیون کاربر فعال ماهانه (بیش از نیمی از آنها روزانه فعال هستند)، واضح است که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مناسب برای خریداران امروزی است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین نکات در زمینه بازاریابی اینستاگرامی و انواع کمپین بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

محتوای بصری خود را به شکلی عالی تنظیم کنید

پست‌های اینستاگرام شما باید کاملاً مرتبط با محصول شما باشند. شما باید یک زیبایی‌شناسی برند (BRAND AESTHETIC) واضح ایجاد کنید تا زمانی که افراد از نمایه شما بازدید می‌کنند، سریعاً متوجه شوند که برند شما چه شخصیتی دارد.

پروفایل مربوط به برند Clad and Cloth را بررسی کنید. می‌توانید فوراً از مجموعه عکس‌های آن‌ها ببینید که برند آن‌ها لباس‌های غیررسمی تولید می‌کند.

تصویری از پروفایل مربوط به برند Clad and Cloth

بنابراین، اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، زمانی را صرف فکر کردن به زیبایی شناسی برند خود کنید. از خود بپرسید، دوست دارید مردم چه نوع برداشت اولیه‌ای از برند شما داشته باشند؟ پاسخ را بیابید سپس دریابید که چگونه آن را در صفحه اینستاگرام خود زنده کنید.

از استوری‌های اینستاگرام آزادانه استفاده کنید

استوری‌های اینستاگرام به شما امکان می‌دهند از لحاظ زیبایی‌شناسی غیررسمی‌تر و خودمونی‌تر رفتار کنید، زیرا مردم انتظار دارند استوری‌ها از جنب و جوش بیشتری برخوردار باشند. می‌توانید از آن‌ها برای نمایش محصولات جدید استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های ثانویه استوری اینستاگرام این است که می‌توانید چند استوری دائمی برای نمایش در نمایه خود ایجاد کنید و مواردی را که واقعاً می‌خواهید مشتریان بالقوه‌تان ببینند، برجسته (Highlight) کنید.

برای مثال نگاه کنید که لوازم‌خانگی تزئینی Peridot چه می‌کند. این خرده‌فروش از هایلات‌های اینستاگرام استفاده می‌کند تا افراد بتوانند طراحی‌های داخلی، خرید اقلام و موارد دیگر را به راحتی ببینند. آنها حتی تصاویری مختص هر هایلایت ایجاد کرده‌اند تا جذاب‌تر به نظر برسند!

تصویری از هایلات‌های اینستاگرام لوازم‌خانگی تزئینی Peridot

استفاده از هشتگ در زمینه انواع کمپین بازاریابی

تحقیق کنید که کدام هشتگ‌ها مربوط به برند شما هستند و از آن‌ها استفاده کنید تا عکس‌هایتان جلوی چشم مشتری قرار بگیرند. به جای قرار دادن هشتگ‌ها مستقیماً در کپشن، عکس خود را بدون هشتگ پست کنید و بلافاصله در قسمت کامنت،‌ هشتگ‌های مربوط به انواع کمپین بازاریابی را قرار دهید.

پینترست برای خرده‌فروشان

پینترست نیز از جمله شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب برای اجرای انواع کمپین بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی و فروش خرده فروشی محسوب می‌شود. در این بخش قصد داریم به پینترست بپردازیم.

به یاد داشته باشید که گزینش مطالب امری کلیدی  است

مانند پروفایل اینستاگرام خود، مطمئن شوید که تابلوهای Pinterest شما به دقت تنظیم شده‌اند. شما باید تابلوهایی ایجاد کنید که برای مشتریان بالقوه، دسترسی به چیزهایی که به آنها علاقه دارند ساده‌تر شود.

همان‌طور که می‌بینید، J.Crew بردهایی دارد که به راحتی می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بخش‌های مربوط به شلوار جین، طرح چاپی یا راه راه آنها نگاه کنید.

تصویری از پینترست برند J.Crew

فقط محصولات خودتان را سنجاق نکنید

توجه داشته باشید که الگوریتم Pinterest لزوماً محتوای شما را به سرعت نشان نمی‌دهد. اغلب ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا محتوای شما واقعاً در فیدهای مشتریان ظاهر شود.

این بدان معنی است که بهترین روش سنجاق کردن (پین کردن) محصولات دیگر فروشندگان در صفحه پینترست مخصوص به شما است. این امر می‌تواند موجب جذب مشتریان سایر فروشگاه‌ها شود.

می‌توانید پست‌هایی را به طور خاص برای Pinterest بنویسید، مانند راهنمای خرید هدیه. این موارد به ارتقای برند شما کمک می‌کنند و مشتریان شما را در تمام طول سال به صفحات صحیح شما هدایت خواهند کرد. پینترست یک روش عالی برای تبلیغ محصولات است.

بازاریابی پیامکی را در نظر بگیرید

بازاریابی پیامکی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، ۵۲ بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند و پیام‌های متنی در مقایسه با ایمیل نرخ مشاهده بالاتری دارند.

به همین دلیل است که اگر از انواع کمپین بازاریابی پیامکی استفاده نکرده‌اید، ممکن است زمان انجام این کار فرا رسیده باشد. شروع به جمع آوری شماره تلفن همراه مشتریان خود کنید و تبلیغات محصولات خود را برای آنان ارسال نمایید.

یکی از خرده‌فروشانی که نتایج شگفت‌انگیزی را در بازاریابی پیامکی مشاهده کرده است، Federation +، یک برند محبوب لباس خیابانی در نیوزلند است.

Federation + نام تجاری خود را در چندین کانال تبلیغاتی از جمله تبلیغ به وسیله پیامک قرار داده است. یکی از ابتکارات قابل توجه، کمپین پیامکی پایان سال این برند است که در آن به مشتریان 20 درصد تخفیف در فروشگاه و آنلاین ارائه شد.

برای اینکه مردم احساس فوریت کنند، این پیشنهاد در نیمه شب همان روز به پایان رسید. ابتکار عملی که فوق‌العاده خوب کار کرد. این کمپین دارای نرخ تحویل 95٪، نرخ کلیک 8٪ و نرخ تبدیل 11٪ بود.

ویدئوهای تبلیغاتی در زمینه انواع کمپین بازاریابی

در بسیاری از موارد، بهترین راه برای بازاریابی کالای شما این است که محصولات خود را به صورت حضوری نشان دهید. این کار به راحتی در فروشگاه قابل انجام است، جایی که خریداران می‌توانند محصولات را لمس و احساس کنند یا حتی آنها را امتحان نمایند.

با این حال، هنگام بازاریابی آنلاین، باید خلاقیت بیشتری نسبت به تصاویر خود داشته باشید. وارد بازاریابی ویدئویی شوید. زمانی که ویدئو به درستی استفاده شود، ارزش کالای شما را به خوبی به نمایش خواهد گذاشت. در ادامه به چند نکته در این زمینه از انواع کمپین بازاریابی می‌پردازیم.

آنها را مرتبط با واقعیت (Relatable) کنید

بینندگان باید هنگام تماشای ویدئوها، با برند شما ارتباط برقرار کنند. شما می‌توانید این کار را با ایجاد ارتباط محتوایی انجام دهید. این کار را با معرفی افرادی که شبیه مشتریان هدف شما هستند شروع کنید. برای مثال، اگر مادران میانسال را هدف قرار می‌دهید، باید آن شخصیت را در محتوای خود به نمایش بگذارید.

قالب و پلتفرم مناسب را انتخاب کنید

بهترین پلتفرم را برای ویدئوهای خود تعیین نمایید. آیا مخاطب هدف شما در یوتیوب است؟ آیا تیک تاک را ترجیح می‌دهید یا اینستاگرام؟ پاسخ به این سؤالات موجب تعیین استراتژی ویدئوی شما خواهد شد.

عواملی مانند طول ویدئوهای شما، محتوایی که تولید می‌کنید و همچنین مضامین و جلوه‌هایی که در محتوا قرار می‌دهید، به پلتفرمی که ویدئوهایتان در آن قرار می‌گیرند و بازاریابی محتوا بستگی دارد.

یک CTA واضح داشته باشید

مشخص کنید که می‌خواهید بینندگان پس از تماشای محتوای شما چه کاری انجام دهند. آیا می‌خواهید آنها شما را به صورت آنلاین دنبال کنند؟ صفحه محصول خاصی را بررسی نمایند؟ با شما تماس بگیرند؟

CTA را در ویدئوی خود ذکر کرده و یا یک پیوند را در توضیحات اضافه کنید. در برخی موارد، می‌توانید یک پیوند CTA را در محتوا جاسازی کرده و از بینندگان بخواهید که بر روی آن کلیک کنند.

یکی از کسانی که در زمینه انواع کمپین بازاریابی کار درجه یک انجام می‌دهد، ربکا مینکوف است. ربکا اغلب ریلزهایی Reels را در صفحه اینستاگرام خود پست می‌کند تا لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف را به نمایش بگذارد.

ربکا مینکوف خودش تجسم شخصیت زن معروف برندش است، بنابراین او سوژه عالی برای ویدئوهای این برند خواهد بود. همچنین یک CTA واضح در اکثر ریلزهای او وجود دارد.

هر زمان که محصولی در یک ویدئو نمایش داده می‌شود، ربکا مینکف آن محصولات را برچسب‌گذاری می‌کند تا مشتریان بتوانند به راحتی آن‌ها را مشاهده و خریداری کنند.

تصویری از ریلزهای ربکا مینکوف

کسب و کار خود را از طریق شراکت‌های کلیدی بازاریابی کنید

شراکت با یک کسب و کار محلی یا خیریه، راهی فوق‌العاده برای رساندن نام برند شما به افرادی است که می‌توانند به صورت حضوری و نه فقط آنلاین خرید کنند. چند راه برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

با فروشگاه‌هایی که در همان مکان شما قرار دارند همکاری کنید

اگر در یک مرکز خرید یا مرکز شهر هستید، می‌توانید از فروشگاه‌های اطرافتان بخواهید کوپن‌های شما را به مشتریان خود ارائه دهند (در مقابل شما نیز همین کار را انجام می‌دهید).

نکته مثبت در اینجا این است که شما مستقیماً به افرادی دسترسی خواهید داشت که کاملاً در محیط کاری شما قرار دارند. نکته منفی این است که مشتریان همسایگان شما ممکن است مشتری بالقوه محصولات شما نباشند.

با فروشگاه‌هایی در منطقه عمومی شریک شوید که مشتریانشان مشتریان شما نیز هستند

اگر با چند فروشگاه که در نزدیکی شما هستند رقابت می‌‌کنید، می‌توانید از آنها نیز بخواهید کوپن‌های شما را ارائه دهند. اگر نگران هستید که هیچ کس از طریق کوپن  و انواع کمپین بازاریابی سری به شما نمی‌زند، می‌توانید کسب و کار خود را نزد فروشگاه رقیب خود برده و یک فروشگاه سیار یک‌روزه راه اندازی کنید.

برای برگزاری یک رویداد با یک مؤسسه خیریه محلی همکاری کنید

مشتریان این روزها از نظر اجتماعی بسیار آگاه‌تر هستند و دوست دارند از برندهایی که به آنها اهمیت می‌دهند خرید کنند. شراکت با یک مؤسسه خیریه محلی به شما این شانس را می‌دهد که به دو هدف اصلی برسید.

اولاً نام خود را در میان گروه جدیدی از افراد قرار دهید. ثانیاً به مشتریان خود نشان دهید که نسبت به چنین مسائلی اهمیت می‌دهید. خیریه‌ای را انتخاب کنید که ارزش‌های آن با ارزش‌های خودتان همخوانی داشته باشد و سپس یک رویداد را آغاز کنید!

بازاریابی ایمیلی خود را تقویت کنید

ایمیل مارکتینگ هنوز مؤثرترین کانال بازاریابی است. استفاده از ایمیل برای به دست آوردن مشتریان جدید فقط به کمی هوش و ذکاوت نیاز دارد. نکاتی که در ادامه خواهیم گفت به این مبحث مرتبط است.

غیر مشتریان خود را تقسیم‌بندی کنید

بهترین راه برای استفاده از بازاریابی ایمیلی جهت جذب مشتریان جدید این است که مشترکانی که هنوز خرید نکرده‌اند را در لیست‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید. (برای ایمیل‌های مؤثرتر و شخصی شده‌تر، باید این فهرست را بر اساس سایر اطلاعات مرتبط تقسیم‌بندی نمایید.)

سپس می‌توانید افرادی را که هنوز محصولاتی را خریداری نکرده‌اند، با پیشنهاد هدایای خرید اول به سمت خود جذب کنید.

داستان و ارزش‌های خود را به نمایش بگذارید

یکی دیگر از ایده‌های کمپین تبلیغاتی ایمیلی این است که یک ایمیل با جزئیات مربوط به داستان برند خود ارسال کنید. این باعث می‌شود مردم با برند شما درگیر شوند و در مورد ارزش‌های شما صحبت کنند.

شرکت فارمرز داگ این کار را به بهترین نحو انجام می‌دهد. داستان آنها تأثیرگذار است و کوپن تخفیف 20٪ یک CTA محکم برای جذب مشتریان به شمار می‌آيد.

تصویری از ایمیل ارسالی شرکت فارمرز داگ

ارائه ارزش در انواع کمپین بازاریابی تبلیغات ایمیلی تنها راه برای جذب مشتریان جدید نیست. شما باید بازاریابی ایمیلی خود را بدون وقفه ادامه دهید. در این مبحث نباید از تولید محتوا نیز غافل شوید.

چنین رویکردی باعث ایجاد اعتماد می‌شود و برند شما را به عنوان یک مرجع معرفی می‌کند، بنابراین وقتی مردم آماده خرید هستند، به شما فکر می‌کنند.

آنچه که The Dollar Shave Club انجام می‌دهد را بررسی کنید. در حالی که DSC هرازگاهی ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند، آنها همچنین ایمیل‌هایی با عنوان «محتوای اصلی» دارند که حاوی مقالات آموزنده (و سرگرم‌کننده) در مورد آراستگی، سلامت، سبک، کار و موارد دیگر است.

استراتژی بازاریابی ایمیلی شما باید ترکیبی از محتوای تبلیغاتی و ارزشمند باشد. تعادلی را پیدا کنید که برای مشترکین شما کار می‌کند و از آن روند پیروی کنید.

تصویری از محتوای ارسالی توسط شرکت DSC

یک کمپین بازاریابی برنده را اجرا کنید

استفاده از انواع کمپین بازاریابی برای خریداران جدید عالی است، اما مشتریان فعلی شما چطور؟ منظور ما کسانی هستند که برای یک مدت طولانی از شما خرید نکرده‌اند. خریداران غیرفعال را شناسایی کرده و با یک کمپین بازاریابی دیجیتال که به آنها نشان می‌دهد چه چیزی را از دست داده‌اند، دوباره آنها را به دست آورید.

یک مثال خوب در این موضوع، شرکت Bralette Club (OBC)، یک خرده فروش لباس زیر زنانه مستقر در سنگاپور است. OBC از Marsello برای اجرای خودکار کمپین‌های موسوم به ” win-back” استفاده می‌کند.

این برند با استفاده از Marsello، به طور خودکار مشتریانی که مدتی است خرید نکرده‌اند را شناسایی کرده و  مجموعه‌ای از پیام‌ها را برای آن‌ها ارسال می‌کند تا دوباره به سمت شرکت بازگردند.

این پیام‌ها نتایج شگفت‌انگیزی به همراه داشته است. OBC به لطف این جریان ایمیل خودکار، تنها در 4 ماه بیش از 4000 دلار درآمد کسب کرد.

تصویری از پیام ارسالی توسط شرکت OBC

از بازاریابی اینفلوئنسر غافل نشوید

این روزها، تبلیغ به وسیله یک اینفلوئنسر تأثیر بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد. چرا؟ زیرا مردم تمایل دارند به توصیه‌های الگوهای خود عمل کنند.

به همین دلیل است که داشتن یک استراتژی تبلیغاتی با استفاده از اینفلوئنسرها سودمند است. واداشتن افراد کلیدی به توصیه یا صحبت در مورد برند شما می‌تواند باعث آگاهی، افزایش مشتری و در نهایت بالا رفتن فروش شود.

اساس بازاریابی اینفلوئنسر در بحث انواع کمپین بازاریابی این است که برند شما با یک اینفلوئنسر شریک می‌شود و سپس او به تبلیغ محصولات شما بر روی شبکه‌های خود می‌پردازد.

برند Morphe، از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد تا در کمتر از یک دهه به یکی از قدرتمندترین نام‌ها در صنعت زیبایی تبدیل شود. Morphe در سال 2008 با هدف استفاده از اینفلوئنسرهای زیبایی، به‌ویژه آنهایی که در یوتیوب هستند، تأسیس شد.

آن‌ها کدهای خریدی را به اینفلوئنسرهای زیادی داده‌اند، اما Morphe هنر بازاریابی را با یک روند بسیار استراتژیک (بهره‌گیری از تعداد معدودی اینفلوئنسر برتر که به آنها پول اضافی پرداخت می‌کنند)، اصلاح کرد.

آنها همچنین با این اینفلوئنسرها برای ایجاد اقلام زیبایی سفارشی، مانند پالت‌های سایه چشم همکاری کردند، در مرحله بعد اینفلوئنسرها افراد زیادی را به خرید این محصولات تشویق کردند.

این استراتژی زمانی که اینفلوئنسر برتر Morphe، ژاکلین هیل، موجب فروش بیش از یک میلیون پالت سایه چشم شد، ارزش خود را نشان داد. فقط به این نکته توجه کنید که قیمت هر پالت حدوداً 36 دلار بود!

شما می‌توانید موفقیت آنها را تکرار کنید! Morphe یک برند تقریباً ناشناخته بود که برای اولین بار با ژاکلین هیل، شریک شد. شراکت آنها در نهایت به هر دو طرف اجازه داد تا رشد کنند.

اگر به دنبال استفاده از بازاریابی وابسته هستید، روش Morphe را دنبال کرده و در مورد افرادی که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید تحقیق نمایید.

یک کمپین ارجاعی (referral) راه اندازی کنید

با یک کمپین ارجاعی در زمینه انواع کمپین بازاریابی، شما بر روی بازاریابی فرد به فرد سرمایه‌گذاری کنید. در حالی که روش‌های زیادی برای انجام کمپین‌های ارجاعی وجود دارد، ایده اصلی این است که شما نوعی انگیزه برای مشتریان خود ایجاد می‌‌کنید تا در مورد برند شما با دیگران صحبت کنند.

استیچ فیکس (یک شرکت fashion box) بازاریابی ارجاعی را به بهترین شکل اجرا می‌کند. کمپین ارجاع آنها به قدری مهم است که صفحه خاص خود در وب سایت آنها به این موضوع اختصاص یافته است.

به هر مشتری یک لینک منحصربفرد جهت وارد شدن به صفحه اصلی Stitch Fix ارائه می‌شود. سپس مشتریان می‌توانند این لینک را با دوستانشان در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

هنگامی که شخصی با استفاده از آن لینک محصولی را خریداری می‌کند، به مشتری اصلی 25 دلار اعتبار برای خرید بعدی داده می‌شود و مشتری جدید ترغیب خواهد شد تا با اعتبار 25 دلاری خود خریدی انجام دهد.

برای فروشگاه‌هایی که به دنبال تکرار موفقیت Stitch Fix هستند، بازاریابی ارجاعی باید در ابتدا با یک کمپین اولیه آزمایش شود. انگیزه خود را انتخاب کرده، اهدافی را تعیین نموده و به موفقیت دست پیدا کنید.

 سخن پایانی

به دست آوردن مشتریان جدید می‌تواند برای SMBها دلهره‌آور باشد، اما این استراتژی‌ها برای بسیاری از خرده‌فروشان معجزه کرده است. با آزمایش چیزهای مختلف و تجزیه و تحلیل نتایج خود، می‌توانید بفهمید چه چیزی برای برند شما خوب است.

توجه داشته باشید که انواع کمپین بازاریابی فقط بخشی از فرایند مشاوره کسب و کار هستند. راه‌های زیادی برای جذب مشتریان جدید وجود دارد.

می‌توانید مواردی همچون تبلیغات، بازاریابی به وسیله تلفن همراه یا سایر موارد دیگر را امتحان کنید. کلید اصلی این است که چیزهای مختلف را امتحان کرده و بفهمید چه چیزی مناسب است، سپس بر روی آن تمرکز نمایید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید