انواع کسب و کار‌+ طبقه‌بندی‌ها و ویژگی‌ها

تصویری از یک کسب و کار

یکی از اولین فاکتورهایی که می‌توان بر اساس آن انواع کسب و کار را از هم جدا کرد، اندازه کسب و کار است. صرف نظر از اینکه کسب و کار شما چیست، دانستن اندازه کسب‌و‌کارها و ویژگی‌های اصلی هر یک از آنها اطلاعات مهمی است که انتظار می‌رود در آستانه شروع این مسیر داشته باشید.

در این مقاله به دسته‌بندی‌ کسب و کارها می‌پردازیم و ویژگی‌های مهم هر یک را شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

طبقه بندی کسب و کارها بر اساس اندازه

وقتی از کسب و کارها حرف می‌زنیم، اندازه یک مفهوم نسبی است و تا حد بسیار زیادی به صنعتی که در آن فعالیت می‌کند بستگی دارد. با این حال می‌توان کسب و کارها را در سه دسته‌بندی کوچک،‌ متوسط و بزرگ گنجاند:

  • کسب و کار کوچک: اکثر مشاغل دنیا در این دسته قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های آن می‌توان به داشتن حداکثر ۱۵۰۰ کارمند و درآمد سالانه حداکثر 38.5 میلیون دلار اشاره کرد.
  • کسب و کار متوسط: این سازمان‌ها بزرگتر از کسب و کارهای کوچک و کوچکتر از شرکت‌های بزرگ هستند. معمولا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کارمند دارند و درآمد سالانه آنها بین 38.5 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است.
  • کسب و کار بزرگ: تعداد این سازمان‌ها نسبتا کم است؛ اما اندازه و توانایی آنها برای تسلط بر بازار به‌قدری بالاست که بیشترین درآمد سالانه را دارند.

قبل از آنکه با جزئیات هر یک از اینها آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی کسب و کارهای موفق را در صفحه شرکت مدیریت توسعه ایده خلاق ایرانیان بخوانید.

ویژگی‌های انواع کسب و کار کوچک

تصویری از یک کسب و کار کوچک

اولین دسته از انواع کسب و کار، مشاغل کوچک‌اند. اگر مشتاقید بدانید مهم‌ترین ویژگی‌های کسب و کار کوچک چیست، این بخش را تا آخر بخوانید:

۱.  معمولا تعداد کارکنان فناوری اطلاعات آنها محدود است

اکثر کسب و کارهای کوچک فقط یک کارمند دارند که تمام وظایف مرتبط با فناوری اطلاعات را انجام می‌دهد.

حداکثر تعداد کارمندان فناوری اطلاعات معمولا چند نفر است. اما این مسئله مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. زیرا در این کسب و کارها نیازی به عملیات پیچیده نیست و کارکنان IT مهارت‌های محدودی دارند. همچنین بسیاری از کارمندان در حین کار از آنها یاد می‌گیرند.

۲. معمولا از نظر جغرافیایی محدود هستند

کسب و کارهای کوچک معمولا فقط یک مکان دارند. البته ممکن است برخی از وظایف شرکت را برون‌سپاری کنند و تعدادی از کارکنان به‌صورت دورکاری از مکان‌های مختلف با شرکت در ارتباط باشند.

۳. در یک منطقه جغرافیایی محدود خدمت می‌کنند

کسب و کارهای کوچک معمولا به دلیل مشکلات لجستیکی ناچارند عملیات خود را به یک منطقه جغرافیایی نسبتا کوچک محدود کنند. شرکت‌های کوچکی که رویای گسترش به نواحی جدید را دارند، باید کارمندان بیشتری استخدام کنند که آنها را به طبقه بعدی یعنی کسب و کار متوسط سوق می‌دهد.

۴. از فناوری‌ها بر اساس قیمت و دسترسی آنها استفاده می‌کنند

یکی از محدودیت‌های کسب و کارهای کوچک این است که به‌خاطر محدودیت بودجه و بی‌تجربگی کارمندان، موقع انتخاب فناوری‌ها ناچارند به قیمت و سهولت دسترسی آنها بیشتر توجه کنند. این کسب و کارها معمولا به جای خرید تجهیزات و نرم افزارها، اجاره یا استفاده از خدمات اشتراک را ترجیح می‌دهند.

۵. در قالب مالکیت انحصاری، مشارکت یا LLC سازماندهی می‌شوند

انواع کسب و کار کوچک معمولا ساختاری انتخاب می‌کنند که به صاحب کسب و کار کنترل کامل بدهد. بر این اساس ممکن است شرکت های انفرادی، مشارکتی یا شرکت‌های با مسئولیت محدود باشند.

۶. فردی به‌عنوان تصمیم‌گیرنده دارند

یکی از ویژگی‌های مشترک کسب و کارهای کوچک این است که یک فرد به‌عنوان مدیر اصلی، اکثر تصمیمات مهم تجاری را اتخاذ می‌کند. چون صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تمایل دارند دیدگاه خودشان بر نحوه اداره شرکتشان حاکم باشد.

۷. متخصصان کمتری استخدام می‌کنند

معمولا کسب و کارهای کوچک متخصصان زیادی برای انجام وظایف مختلف استخدام نمی‌کنند و مهم‌ترین علت آن بودجه محدود است. عموما ماهرترین و متخصص‌ترین فرد در شرکت صاحب آن است و سایر فعالیت‌های تخصصی مثل حسابداری و مسائل حقوقی برون سپاری می‌شوند.

ویژگی‌های کسب و کارهای متوسط| انواع کسب و کار

تصویری از یک کسب و کار متوسط

برخی از ویژگی‌های اصلی یک کسب و کار متوسط عبارت‌اند از:

۱. نقش‌های تخصصی تری وجود دارد

وقتی شرکتی از سطح کسب و کار کوچک رشد می‌کند و به یک کسب و کار متوسط تبدیل می‌شود، تعداد و پیچیدگی اقدامات و تصمیمات افزایش می‌یابد و نیاز به حضور نقش‌های تخصصی احساس می‌شود.

۲. کارآفرین مسئولیت‌ها را بیشتر واگذار می‌کند

برخلاف کسب‌وکارهای کوچک که مالک تمایل دارد مهم‌ترین تصمیم‌ها را به‌تنهایی بگیرد، صاحبان شرکت‌های متوسط با مهارت‌های مدیریتی مسئولیت‌ها را به افراد دیگر محول می‌کنند.

۳. مالکیت خصوصی دارند

اکثر شرکت‌های متوسط درست مثل کسب‌وکارهای کوچک مالکیت خصوصی دارند و توسط بنیان‌گذاران اصلی مدیریت می‌شوند.

۴. چند شعبه و کارمندان دورکار دارند

وقتی انواع کسب و کار گسترش پیدا می‌کنند، نیاز به راه‌اندازی شعبه‌های جدید در موقعیت‌های مکانی مختلف احساس می‌شود. حتی امکان دارد کارمندان بیشتری به‌طور دورکاری به مجموعه اضافه شوند.

ویژگی‌های کسب و کارهای بزرگ| انواع کسب و کار

تصویری از یک کسب و کار بزرگ

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کسب و کارهای بزرگ عبارت‌اند از:

۱. معمولا بین‌المللی هستند

اگرچه شرکت‌های بزرگ معمولا در یک کشور مستقر هستند، اما معمولا با سایر کشورهای جهان مراودات تجاری دارند. بسته به ماهیت دقیق کسب و کار، می‌توان آن‌ها را از راه دور و از دفاتر مرکزیشان مدیریت کرد یا چندین شعبه در چند موقعیت جغرافیایی مختلف داشت.

۲. بخش‌های فوق‌العاده تخصصی دارند

سازمان‌های بزرگ از بخش‌های مختلفی مثل منابع انسانی، مالی، بازاریابی، فروش و تحقیق و توسعه تشکیل می‌شوند. هر یک از این بخش‌ها مدیر دارند و به طور مستقل اداره می‌شوند.

۳. به صورت شرکت‌های سهامی سازماندهی می‌شوند

برخلاف شرکت‌های کوچک و متوسط ​​که معمولاً به طور مستقیم تحت مالکیت یک شخص یا گروهی از افراد هستند، سازمان‌های بزرگ به عنوان شرکت‌های سهامی سازماندهی می‌شوند تا بار مالیاتی خود را از صاحبانشان جدا کنند.

۴. مستقیما توسط مالک اداره نمی‌شوند

معمولا مسئولیت مدیریت کسب و کار بر عهده مالک نیست؛ بلکه یک هیئت مدیره منصوب می‌شود تا تمام تصمیمات تجاری را اتخاذ کند.

۵. مصرف‌کنندگان بیشتری جذب می‌کنند

کسب و کارهای کوچک پر سود می‌توانند با تمرکز بر یک محصول یا خدمات مشخص، یک منطقه جغرافیایی محدود و یک نوع مشتری خاص، به درآمد خوبی برسند. در حالی که صاحبان کسب و کارهای بزرگ معمولا طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان را جذب می‌کنند و همواره دنبال راه‌های مختلف برای فروش کالا و خدمات خود به بازارهای جدید می‌گردند.

کلام آخر| انواع کسب و کار

انواع کسب و کار‌ها ستون اصلی اقتصاد کل کشور هستند. اندازه کسب و کار از کوچک تا بزرگ متغیر است و در هر صنعتی که فعالیت کنند، ویژگی‌های متفاوتی دارند که این دسته‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

از طرفی ساختارهای تجاری مشاغل نیز بر اساس اندازه آنها متفاوت خواهد بود. به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از شروع یک کسب و کار جدید، تحقیقات خود را تمام و کمال انجام دهید و طرح درستی برای اجرای آن‌ها پیاده کنید.

خاطرتان باشد اولین قدم این است که بدانید هدفتان راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک پرسود است یا یک سازمان بزرگ با چندین شعبه در سراسر کشور. قدم‌های بعدی در امتداد این تصمیم برداشته می‌شوند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید: 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
این مقالات را از دست ندهید